پیشرفت باید به عدالت منجر شود
اقدامات شهرداری‌تهران زبانزد شهرداران آسیایی
گروه شهری- هفته گذشته، شهر تهران میزبان کنگره‌ «سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه» -UCLG- بود که در آن حدود ۶۰ هیات از ۱۶کشور آسیایی از مقامات محلی و شهرداران کلانشهرها و شهرهای غرب آسیا شرکت کردند و با رای اکثریت اعضا ریاست آن به شهردار تهران رسید. در این مراسم شهردار تهران با اشاره به اینکه در جهان جدید پیشرفت‌ها به طور منفرد نمی‌تواند در محیط‌های شهری دنبال شود، گفت: جهان بیش از گذشته شبکه‌ای شده است و بنابراین ایده پیشرفت در شبکه شهری باید در مقیاس ملی، منطقه‌ای و جهانی پیگیری شود.
محمد باقر قالیباف، شهردار تهران با اشاره به اینکه گستره جغرافیایی سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی دربرگیرنده منطقه‌ای است که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و منطقه ما میراث تمدن و فرهنگ بشر است، اظهار کرد: این منطقه خاستگاه تمدن‌های بزرگ بشری و ادیان الهی و از جمله مهم‌ترین کانون‌های ظهور و توسعه شهرنشینی در جهان است که این امر سرمایه‌ای گران سنگ برای پایه‌ریزی آینده‌ای سرشار از امید، تعالی و معنویت برای شهروندان است.
او ادامه داد: منطقه ما نه‌تنها ظرفیت‌های بالقوه رشد و پیشرفت همه‌جانبه را به واسطه منابع طبیعی از جمله منابع عظیم انرژی دارد، بلکه در ایجاد موتور محرکه اقتصاد جهان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.
قالیباف اضافه کرد: جایگاه ژئوپلتیک منطقه ما جایگاه حساس و منحصر به فردی است که نقش مهمی در ثبات و امنیت جهانی ایفا می‌کند و این جایگاه به‌‌ همان میزان که بر اهمیت منطقه می‌افزاید همزمان منطقه را در معرض مسائل و چالش‌های گوناگون نیز قرار می‌دهد.
شهردار تهران در بخشی از صحبت هایش با تاکید بر اینکه گذشته جهان در این منطقه رقم خورده و آینده جهان نیز در این گستره شکل می‌گیرد، گفت: گستره جهانی سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی در تحولات کنونی و آینده جهان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و این تاثیرگذاری رخ نمی‌دهد مگر آنکه با اتکا به آموزه‌های الهی و باورهای مادی و معنوی شهروندان با توجه به دو مساله مهم پیشرفت و عدالت پاسخ مناسبی دهیم. وی با تاکید براینکه پیشرفت باید به عدالت منجر شود و عدالت نیز باید کرامت انسان‌ها را به دنبال داشته باشد، افزود: هر کدام از این مسائل در دو سطح محلی و منطقه‌ای امکان بروز و ظهور دارند که در سطح محلی شهرداری‌ها بازیگران اصلی میل به پیشرفت آینده هستند.
قالیباف تصریح کرد: رسیدگی به موضوعات رشد اقتصادی، انسجام اجتماعی، آگاهی و مشارکت فراگیر شهروندان، دستیابی به شاخص‌های مطلوب زندگی و تحقق حیات طیبه برای شهروندان همه از وظایف شهرداران است که به عنوان مرجع واسط میان انتظارات مردم با دولت‌ها قرار دارند. تلاش این جمع در چارچوب سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی ( UCLG ) و دیگر مجامع بین‌المللی فرصت مغتنمی را برای تبادل نظر و بهره‌برداری متقابل از تجربیات متقابل شهر‌ها در مواجهه با این چالش‌ها فراهم می‌کند و تهران در سطح مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای این همکاری‌ها را تشویق کرده و از هر گونه تلاش در این جهت حمایت می‌کند.
