تنه به سینمای جهان
علی عطشانی این روزها دو فیلم را بر روی پرده اکران دارد. یکی آقای الف و دیگری تلفن همراه رییس جمهور. آقای الف هرچه باشد اولین تجربه ایران در ساخت فیلم سه بعدی است و می‌توان آن را یک پیشنهاد خوب برای آخر هفته به حساب آورد با علی عطشانی درباره این فیلم و چگونگی ساخت آن گفتگوی کوتاهی کرده ایم.
آقای عطشانی اگر قرار باشد یک فیلم سه بعدی را برای دیدن پیشنهاد دهید دقیقا چه می‌گویید؟
می‌گویم بروید آقای الف را ببینید نه به خاطر اینکه فیلم بدیع و شگفت‌انگیزی باشد، به خاطر اینکه اولین تجربه درست ما در سینمای سه‌بعدی است. به طور کلی همیشه اولین کارها سخت هستند و با سختی‌های زیادی مواجه می‌شوند. دلم می‌خواهد اولین تجربه ایران در سینمای سه بعدی را همه ببینند و بعد بنشینیم و درباره‌اش مفصل حرف بزنیم.
کمی درباره داستان فیلم توضیح می‌دهید؟
از من که انتظار ندارید کلیت داستان را لو بدهم؟ همین خلاصه‌ای که همه جا می‌گویم به شما هم می‌گویم: فردی به اسم آقای ادیب برای روزنامه‌ها مقاله می‌نویسد. در یکی از روزنامه‌ها در مورد وی مباحثی مطرح شده و او را آقای الف می‌نامند و از این به بعد به این نام مشهور می‌شود.
چقدر ساخت آقای الف برایتان مهم بود؟
خیلی زیاد. «آقای الف» پاسخ صادقانه و متواضعانه گروهی از هنرمندان سینمای کشور به ساخت یک فیلم کاملا ایرانی از حیث مضمون و ساختار است، اگرچه همیشه فیلم‌های من با حاشیه‌های فراوان مواجه شده، اما نمی‌خواهم اولین فیلم کاملا ایرانی سه‌بعدی که با تجهیزات داخلی تنه به تنه فیلم‌های سینمای سه‌بعدی جهان می‌زند، وارد فضاهای حاشیه‌ای شود.
دلیل این حاشیه‌ها چیست؟
نمی‌دانم. من سعی کرده‌ام همیشه شریف باشم و راه درست را بروم، سعی کرده‌ام نگاه نقادانه و حرفه‌ای در کارم داشته باشم، اما انگار انجام اینها کار ساده و راحتی نیست. من هیچگاه خودم را با هیچ سینماگری در دنیا مقایسه نکرده‌ام؛ چرا که اعتقادات و نگاه خودم را به سینما و زندگی دارم.
مگر گفته‌اند شما خودتان را با کسی قیاس کرده‌اید؟
می‌گویند من خودم را مثل جیمز کامرون می‌بینم!
کمی درباره کار کردن در پروژه بگویید.
همه عوامل پروژه «آقای الف» هر روز با همه توان خود فعالیت کردند تا در حوزه سینما اثری کاملا داخلی و ایرانی را به مردم ارائه دهند و در این مسیر بی‌توجهی و اهمیت نداشتن اولین فیلم سه‌بعدی با تجهیزات داخلی توسط مسوولان ذی‌ربط هرچند سخت بود برای ما، اما ما تمام تلاشمان را کردیم تا کاری درخور توجه ارائه دهیم، هر چند انتقاداتی به آقای الف وارد است و من همه آن را می‌پیذیرم. اما آقای الف برای من تجربه عزیز و شریفی بود و به خاطرش تلاش زیادی کردم.
فیلمبرداری سه‌بعدی چگونه انجام می‌شود؟
با هر دوربینی امکان تصویربرداری سه‌بعدی هست، حتی با «هندی‌کم». زمانی که دو دوربین کنار هم قرار می‌گیرند، اگر به صورت «ساید بای ساید» باشند، این دستگاه مرز میان آنها را می‌شکند و انگار دوربین‌ها در هم ادغام می‌شوند. در اصطلاح به تصاویری که در سینمای سه بعدی به نظر می‌رسد که از پرده خارج می‌شوند، «آف اسکرین» می‌گویند. خوشبختانه در فرمولی که استفاده می‌کنیم، کیفیت تصاویر و میزان آف اسکرینی که می‌گیریم، بیش از کمپانی «آی مکس» است، یعنی از نظر دیداری، مخاطب لذت بیشتری می‌برد.