امسال هم همانند سال‌های قبل از چهره‌های سرشناس سینمای ایران در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر تجلیل شد. این اتفاق که خبرش از قبل اعلام شده بود باعث شد تا فضای مراسم افتتاحیه حال و هوای دیگری بگیرد. البته پیشتر اعلام شده بود که از پرویز شیخ طادی هم تجیل خواهد شد، اما این کارگردان با نوشتن نامه‌ای انصراف خودش را اعلام کرد تا مراسم با قدردانی از سینماگران دیگر انجام شود.

جمشید مشایخی
جمشید مشایخی متولد ۱۳۱۳، دارای تحصیلات ناتمام در رشته تئاتراست. وی سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه‌ تاسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشی کانال سوم غیر دولتی آغاز کرد و با ایفای نقش در فیلم کوتاه «جلد مار» هژیر داریوش به همراه فخری خوروش جلوی دوربین رفت. در واقع کار حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۹ به طور رسمی شروع کرد. از جمله نقش‌آفرین‌های وی در سینما می‌توان به «گاو»، «قیصر»، «کمال‌الملک»، «حانه عنکبوت»، «تفنگدار»، «گل‌های داوودی»، «پدربزرگ»، «طلسم»، «ملاقات»، «تحفه‌ها»، «روز واقعه»، «کاغذ بی‌خط»، «خانه‌ای روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «سیزده ۵۹»، «جرم»، «چک» و... اشاره کرد. عمده فعالیت‌های وی در سینما همکاری با کارگردانانی چون داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، مرحوم علی حاتمی، بهمن فرمان‌آرا و ناصر تقوایی است که از فیلمسازان شهیر سینمای ایران محسوب می‌شوند. همچنین وی در تئاتر نیز فعالیت‌های متعددی داشته است. مشایخی پیش از این در گروه نمایش «پازارگاد» به مدیریت مرحوم حمید سمندریان بوده و همچنین پس از انقلاب در نمایش «شب روی سنگفرش خیس» کاری از‌ هادی مرزبان در دهه ۷۰ بازی کرده است. البته قرار بوده وی در اجرای مجدد این کار در سال ۹۱ نیز با مرزبان همکاری داشته باشد که به دلیل کسالت این امر محقق نمی‌شود.


مهری شیرازی
مهری شیرازی در سال 1338 در تهران متولد شد. او بعد از بیست و پنج سال خدمت در زمینه گریم از سازمان صدا و سیما بازنشسته شد و به فعالیت در سینما مشغول شد و در جشن صد سالگی سینما برنده تندیس بهترین چهره‌پردازی برای فیلم «زیر پوست شهر» (رخشان بنی‌اعتماد) و در ششمین جشن سینمای ایران برنده جایزه بهترین چهره‌پردازی برای فیلم «زندان زنان» (منیژه حکمت) شد. وی همچنین در اولین جشن سینمای آزاد ایران جایزه‌ای برای فیلم «طلوع تاریک» (ابراهیم شیبانی) در رشته بهترین چهره‌پردازی دریافت کرد. شیرازی علاوه بر فعالیت حرفه‌ای به تدریس در هنرسرای گریم، دانشگاه سوره اصفهان و آموزشگاه‌های آزاد مشغول است. وی در فیلم‌های «بانوی اردیبهشت»، «دوزن»، «زیر پوست شهر»، «زندان زنان»، «نیمه پنهان»، «شب یلدا»، «واکنش پنجم»، «شمعی در باد»، «کافه ستاره»، «رویای خیس»، «چه کسی امیر را کشت»، «میم مثل مادر»، «سه زن»، «عصر روز دهم»، «سنپطرزبورگ»، «بعدازظهر سگی»، «گشت ارشاد»، «ضدگلوله» و. . . همکاری داشته است. عمده فعالیت‌های وی در سینما همکاری با کارگردانان زن سینمای ایران همچون رخشان بنی اعتماد، پوران درخشنده، منیژه حکمت و تهمینه میلانی است.

جهانگیر الماسی
جهانگیر الماسی متولد ۱۳۳۴ تهران، فارغ‌التحصیل شیمی از دبیرستان جندی‌شاپور و کارشناسی ارشد رشته حقوق و روابط بین‌الملل است. وی فعالیت هنری خود را در تئاتر از سال ۱۳۴۸ در اهواز آغاز کرد و با بازی در فیلم «ریشه در خون» به کارگردانی سیروس الوند وارد سینما شد. الماسی در کنار فعالیت هنری خود در سینما، تئاتر و تلویزیون به عنوان منتقد هنری و نویسنده در زمینه‌های تحقیق در فلسفه هنر شرقی و تاریخ مذهب در مطبوعات دارای تجاربی است. تدریس در دانشگاه‌ها و مدارس، عضویت در کمیته‌های انتخاب فیلم فجر، کمیته انتخاب انجمن جوانان ایرانی و انجمن فیلم داخلی جوانان، عضو کمیته انتخاب جشنواره دو سالانه میراث ایرانی و داوری در جشنواره یونیکا ۱۹۹۴ و . . . از دیگر فعالیت‌های وی به شمار می‌آید. وی تاکنون در فیلم‌های «دایناسور»، «پشت پرده مه»، «ساغر»، «عشق گمشده»، «بانی چاو»، «هبوط»، «نقش عشق»، «نار و نی»، «سرزمین آرزوها»، «ویزا»، «شیح کژدم» و... به ایفای نقش پرداخته است. الماسی تاکنون برای فیلم‌های «عشق گمشده»، «بانی چاو»، «نار و نی» و «ویزا» از جشنواره فجر نامزد دریافت جایزه بوده است. همچنین برای بازی در فیلم «پشت پرده مه» در جشنواره فجر تجلیل شده است. الماسی قرار است اولین فیلم سینمایی خود را با عنوان «رنج سرمستی» به تهیه‌کنندگی محمد نشاز جلوی دوربین ببرد، البته وی سال‌ها است که تصمیم دارد فیلمی را کارگردانی کند، اما هنوز این امر محقق نشده است. باید یادآور شویم که الماسی از سینماگران نزدیک به دولت دهم است.
نادر طالب‌زاده
نادر طالب‌زاده متولد ۱۳۳۲ تهران است. وی تهیه‌کننده، مجری برنامه‌های تلویزیونی، فیلمساز و روزنامه‌نگار است. طالب‌زاده دارای مدرک کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف میکن و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا است. وی فعالیت هنری را از ۱۳۵۹ در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. طالب‌زاده همچنین ساخت فیلم‌های سینمایی «مسیح» و «بشارت منجی» را تاکنون بر عهده داشته است. از جمله فعالیت‌های مهم وی در حوزه سینما به ساخت آثار مستند جنگی برمی‌گردد. از آثار وی در این حوزه می‌توان به «والعصر»، «خنجر و شقایق»، «شمارش معکوس»، «آمریکا، آخرین اشتباه»، «میهمان کلمبیا»، «ما آنجا بودیم» و... اشاره کرد. وی همچنین دبیری جشنواره فیلم عمار را بر عهده دارد. طالب‌زاده تئوریسین سینما محسوب می‌شود و در برنامه‌ها و نشست‌های سینمایی به عنوان کارشناس حضور می‌یابد.