شهردار تهران در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه همه ظرفیت‌های این منطقه در کنار تلاش خستگی‌ناپذیر حکومت‌های محلی امکان تحقق شکوفایی پیشرفت و عدالت و نظمی فراگیر را برای همه ملت‌های منطقه دارد، اما وجود عوامل ناخواسته خارجی مانند رژیِم صهیونیستی مانع جدی در راه دستیابی به این نظم سازنده و مولد در تمامی ابعاد است، گفت: امروز مساله ذهنی بسیاری از شهروندان منطقه تهدیدهایی است که از سوی این ناحیه متوجه پیشرفت، عدالت و امنیت منطقه می‌شود و این نشان می‌دهد که تلاش‌های محلی برای مواجهه با این چالش‌ها مصون از تاثیر گذاری مسائل منطقه‌ای نیست.
او ادامه داد: در اجلاسی که در حوزه شهری در ناپل برگزار شد ایده شبکه‌ای شدن جهان و آینده شهر‌ها را مطرح کردم و در اجلاس کلان شهرهای آسیایی در بانکوک نیز تاکید داشتم که پیشرفت و توسعه باید به همراه عدالت در شهر‌ها شکل گیرد.
تهران در توسعه فضای سبزی جایگاه خوبی دارد
در حاشیه این کنگره دبیرکل سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه با بیان اینکه شهردار تهران به دلیل فعالیت‌هایی که انجام داده است به طور حتم شایستگی ریاست این کنگره را داشته است، گفت: در دو سال اخیر پیشرفت‌های صورت گرفته در تهران به ویژه در زمینه فضای سبز بسیار زیاد بوده است و تونل‌ها و زیر گذرهایی که در حال ساخت بود، امروز تکمیل شده است.
محمت دومان، دبیرکل سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه (UCLG MEWA) با اشاره به برگزاری اجلاس شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه در تهران گفت: این اجلاس هر سه سال یکبار برگزار می‌شود و هیات مدیره و شورای عمومی و اعضای شورای UCLG MEWA در این اجلاس انتخاب شدند که سه سال وظایف این کنگره را انجام می‌دهند.
او افزود: رییس UCLG MEWA و پنج رییس مشترک در این کنگره انتخاب شدند و در اجلاس ۲۰۱۰ دکتر قالیباف که به عنوان رییس در اجلاس استانبول انتخاب شده بود در این کنگره نیز برای سه سال با رای تمامی اعضا به عنوان رییس انتخاب شد که امیدواریم از شهرداری‌های ایران و منطقه نیز به عضویت این کنگره افزوده شود. دومان اظهار کرد: در دو سال اخیر UCLG توسعه یافته است و ما امکان آن را یافتیم که مدل شهرسازی در تهران و ایران را بشناسیم و از این تجارب استفاده کنیم. او مهم‌ترین هدف این اجلاس را استفاده از تجارب همه شهرداری‌های عضو دانست و با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در تهران گفت: در دو سال اخیر پیشرفت‌های صورت گرفته در تهران به ویژه در زمینه فضای سبز بسیار زیاد بوده است و تونل‌ها و زیرگذرهایی که در حال ساخت بود، امروز تکمیل شده است.
تهران در مسیر مناسب حل
«معضل ترافیک» قرار دارد
مسوول شهرداری‌های کشور ترکیه هم در حاشیه این کنگره با بیان اینکه برنامه‌ریزی در مدیریت شهری تهران کاملا به چشم می‌آید، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ریزی‌ها مدیریت حمل و نقل در شهر است. تهران برای حل معضل ترافیک مسیر مناسبی را انتخاب کرده که چهره این شهر را به نسبت گذشته متفاوت کرده است. از آنجا که مهم‌ترین دستاورد کنگره سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی غرب آسیا و خاورمیانه نیز نزدیکی شهر‌ها و به اشتراک گذاشتن پیشرفت‌ها در عرصه مدیریت شهری است، می‌توان از تجربیات پایتخت ایران اسلامی در این خصوص هم بهره برد.
هایرتین گونگور با بیان اینکه چهره شهر تهران متفاوت شده است، اظهار کرد: تهران به نسبت دفعه پیش که به اینجا سفر کرده بودم کاملا متفاوت شده است، به طوری که این تفاوت کاملا محسوس است.
