چرایی تاسیس انجمن تولیدکنندگان لوله های قطور فولادی خطوط انتقال
ایران یکی از بزرگترین منابع عظیم نفت و گاز دنیا را دارد و از این رو توانسته در بخش تولید لوله های قطور که در امر انتقال نفت ، گاز و آب نقش بسزایی دارد سهمی داشته باشد .هر چند این مقدار تولید به دلیل نبود مواد اولیه یا همان ورق هنوز نسبت به نیاز داخل بسیار ناچیز است اما ایجاد سندیکای سازندگان لوله های قطور فولادی می تواند سهم بسزایی در پیشبرد اهداف این سندیکا داشته باشد، با مهندس ولی الله مهابادی مشاور مدیر عامل گروه صنعتی سدید به گفت و گو نشستیم. مشروح این گفت و گو را می‌خوانیم : چگونه تفکر تشکیل و تأسیس سندیکای مستقل سازندگان لوله های قطورفولادی شکل گرفت؟
وجود منابع عظیم نفت و گاز و وسعت قابل توجه کشور ایران، به خوبی می‌تواند لزوم عنایت روز افزون به صنعت تولید لوله‌های قطور فولادی را توجیه نماید. تولید لوله‌های قطور فولادی، خوشبختانه طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفت و سرمایه‌گذاری‌های بسیار هنگفتی در این صنعت صورت گرفت که در نتیجه آن، ظرفیت ساخت و تولید لوله‌های قطور فولادی این سرزمین به رقم تحسین انگیز دو میلیون و چهار صد هزار تن در سال بالغ گردیده است. هم‌اکنون بالغ بر پانزده شرکت معظم داخلی با صرف میلیاردها ریال سرمایه‌گذاری وسیع در عرصه‌های ساخت و تولید و پوشش‌دهی لوله‌های قطور فولادی فعالیت دارند و باید به این واقعیت افتخار نماییم که این شرکت‌های سازنده لوله‌های قطور فولادی به درجه‌ای از ظرفیت تولیدی و قابلیت‌های فنی و استانداردهای بین‌المللی دست یافته‌اند که درمجموع می‌توانند علاوه بر تامین کلیه نیازهای خطوط لوله‌گذاری داخل کشور، مازاد تولید خود را به بازارهای جهانی نیز عرضه نمایند، مشروط به آنکه شرایط لازم فراهم آید.
شرکت‌های تولیدکننده لوله‌های قطور فولادی ایران توانسته‌اند در تامین لوله‌های پروژه‌های خطوط نفت و گاز و آب، نقش بسیار مهمی ایفا کرده و در سایه ارائه تولیدات خود به پروژه‌های مختلف از جمله فازهای مختلف پارس جنوبی، توسعه میدان نفتی آزادگان و بسیاری پروژه‌های آبرسانی به شهرها، میلیاردها دلار صرفه‌جویی ارزی را محقق سازند. برای ساخت لوله‌های قطور فولادی عمدتاً از تکنولوژی‌های درز جوش مستقیم و یا اسپیرال استفاده می‌شود که خوشبختانه کارخانه‌های ایرانی در هر دو زمینه فعالیت دارند و به تخصص‌ها و تجربه‌های ارزشمندی معادل سطوح جهانی نائل گشته‌اند. مجموعه عوامل مزبور ، لزوم ایجاد یک تشکل برای هماهنگی های لازم در این صنعت را می طلبد.
از چه زمانی لزوم تأسیس سندیکای مستقل جدی شد ؟
شرکت‌های بزرگ و توانمند داخل کشور سالها است که به واسطه ورود تکنولوژی ودستیابی به فن و مهارت و کسب استانداردهای جهانی قادر هستند تمام ظرفیت لوله‌های گاز ترش و شیرین مورد نیاز پروژه‌های ملی را فراهم سازند.
اما متاسفانه به نظر می‌رسد که اهمیت خودکفایی ملی و توانایی این شرکت‌ها در زمینه ساخت لوله‌های قطور فولادی هنوز به درستی برای برخی از متولیان و پیمانکاران پروژه‌های نفت و گاز شناخته نشده که همین عدم شناخت اخیراً سبب شده است که با ورود کیلومترها لوله‌های گاز ترش، ایجاد رکود و تعطیلی در صنعت لوله‌سازی کشورمان را شاهد باشیم.
