واحدهای برتر باید از معافیت مالیاتی برخوردار شوند
مجتمع تولیدی - تحقیقاتی - آزمایشگاهی- آموزشی علوم و فنون بتون و ساختمان پاکدشت بتون در سال 1364 با هدف تامین نیاز بتون و قطعات پیش ساخته منطقه و شهرک های صنعتی جنوب شرق تهران تاسیس شد تابه تولید بتون آماده ، تیرچه ، بلوک سیمانی دیواری و سقفی ، موزاییک ، دال ، جدول و انواع قطعات پیش ساخته بتونی بپردازد. این مجتمع که در سال 1382 استاندارد بتون آماده ، در سال 1384 اولین استاندارد تیرچه خرپایی در کشور و در سال 1385 اولین استاندارد بلوک سیمانی را از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران دریافت کرده، عضو انجمن بتون ایران بوده و در سال های 1383 و 1384 به عنوان یکی از سه تولید کننده برتر کشوری از سوی مرکز ساختمان و مسکن و انجمن بتون ایران موفق به دریافت لوح تقدیر شده است. مجتمع پاکدشت بتون مجهز به آزمایشگاه کنترل کیفیت بتون آماده، مصالح سنگی ، بلوک سیمانی دیواری و سقفی ، آجر ، قیر و آسفالت ، سفال دیواری و سقفی ، تیرچه و افزودنی های بتون با مدرن ترین دستگاه ها است. این شرکت در سال 1384 برای اولین بار در صنعت بتون موفق به دریافت گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه و تحقیقات صنعتی ایران شد. مجتمع پاکدشت بتون جهت ارائه کیفیتی بهتر در راستای بهبود مستمر موفق به پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ایزو 2000-9001 و استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 2004-14001 شده و با بهره گیری از آخرین متد تولید و عرضه در صنعت ساختمان ، افتخار داشتن کیفیت بالای محصولات را به خود اختصاص داده است. این مجتمع اولین آزمایشگاه همکار کشوری صنعت بتون را دارد و با تکیه بر دانش ، تجربه و کادر مهندسان مجرب ، آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی و کارشناسی بتون و سایر فرآورده های ساختمانی در سطح کشور است.

آقای رحمتی، پاکدشت بتن یکی از شرکت‌هایی است که در جشن تولید ملی جایزه گرفت. تولیدات شما در مقایسه با تولیدات خارجی چه ویژگی هایی دارد؟
- محصولات این شرکت با توجه به ماهیت فرآورده نمونه خارجی ندارد، ولی در مقایسه با محصولات سایر تولید کنندگان به دلیل زیرساخت علمی موجود در مرکز و وجود واحد تحقیق و توسعه که همواره با توجه به نوع مواد اولیه موجود در کشور و علم روز دنیا نسبت به بهینه سازی پروسه های تولید و فرمولاسیون و طرح اختلاط اقدام می کند، برتری قابل ملاحظه ای دارد. همین امر و نگرش علمی به مسائل تولید باعث شده است تا این مرکز بارها به عنوان واحد نمونه کیفی از سوی سازمان استاندارد و سایر مراجع رسمی کشور انتخاب گردد.
با توجه به نامگذاری امسال به نام کار و تولید ملی، با چه چالش هایی در این زمینه رو به رو هستید؟
ما هرگز حمایت و کمک دولتی دریافت نکرده ایم و همواره با مشکلات تامین منابع مالی و سرمایه در گردش با بهره کم مواجه بوده ایم. برای حل این مشکل بخشودگی یا تخفیف مالیاتی و سایر پرداختی ها می تواند راهگشا باشد.
برای حل مشکلات خود در عرصه ساخت و ساز چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟
- اصولا تشکیل NGO ها در کشور های درحال توسعه که نهاد های غیر دولتی در راستای حمایت از زیر مجموعه های خود هستند، حرکتی ضروری به نظر می رسد. در کشور ما تجربه نشان داده است NGO های فعال در مواقع لازم توانسته اند در راستای اهداف، موفق عمل کنند.
در حال حاضر ایران در زمینه بتن از نظر دانش فنی در چه سطحی قرار دارد؟
بتن ملات است. بتن را نه می توان وارد کرد و نه می توان صادر کرد. به همین دلیل هر کشوری در این زمینه خود دست به تولید می زند، چرا که عمر بتن تنها دو ساعت است.اما دانش فنی بتن در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه دانش فنی بتن با برترین های دنیا رقابت می کند. دانشمندان زیادی در این زمینه مطالعه و تحقیق کرده اند و در طی سالها این رشته به یکی از برترین ها در سطح دنیا رسیده است. البته در حال حاضر بهترین بتن متعلق به دو کشور آمریکا و آلمان است چرا که سطح دانش ساختمان سازی در این دو کشور بی رقیب است.
جشن تولید ملی امسال را چگونه ارزیابی کردید؟
این گونه مراسم در صورتی که با حضور افراد موثر ودست اندرکار و مخاطبان اجرایی در سازمان های دولتی ومسئول برگزار شود و سخنرانی ها به شکل مرتبط و کاربردی و موثر با برنامه ریزی فنی و قبلی انجام گردد، می تواند موثر واقع شود. در این شرایط ساخت و سازها با کیفیت و کمیت بیشتر و به صورت علمی انجام می شوند و مشکلات و موانع موجود نیز بر طرف می گردند و در راستای حل مشکلات گام های اجرایی برداشته می شود. اگر حضور موثر اعضای مرتبط هیات دولت به همراه سازمان های مرتبط بین المللی جهت انتقال تجربیات سایر کشورها و همین طور فعالان موثر این صنعت اتفاق بیافتد و استراتژی و برنامه دقیق مطالعه شده قبلی موجود باشد، می توان به نتایج کاربردی و تحقیقی بهتری دست یافت.
امسال در مراسم صد شرکت برتر ایران از برترین شرکت ها تقدیر شد. به نظر شما شاخص های انتخاب این جشنواره قابل اعتماد و اعتبار است؟
برگزاری سالانه چنین مراسمی حرکتی قابل تقدیر است.انتخاب نفرات برتر با توجه به شاخص های مختلف دسته بندی شده و شرکت ها انتخاب شدند. به همین دلیل شرکت ها در گروه های مختلف براساس شاخص های قابل اعتمادی طبقه بندی شده اند و این حرکت می تواند محرکی برای شرکت های دیگر باشد. شرکت های مختلف وقتی که هر سال در این رده بندی صعود می کنند، انگیزه ای دوچندان پیدا کرده و تلاش می کنند تا سال دیگر همچنان در این روند صعودی راهشان را ادامه دهند و خود را به شرکت های سطح بالاتر نزدیک کنند.
به نظر شما چطور می توان سطح این مراسم را بالاتر برد؟
در جشن تولید ملی و صد شرکت برتر هیچ امتیاز اقتصادی به واحدهای نمونه داده نمی شود. این در حالی است که در تمام دنیا هرسال به مدیران برتر امتیازات اقتصادی قابل ملاحظه ای داده می شود. اگر این امتیازات در کشور ما هم ایجاد شود، بدون شک انگیزه ها چند برابر شده و تولید کنندگان وارد فضای رقابتی می شوند. من پیشنهاد می کنم واحدهای نمونه هر سال از درصد معافیت مالیاتی برخوردار شوند تا همین مسئله انگیزه ای برای ادامه فعالیت در راهمان باشد.