او که به عنوان قائم مقام قدیر توبپاش، شهردار استانبول در این کنگره حضور یافته بود، پیشرفت‌های تهران در عرصه حمل و نقل را ستودنی دانست و گفت: توسعه مترو و نیز ایجاد سامانه بی. آر. تی با اتوبوس‌های مدرن و چندکابین یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که برای حل معضل ترافیک در شهرهایی مانند استانبول و تهران باید مدنظر قرار داد و من خوشحالم که می‌بینم شهری مانند تهران دراین عرصه پیشرو است.
تهران الگوی پیشرفت دیگر
شهرهای آسیایی
رییس شورای شهر ازمیر هم با تقدیر از برگزاری کنگره UCLG در تهران، پیشرفت‌های صورت گرفته در پایتخت جمهوری اسلامی ایران را بی‌نظیر دانست. پروفسور «ادنان اوز آکلایه» رییس شورای شهر ازمیر گفت: در مدتی که در تهران بودم دوستی ایران بی‌نظیر بود و ایران کشور دوست ما است.
وی با اشاره به تغییرات مهم صورت گرفته در سطح شهر تهران اظهار کرد: پیشرفت‌هایی که در تهران انجام شده بی‌نظیر بوده و هرجا که از دیدن آن لذت بردم حتما در سفرهای بعدی همسرم را هم خواهم آورد.
رییس شورای شهر ازمیر ضمن تشکر از تلاش‌های شهردار تهران و همکارانشان در تحول تهران و برگزاری کنگره افزود: برج میلاد و جلساتی که در آنجا برگزارشد بسیار مناسب بودو این مکان از لحاظ آنکه تهران را به خوبی می‌توان دید جای بسیار خوبی است و فرهنگ کشور ایران را به صورت سمبل نشان می‌دهد.
او تاکید کرد: در بازدیدی که از منطقه بازار تهران نیز داشتیم، امنیت این محدوده و شور و هیجانی که در آنجا وجود دارد بسیار جذاب و دیدنی بود.
رییس شورای شهر ازمیر با بیان اینکه امروز تهران به شهری تبدیل شده که می‌تواند مبنا و الگوی پیشرفت دیگر شهرهای آسیایی باشد، تصریح کرد: با ورودم به تهران مهم‌ترین موردی که نظرم را جلب کرد، پیشرفت‌هایی بود که در حوزه‌های مختلف در این شهر مشاهده کردم. سیستم‌های حمل ونقلی با ناوگان مدرن، سازه‌های بی‌نظیر و مقاوم همچون برج میلاد و همچنین توجه به فرهنگ و سنت در کنار مدرنیته مهم‌ترین مشخصه‌هایی بود که در توصیف پایتخت ایران اسلامی می‌توان به آن اشاره کرد. او اضافه کرد: با توجه به رشدی که به آن اشاره کردم، حالا تهران شهری شده است که از گردش در آن می‌توان لذت برد. به بیان دیگر شهر تهران با اینکه شهری پرجمعیت با حجم تردد بالا است، اما جاذبه‌های زیادی برای گردشگران خواهد داشت که شلوغی را فراموش کنند.
