تبریز را می‌توان تب ریز در دو معنا گرفت، تب ریزی که از چشمه‌های آب گرم روان گرفته شده و تب‌ریزی که نشان از آب و هوای این منطقه داشته باشد.

اما هر دو تعریف نشان از هوای خوش و طبیعت زیبای تبریز دارند. شهری که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن به یک اندازه اهمیت دارند و می‌تواند بهترین گزینه برای گذراندن تعطیلات تابستانی باشد. تبریز شهری است که گرچه این روزها از زلزله در تب و تاب و عزادار است، اما مردمان آن در طول قرن‌ها هر سختی را با پشتکاری شگرف پشت سر گذاشته‌اند، شهری که تاریخ ایران مدیون اوست و یکی از بزرگترین وقایع تاریخی ایران یعنی مشروطه با نامش گره خورده است. تبریزی‌ها مهمان نوازند کافی است بگویید غریب هستید و کمک می‌خواهید تا ببینید چطور از دل و جان برایتان مایه می‌گذارند تا مشکلتان را حل کنند.
برای بازدید از تبریز می‌توانید باید برای خودتان یک برنامه‌ریزی منظم و دقیق داشته باشید، چرا که این شهر سرشار از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌شود.
ارگ تبریز (علی‌شاه)
اگر برج میلاد یا میدان آزادی را نماد تهران بدانیم، ارگ به عنوان بلندترین دیوار تاریخی ایران، نماد شهر تبریز است. چنانچه قصد بازدید از این ارگ را دارید باید به مرکز شهر تبریز و ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی سری بزنید. جمعه‌ها فضای پیرامون این ارگ پذیرای نمازگزاران است و مصلای بزرگ تبریز را نیز در آن ساخته‌اند.
بازار تبریز
بازار برای ایرانی‌ها همواره نمادی از سنت و اقتصاد است، بازار تبریز به‌عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده آسیا با این اوصاف محل خوبی برای گشت و گذار و خرید و تماشاست. مکانی که ابن بطوطه، مارکوپولو و دیگران از آن تعریف بسیار کرده‌اند. در این بازار تیمچه‌ها، سراها، کاروانسراهای مختلف وجود دارد. بازار تبریز در سال ۱۳۸۹ به عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.


خانه مشروطه
اگر به تاریخ ایران و به ویژه تاریخ معاصر علاقه‌مندید به محله قدیمی راسته کوچه در غرب بازار تبریز سری بزنید. در خانه‌ای زیبا مجسمه قهرمانان مشروطه قرار گرفته است. منزل حاج مهدی کوزه کنانی مکانی بود که مجاهدان مشروطه پس از به توپ بستن مجلس در آن به همفکری پرداختند و در محاصره 11 ماهه تبریز آن را به مرکز فرماندهی خود تبدیل کردند.
موزه آذربایجان
پس از موزه ملی ایران، موزه آذربایجان قرار می‌گیرد. محلی که آثار دوران پیش و پس از اسلام در آن به نمایش گذاشته شده است. اگر قصد بازدید از این موزه را دارید باید به میدان ساعت و خیابان امام خمینی بروید. در جوار این موزه مسجد کبود واقع شده، مسجدی که به واسطه رنگ لاجوردی و کاشی کاری‌های معرق به فیروزه اسلامی شهرت یافته است.
پارک ائل گلی
ائل گلی در زمان آق قویولون‌ها ساخته شد و در زمان صفوی رونق گرفت، بعید است کسی سری به تبریز زده باشد و ائل گلی را نادیده بگیرد. برای رفتن به این پارک زیبا باید به هفت کیلومتری جنوب شرقی تبریز بروید. دریاچه ائل گلی پذیرای شماست و می‌توانید با قایق گشتی در آن بزنید و اگر قصد اقامت دارید هتل پنج ستاره بین‌المللی پارس ائل گلی گزینه خوبی برای یک شب به یادماندنی برای شما خواهد بود.
روستای کندوان
اما روستای کندوان تنها روستای صخره‌ای در جهان است که هنوز اثری از زیستن جامعه انسانی بر آن باقی مانده است. اگر در ترکیه و آمریکا ما روستای صخره‌ای داریم اما نه در کاپادوکیه و نه در داکوتا کسی نیست که نشان زیستن جوامع گذشته را یادآور شود. در کندوان چشمه‌های آب معدنی با کمترین املاح به ویژه برای کسانی که از امراض کلیوی رنج می‌برند، وجود دارد. ابعاد زیبایی شناسی و درمانی این روستا موجب شده سالانه نزدیک به 300 هزار نفر از آن بازدید کنند. امری که در کنار رونق اقتصاد بومی منطقه، مشکلاتی را نیز برای روستاییان ایجاد کرده است. اگر برای تعطیلات خود هنوز تصمیم نگرفته‌اید، کندوان می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشد، شب را می‌توانید در هتل این روستا به صبح برسانید، صبح صورت خود را با آب چشمه بشویید و گشتی در اطراف زده و از محصولات محلی نیز سوغاتی (عسل و لواشک و گیاهان دارویی و...) برای آشنایان بخرید. بازگرداندن زباله‌هایتان در کنار حفظ طبیعت و احترام به محیط می‌تواند راهی باشد تا سال بعد یا سال‌های بعد که به آنجا سفر کردید خودتان تعجب کنید از اینکه هنوز این زیبایی بادوام مانده و به خودتان آفرین بگویید. برای رفتن به این روستا باید ابتدا به اسکو رفته و از آنجا به کندوان بروید. از تبریز تا کندوان نزدیک به 65 کیلومتر راه هست، از این رو لازم نیست عجله کنید خانه‌های صخره‌ای در نزدیک شماست.