بهترین  انتخاب‌های دوربین عکاسی  برای تعطیلات
نوروز و تعطیلات عید فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به عکاسی است و اتفاقا به همین دلیل در این روزها بازار خرید و فروش دوربین‌های عکاسی هم بسیار داغ است. طبیعتا برای هر سوالی پیرامون خرید دوربین عکاسی و تجهیزات وابسته به آن باید نیم نگاهی به قیمت دلار داشت. بخش عمده تجهیزات و دوربین‌های عکاسی در چند ماه اخیر و تحت نوسانات قیمت ارز، قیمت‌های نجومی پیدا کرده‌اند که معرفی کردن آنها را بی‌فایده می‌کند با این حال هدف این گزارش نه ارائه قیمت بلکه معرفی قابلیت‌های برخی محصولات موجود در بازار است. ما در اینجا برای انواع سلیقه‌ها نمونه‌هایی را معرفی می‌کنیم.

دوربین‌های حرفه‌ای برای آماتورها
اجازه بدهید آغازگر دوربین‌های ما یک دوربین با بدنه حرفه‌ای (تک لنزی انعکاسی) باشد. این دوربین را برای این انتخاب کردیم که اتفاقا مطابق با میانگین متوسط قیمتی برای دوربین‌های فول فریم معرفی شده است. در واقع در گستره‌ای که مدل مشهور ۵DmarkIII با قیمتی حول و حوش ۱۰ میلیون تومان در بازار فروش می‌رود، این فول فریم کوچک با قیمت حدود ۶ میلیون و ۹۰۰هزار تومان عملا یک رسته جدید در بازار دوربین‌هاست. مدل ۶D کانن را به این دلیل می‌توانیم جزو حرفه‌ای‌ها به شمار بیاوریم که فول فریم است یعنی دوربین ۲۰ مگاپیکسلی که اندازه صفحه حساس آن ۳۶x۲۴ میلی‌متر است، به همین دلیل بهترین انتخاب برای کسانی است که حداقل‌های آشنایی با دوربین عکاسی را دارند یا می‌خواهند با یک دوربین خوب یک دوره آموزش عکاسی را شروع کنند. این دوربین در پی استقبال خوب بازار از دوربین ۶۰D کانن معرفی می‌شود که البته تنها نقصش این بود که فول فریم نبود. فول فریم بودن دوربین این امکان را به دوربین می‌دهد که عکس‌ها از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار باشند و لنزها نیز در هنگام نصب روی دوربین به اصطلاح ضریب نخورند و با فاصله کانونی واقعی بتوان با آنها عکاسی کرد. ۶D مجهز به یک پردازنده DIGIC ۵ و دستگاه GPS و مبدل Wi-Fi است که از آن طریق می‌توانید دوربین را از طریق تلفن هوشمند و از راه دور کنترل کنید و این امکان به خصوص برای عکاسان استودیویی معرکه است. اگر از نظر بودجه خرید ۶D به‌صرفه‌تان نیست، یک انتخاب جدید داریم که البته دوربین فول فریمی نیست اما با ۱۸ مگاپیکسل و ۹ نقطه فوکوس و پردازنده DIGIC۵ انتخاب کسانی است که به‌خصوص می‌خواهند از یک دوربین کامپکت به جهان دوربین‌های لنزدار نقل مکان کنند.
قیمت این دوربین حدودا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان است و افسوس و یادش بخیر زمانی شما با این پول می‌توانستید Mark II را بخرید. اگر از برند کانن خوشتان نمی‌آید و دنبال نمونه نیکونی در این محدوده قیمت هستید، می‌توانید D600 نیکون را انتخاب کنید. دوربین ۲۴ مگاپیکسلی نیکون که از جهات مختلف از جمله تعداد نقطه فوکوس و عکسبرداری پشت سر هم بر 6D برتری دارد، اما یک خوبی 6D وزن پایین آن (۷۷۰ گرم) در مقایسه با رقیب نیکونی است که ۸۵۰ گرم وزن دارد.