خدمت به شهروندان
کمتر از دفاع نیست
شهردار تهران در حاشیه این کنگره با هیاتی اعزامی از کشور لبنان دیدار و گفت و گو داشت و در این دیدار با تاکید بر اینکه خدمت به مردم لبنان درست شبیه دفاعی است که مردم این کشور هر روز در مقابل صهیونیست‌ها دارند به سابقه علاقه‌مندی ایرانیان به لبنان و پیوند عمیق دینی این دو کشور اشاره کرد و گفت: لبنان، این روز‌ها زیر سایه اسلام و همراهی سایر کشورهای مسلمان روزهای خوبی را دنبال می‌کند. هنوز روزهایی که صهیونیست‌ها طی یک صبح تا ظهر به بیروت می‌رسیدند را فراموش نکرده‌ایم اما باید شاکر باشیم که در سایه اسلام، مقاومت و حزب‌الله هر بار که صهیونیست‌ها سعی کردند به این کشور تعدی کنند در ابتدای راه باقی‌مانده‌اند. او با اشاره به اینکه از پای در آمدن صهیونیست‌ها در مقابل لبنان افتخار بزرگی برای اسلام و این کشور است این پیروزی‌ها را ثمره خون شهدا دانست و گفت: امروز افرادی که در حوزه شهری در لبنان به خدمت برای مردم مشغول هستند، فرصتی بزرگ را به دست آورده‌اند. خدمت به مردم لبنان درست شبیه دفاعی است که مردم این کشور هر روز در مقابل صهیونیست‌ها دارند. در این دیدار ابو‌سهید الخنسا رییس هیات اعزامی و رییس اتحادیه شهرداری‌های جنوب لبنان با ابلاغ سلام و درود مردم لبنان به شهردار تهران به ارائه توضیحاتی از پروژه‌های در دست اجرا در شهرهای مختلف این کشور پرداخت و گفت: طرح توسعه عمرانی حومه جنوبی لبنان توسط شهرداری‌های این منطقه به سرعت در حال تکمیل است و در کنار آن پروژه‌های مختلفی در شهرهای دیگر این کشور هم در حال انجام است. وی با تشکر از شهرداری تهران که تجارب بر‌تر خود را به شهرهای لبنان ارائه داده است به دلیل فعالیت‌های صورت گرفته در تهران به محمدباقر قالیباف تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد ریاست شهردار تهران بر UCLG MEWA باعث انتقال بیشتر تجارب مدیریت شهری و رشد شهر‌های منطقه شود.
مجموعه پیشرفت‌های تهران
زیر سایه اسلام و انقلاب بوده است
همچنین شهردار تهران در دیدار با شهردار تونس با اشاره به مجموعه پیشرفت‌هایی که طی سال‌های گذشته در تهران صورت گرفته است، گفت: تمام این پیشرفت‌ها زیر سایه اسلام و انقلاب به دست آمده است. اگر به گذشته تهران در سال‌هایی که رژیم طاغوتی بر کشور حکومت می‌کرد نگاه کنیم، این نکته به چشم می‌آید که هیچ کدام از این پیشرفت‌ها وجود نداشته است.
محمد باقر قالیباف با بیان این مطلب افزود: مردم ایران، ‌ پس از پیروزی انقلاب درگیر جنگ و مشکلات آن شدند و عملاْ کشور فرصت سازندگی در آن دوران را از دست داد؛ چرا که تمام نیروهای این کشور در آن روزگار صرف دفاع از کشور شد تا به لطف خدا، این کشور به پیروزی رسید.
وی افزود: دوران سازندگی در ایران، پس از دفاع مقدس آغاز شد و تمام افرادی که به دفاع از کشور پرداخته بودند وارد عرصه سازندگی شدند.
شهردار تهران با اشاره به اینکه در طول هشت سال گذشته، فعالیت‌های مختلفی در این شهر با روحیه اسلامی و جهادی به ثمر نشسته است، یادآور شد: ما بر این باوریم که تا زمانی که بر محور اسلام و همدلی حرکت کنیم، کار‌ها به خوبی پیش می‌روند.
قالیباف با اشاره به ظرفیت‌های متعددی که تونس دارد ابراز امیدواری کرد که ارتباط این شهر با تهران باعث پیشرفت این شهر و آشنایی بیشتر دو شهر از یکدیگر شود.
او یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهر‌ها را مدیریت واحد شهری دانست و از شهردار تونس خواست در هنگام تدوین قانون اساسی جدید این کشور تمام تلاشش را انجام دهد تا موضوعات شهری به صورت کامل و جامع در این قانون تعریف شود و قانونی تدوین شود که موضوعات سیاسی در شهرداری‌ها محدود باشد موضوعی که بسیار کلیدی است و باید به آن توجه کرد. شهردار تونس هم در این دیدار با اشاره به اینکه در طول مدت کوتاه اقامتش در تهران شاهد پیشرفت‌های شگرفی در پایتخت جمهوری اسلامی ایران بوده است به خاطر این دستاورد‌ها به شهردار تهران تبریک گفت. وی تغییر، برنامه و تلاش را در شهر تهران ملموس عنوان کرد و گفت: تغییرات در تهران بسیار قابل لمس است و پیشرفت این شهر را به راحتی می‌توان حس کرد.