سعادت آبادآیینه خوشی‌های زودگذر - ۲ شهریور ۹۱
امین زندگانی
بازیگر نقش اصلی ملک سلیمان
از فیلم‌هایی که وارد شبکه سینمای خانگی شده‌اند، حتما دیدن فیلم «سعادت آباد» ساخته مازیار میری را به شما پیشنهاد می‌کنم. این فیلم یکی از بهترین کارهای سینمایی در سال 90 است که البته در توزیع آن در شبکه نمایش خانگی انتهای فیلم با تغییر کوچکی مواجه شده که تاثیر زیادی روی روند فیلم دارد و هرچند مخاطب اگر باهوش باشد به این نکته پی خواهد برد. آن‌طور که فیلم در سیما نشان داده شد شخصیتی که «مهناز افشار» نقشش را بازی می‌کرد ناگزیر از رفتن به خانه می‌شود. «سعادت‌آباد» ‌علاوه بر اینکه نام یکی از محله‌های مشهور تهران خودمان است، از طرفی نمایانگر خوشبختی کاذب آدم‌هاست.
سعادت‌آباد فیلمی اجتماعی است اما نه از نوع فیلم‌های داستان گو بلکه فیلمی است به سبک برشی از زندگی. سبکی که این روزها فیلم‌های زیادی از آن می‌بینیم؛ درباره الی، کنعان، ۷ دقیقه تا پاییز، یه حبه قند و در این سبک بیشتر از اینکه با داستان و ماجرا روبه‌رو باشیم با شخصیت‌ها و نوع روابط درگیر می‌شویم و داستان و ماجرا بستری برای ظهور و بروز شخصیت هاست، در این نوع فیلم‌ها قصه به شیوه کلاسیک وجود ندارد و در نتیجه آغاز و پایان خاصی نیز متصور نیست. در دنیایی که دورویی و دروغ برخی انسان‌ها را فرا گرفته، همه به هم مشکوکند و هیچ اعتمادی در میان نیست، چگونه باید به زندگی روزمره ادامه داد. در واقع سعادت‌آباد دنیایی پرتلاطم از روابط زناشویی سه زوج از طبقه متوسط را در منظر دید مخاطبان خود قرار می‌دهد، زندگی‌ای که در آپارتمان‌های کوچک و در مجموعه برج‌ها و در زیر پوست شهر به زشتی در جریان است و کاری نمی‌توان کرد. در فیلم اشاره فراوان به محصولات چینی می‌شود؛ موبایل چینی، غذای چینی و...
اما اگر خوب توجه کنیم این خود زندگی امروزه است که شبیه محصولات چینی شده؛ بی اصالت، بی دوام، بی‌ارزش و ارزان که اساس خانواده در آن به آسانی از هم می‌پاشد و این یکی از قوی‌ترین نکات فیلم است.