نبرد غول‌ها
اجازه بدهید به یک سطح بالاتر قدم بگذاریم. جایی که دو غول کانن و نیکون شانه به شانه هم پیش می‌روند. حتما دوربین بسیار موفق Canon 5D markII را به‌خوبی می‌شناسید. دوربینی که در زمان معرفی خود به بازار نه صرفا به دلیل کیفیت فوق‌العاده عکاسی آن بلکه به دلیل فیلمبرداری فول اچ دی بسیار مورد توجه قرار گرفت. خصوصا این دوربین مورد علاقه کلیپ‌سازان، سازندگان فیلم‌های کوتاه و تبلیغاتی شد و دلیل آن هم این بود که کیفیت فوق‌العاده تصویری آن با گستره لنزهای متعدد کانن در هم می‌آمیخت و به این ترتیب فیلمسازان با سطح وسیعی از لنزهایی روبه‌رو بودند که به تصاویر جلوه‌های خاص می‌بخشیدند و این از عهده حرفه‌ای‌ترین دوربین‌های تصویربرداری موجود هم برنمی‌آمد. همین ویژگی این دوربین را به یکی از محبوب‌ترین دوربین‌های عصر خود بدل کرد و خدا می‌داند که کانن چه تعداد از آن را فروخت. نیکون در آن زمان مغلوب محبوبیت این دوربین شد و مدل‌های متعددی را نیز معرفی کرد که هیچ‌کدام نتوانست در مقابل این دوربین عرض اندام کند.
اما حالا و درست در زمانی که کانن مدل جدیدی از این سری را تحت عنوان ۵D MarkIII با مشخصات محافظه‌کارانه‌ای روانه بازار کرده، نیکون پاسخ سختی به آن داد. مشکل آنجا بود که کانن این دوربین فول فریم مشهور خود را از نظر مگاپیکسل چندان ارتقا نداد و فهرست بهبودها را روانه بخش‌های دیگری کرد، مثلا تعداد فریم‌های فیلمبرداری و ۶۳ نقطه فوکوس (که همواره جزو ضعف‌های کانن قلمداد می‌شد) از جمله بهبودها هستند. در آن سو اما نیکون دوربین D۸۰۰ فول فریم خود را با ۳۴ مگاپیکسل و قیمتی کمی پایین‌تر از رقیب کاننی خود روانه بازار کرد. مارک ۵ به‌رغم چنین رقیبی خود یک دوربین فوق‌العاده است. با یک پردازنده DIGIC۵+ و رنج حساسیت ۱۰۲۸۰۰ و ۶ فریم در ثانیه عکسبرداری تواما و همچنین امکان عکسبرداری HDR عملا با یک دوربین کاملا مدرن شده روبه‌رو هستیم.
D800 نیکون شاهکاری از این شرکت ژاپنی است که با ۵۱ نقطه فوکوس و نداشتن فلاش اندکی از رقیب کاننی خود عقب است، اما خب در مگاپیکسل بیشتر چنان رقیب خود را پشت سر می‌گذارد که عملا فلاش و ۱۰ نقطه فوکوس کمتر چندان به چشم نمی‌آید.
موبایل‌های آندرویدی
به‌رغم معرفی مدل‌های مختلف دوربین، جهان نرم‌افزارهای آنان چندان دست نخورده است. اغلب نرم‌افزارهای دوربین‌ها فرم قدیمی دارند و با تجربه ما در استفاده از صفحه‌های لمسی هوشمند و موبایل‌های حساس به لمس همخوانی ندارند. شاید چنین وضعیتی است که حالا سخن از دوربین‌هایی است که با سیستم‌عامل‌های معروف موبایل عرضه می‌شوند. با توجه به کد باز بودن آندروید طبیعتا نخستین قرعه به نام این سیستم‌عامل محبوب افتاده و برندهایی چون نیکون و سامسونگ به سراغ عرضه دوربین‌هایی رفته‌اند که با سیستم‌عامل آندروید کار می‌کند.
دوربین نیکون که اولین دوربین مبتنی بر آندروید این شرکت است Coolpix s۸۰۰c نام دارد و قیمتی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزارتومان دارد. یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با زوم اپیتکال ۱۰x و سیستم وای فای داخلی و ۴ گیگابایت حافظه. هر چند با این دوربین شما می‌توانید به جز عکاسی کارهای دیگر (مثلا بازی کامپیوتری) هم انجام دهید، اما باتری ۱۰۵۰ میلی‌آمپری ضعیف آن اجازه کاربردهای طولانی مدت را به کاربر نمی‌دهد. نکته‌ای که در مورد CoolPix S۸۰۰c وجود دارد این است که دوربین می‌تواند مستقل از کل دستگاه باشد؛ یعنی به جای اینکه دوربین، مانند دیگر دستگاه‌های مبتنی بر آندروید در حالت آماده قرار داشته باشد، نیکون از یک تایمر خاموش‌کننده بهره گرفته که وقتی دستگاه در حالت استندبای قرار می‌گیرد فعال می‌شود. به‌این ترتیب وقتی دوربین کاملا خاموش است، با فشار دادن کلید power می‌توانید مستقیما به حالت دوربین رفته و سریعا عکاسی کنید. سامسونگ هم که در جهان موبایل‌ها یک قدرت برتر آندرویدی به حساب می‌آید، تلاش دارد امپراطوری خود را با تسلط خود روی سیستم‌عامل آندروید و دوربین‌های گلکسی به جهان دوربین‌های عکاسی هم امتداد دهد. ویژگی مثبت این دوربین بهره بردن از صفحه نمایش بزرگ ۸/۴ اینچی است که به تازه‌ترین نسخه سیستم‌عامل آندروید ( لوبیای ژل‌های) ۱/۴ مجهز است.