صنعت لوله‌های قطور فولادی کشور در دو سال گذشته با حداکثر 20درصد ظرفیت اسمی خود تولید داشته و اکنون در شرایط بحرانی به سر می برد و این در حالی است که پروژه‌های مصوب کشور در برنامه پنج ساله پنجم توسعه نشان می‌دهد که کشور ایران سالانه (تقریباً 1،800،000 تن) لوله قطور فولادی انتقال نفت، گاز و آب سراسری نیاز دارد. ظرفیت نصب شده در کشور برای تولید این لوله‌ها در حال حاضر در شرایط عادی قریب به 2،400،000 هزارتن در سال است که کلیه نیازهای داخلی معادل 75درصد ظرفیت کارخانجات تولید لوله را تشکیل می‌دهد. باتوجه به این موضوع دیگر هیچ دلیلی برای واردات باقی نخواهد ماند به غیر از بی اعتنایی به توانمندی‌های ساخت داخل کشور.
طبق آمارهای موجود و باتوجه به پروژه‌هایی که طی پنج سال گذشته به اجرا در آمده، سالانه بالغ بر ۲۵۰ هزار تن لوله‌های قطور فولادی از خارج کشور وارده شده و معادل ۵/۲ میلیارد دلار بابت خریداری آن، ارز مملکت به خارج پرداخت شده است که بخش عمده این خرید مربوط به واردات لوله های گاز ترش می باشد.
این هزینه‌ها در حالی صورت گرفته که قابلیت و ظرفیت تولید لوله‌های قطور فولادی در کشور وجود داشته و اگر از سازندگان داخلی تامین می‌گردید معادل 26000 میلیارد ریال تولید ناخالص داخلی را افزایش می‌داد و زمینه اشتغال هزاران نفر نیروی انسانی را فراهم می‌نمود.
با عنایت به موارد یاد شده ، سازندگان لوله‌های قطور فولادی مصمم شده‌اند از طریق ایجاد سندیکای مستقل که از قابلیت پی‌گیری خواسته‌های آنان برخوردار بوده و درک روشن و دقیقی از مسائل و مشکلات داشته باشد، بتوانند در جهت کسب جایگاه واقعی خود تلاش نموده و در مسیر تحقق خواسته‌های خود حرکت نمایند. تشکیل سندیکای سازندگان لوله‌های قطور فولادی، راه را برای پیشرفت و تعالی این صنعت بسیار مهم هموار خواهد نمود. مجموعه مشکلات مالی و عدم توانایی تامین مواد اولیه و ضربه‌های وارده ناشی از واردات لوله‌های قطور فولادی، موجبات تضعیف بنیه مالی وتولیدی شرکت‌های داخلی را فراهم آورده و تردیدی نیست که تداوم شرایط فعلی باعث ورشکستگی این صنعت می‌گردد که در نهایت به زیان مملکت و کشور خواهد بود. از سوی دیگر طی سال‌های گذشته کارخانجات سازنده لوله‌های قطور فولادی کشور، بابت تحویل سفارشات شرکت ملی گاز و قرارگاه خاتم، مبالغ زیادی طلبکار شده‌اند که هنوز نتوانسته‌اند وصول کنند. حجم مبالغ مطالبات این شرکت‌ها بسیار قابل توجه بوده و عدم وصول آن باعث وارد شدن فشارهای مالی کمرشکن به سازندگان داخلی شده است. اگرچه برای وصول مطالبات مزبور تلاش‌های زیادی صورت گرفته و به مراجع مختلف متوسل شده‌اند ولی توفیق چندانی در این زمینه حاصل نگردیده است.
اعضای سندیکا را کدام یک از شرکت ها یا رشته های صنعتی تشکیل می دهند ؟
تا کنون پانزده شرکت در رشته های ساخت لوله های قطور فولادی و پوشش های مقاوم در برابر خوردگی اظهار تمایل و درخواست عضویت کرده اند.