مشکل اصلی تمامی سازندگان نیروگاههای بادی بخش خصوصی ،تامین منابع مالی است.
محمد علی نیازی مدیر عامل شرکت توسعه و احداث نیروگاه های بادی توان باد با بیان مطلب فوق افزود: به دلیل تحریم ها امکان تامین منابع مالی از خارج کشور وجود نداشته و از همین رو برای تامین منابع مالی متکی به منابع داخلی هستیم. وی اظهارداشت: بر اساس دستورالعمل بند (ب) ماده ۱۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه شرکت توانیر و شرکت های وابسته وزارت نیرو میتوانند به منظور ترغیب هرچه بیشتر سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه نیروگاهها نسبت به انعقاد قرارداد بلندمدت خرید تضمینی برق اقدام و پس از بهره برداری برق تولیدی را با قیمت مصوب خریداری کند.
وی ادامه داد: در همین قانون پیش بینی شده که شرکت توانیر میتواند برای راه اندازی سریعتر این نیروگاه از منابع خود به تولید کنندگان برق پیش پرداخت نیز بپردازد اما متاسفانه به دلیل کمبود منابع هنوز این کار انجام نشده و شاید یکی از علل طولانی شدن اجرای این پروژه ها پس از طی مسیر طولانی اداری برای اخذ مجوز های لازم ،مشکل تامین مالی پروژه باشد .
وی در خصوص نرخ اقتصادی خرید برق تولید شده در نیروگاههای بادی توسط بخش خصوصی گفت: با توجه به مطالعات انجام شده ومیزان سرمایه گذاری مورد نیاز، نرخ خرید برق معادل هر کیلووات-ساعت ۲۴۰ تومان این پروژه ها را اقتصادی می کند که البته وزارت نیرو نیز قول مساعد برای افزایش نرخ خرید برق داده که امیدواریم این موضوع در بودجه سال ۹۲ پیش بینی شود.
مدیر عامل شرکت توسعه و احداث نیروگاه های بادی توان باد اظهار داشت : این شرکت بعنوان یک شرکت توسعه دهنده (Developer) نیروگاه های بادی در ایران از سال 1388 فعالیت خود را اغاز کرده است. وی در خصوص اولین نیروگاه بادی این شرکت در منطقه خواف خراسان رضوی گفت: اولین نیروگاه بادی این شرکت با ظرفیت اسمی 100 مگاوات و با سرمایه گذاری بخش خصوصی از دو سال و نیم پیش مراحل اخذ مجوزهای مختلف دولتی ازجمله سازمان های محیط زیست و منابع طبیعی برای اخذ زمین و وزارت نیرو برای مجوز احداث را طی کرده که پس از اغاز بهره برداری حدودا 427 هزار مگاوات-ساعت برق در سال تولید خواهد کرد.
دکترنیازی اظهار کرد: در مرداد ماه امسال قرارداد خرید برق این نیروگاه فیمابین شرکت توانیر و شرکت توان باد به امضاء رسید که پس از اغاز بهره برداری نیرو گاه ،شرکت توانیر به مدت ۲۰ سال با قیمت مصوب برق تولیدی این نیروگاه را خریداری خواهد کرد .
وی افزود: در حال حاضراین شرکت در حال نصب و راه اندازی اولین توربین مزرعه بادی با سرمایه خود شرکت است وعملیات فوندانسیون این توربین درحال انجام و نصب توربین دراردیبهشت ماه سال آتی به اتمام خواهد رسید.
وی در خصوص اقدامات انجام شده برای تامین منابع مالی پروژه گفت: با یکی از بانک های داخلی بعنوان بانک عامل و به منظور استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای احداث نیروگاه مذاکرات انجام شده است که مراحل اخذ مجوزهای بانکی در حال پیگیری میباشد.
وی میزان سرمایه گذاری این پروژه گفت: با توجه به تغییر نرخ تسعیر ارز و افزایش قیمت ها میزان سرمایه لازم برای این پروژه ،حدودا 450 میلیارد تومان براورد شده است که به محض تامین، عملیات ساخت و نصب تمامی توربین های بادی شروع خواهد شد. دوره نصب و راه اندازی این پروژه 5/ 2 سال پیش بینی شده و پس ازآن عملیات بهره برداری اغاز خواهد شد.
دکترنیازی با اشاره به میزان تولید برق نیروگاه خواف گفت: نیروگاه خواف با توجه به سرعت متوسط باد در منطقه خواف و نوع توربین های خریداری شده که دارای تکنولوژی بالایی میباشند سالیانه بطور متوسط 427 هزار مگاوات ساعت برق به شبکه سراسری تحویل خواهد کرد .