این دوربین یک صفحه حساس ۱۶ مگاپیکسلی و پردازنده چهار هسته‌ای 4/1 گیگاهرتزی دارد و به انواع اتصالات بی‌سیم مانند شبکه 3g ، 4g و وای وای مجهز است. قیمت این دوربین حدود ۵۰۰ دلار تعیین شده که البته برای یک دوربین کامپکت بسیار بالا به نظر می‌رسد.
دوربین‌های بدون آینه
نسل جدید دوربین‌های کامپکت که تحت عنوان دوربین‌های بدون آینه (Mirror less) شناخته می‌شوند هم رده نسبتا مهمی در دوربین‌های عکاسی به شمار می‌آیند. برای کسانی که علاقه‌مند به عکاسی و کیفیت فوق‌العاده و سرعت بالای دوربین هستند، اما حال و حوصله دوربین‌های بزرگ و سنگین را ندارند، دوربین‌های بدون آینه پیشنهاد بسیار خوبی است. بسیاری از دوربین‌های کامپکت بدون آینه امکان تعویض لنز را به کاربر می‌دهند و از این نظر تفاوت چندانی با دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای DSLR ندارند. حتی در برخی مواقع از نظر قیمتی هم این دوربین‌ها به مدل‌های سنگین وزن‌تر از خود تنه می‌زنند.
دوربین ۱۸ مگاپیکسی پولاروید با قابلیت فیلمبرداری ۱۰۸۰ و مجهز به آندروید ۱/۴ یکی از تازه‌ترین محصولات در این عرصه است. این دوربین قرار است با قیمت ۴۰۰ دلار و با یک لنز ۱۰-۳۰ میلی‌متری عرضه شود و با توجه به برند خاطره‌انگیز آن پیش‌بینی می‌شود با استقبال مناسبی در بازار روبه‌رو شود. اما یکی از بهترین انتخاب‌ها در این زمینه Nex۳n دوربین ۱۶ مگاپیکسلی سونی است که نسل جدید دوربین‌های nex۳f است و به دلیل سرعت و کیفیت عکس‌برداری بسیار مورد توجه واقع شدند. کیفیت و سرعت خیره‌کننده این سری از دوربین‌های سونی حتی عکاسان حرفه‌ای را هم تحت تاثیر قرار داد و البته قیمت بالای آنها نیز هم. با ۲۱۰ گرم وزن، این دوربین سبک‌ترین دوربین (با قابلیت تعویض لنز) جهان است و قرار است تا یک ماه آینده به بازار عرضه شود. از همین راسته اما نیکون هم یک دوربین حرفه‌ای سریع ارائه کرده که Nikon ۱ j۳ نام دارد. یک دوربین با دولنز نیکور ۱۳ و ۱۰-۱۰۰ میلی‌متری عرضه شده و همین روزها با قیمت ۶۰۰ دلار قابل خریداری است.
طبیعتا در بازار ایران نمونه‌های قدیمی دوربین‌های Mirrorless با قیمت پایین‌تر قابل خریداری است.
و بالاخره دوربین‌های موبایل
و اگر هیچ کدام از دوربین‌های بالا شما را برای خرید آن راضی نکرده و یا احیانا قصد خرید یک موبایل هوشمند جدید دارید، می‌توانید روی دوربین‌های موبایل حساب کنید. امروزه اغلب موبایل‌های هوشمند دوربین‌های فوق‌العاده‌ای دارند که عکس‌های آنها در بسیاری از مواقع کمتر از بهترین دوربین‌های حرفه‌ای نیست. عکاسی با موبایل امروزه به لطف سرعت خوب پردازنده‌های موبایل و بهبود عملکردهای دوربین و رشد مگاپیکسل‌ها به کیفیت بسیار قابل قبولی رسیده و با توجه به دسترس بودن موبایل عملا آنها به دوربین‌های همراهی تبدیل شده‌اند که بسیاری را از قید خرید دوربین‌های گران قیمت منصرف کرده‌اند. رشد نرم‌افزارهای مرتبط با عکاسی موبایل نیز به گسترش این جهان تازه بسیار کمک کرده است.