از زیان 680‌میلیون تومانی تا سود 250‌میلیون تومانی<br>
«تنوع و کیفیت محصولات تولیدی شهداب در سطح بسیار عالی است».... «تلاش سال‌های اخیر، ‌حرکت از محصولات با سوددهی کمتر به سمت محصولات با سوددهی بیشتر بوده است»...... «بیش از 90‌درصد محصولات سال گذشته صادر شده».... «اجرای طرح‌های جدید Eps شرکت را بهبود می‌بخشد» .... «دریافت گواهی ISO22000:2002 به عنوان اولین شرکت در صنعت آبمیوه کشور».... «سه جایزه بین‌المللی در سال‌های 2006 و 2007 نام شهداب را جهانی کرد».... «تولید محصولات بیولوژیک برای تسخیر بازارهای جهانی».... «سپاسگزاری از تمام حمایت‌های مادی و معنوی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر»...
این‌ها بخشی از گفته‌های مدیرعامل شرکت شهداب است. دکتر محمدرضا سنجابی که علاقه‌اش به ورزش و به خصوص فوتبال را می‌توان از روزنامه و مجلات ورزشی روی میز کارش تشخیص داد، جدا از موفقیت در عرصه‌های مدیریت اقتصادی، در عرصه مدیریت ورزشی هم صاحب نام و دارای تجربه‌های بسیار موفقی است. روند تحول شهداب از زمان مدیریت وی بسیار درخشان است. وی معتقد است: «استراتژی اصلی شرکت این است که استمرار حضور خود را در بورس دو چندان کند.» گفت‌وگوی ما با مدیرعامل شهداب را در ادامه بخوانید: آقای دکتر، لطفا کمی درباره تاریخچه فعالیت شرکت بگویید.
شرکت شهداب در سال 63 به‌عنوان، شرکت سهامی خاص ثبت شد. مراحل تبدیل شدن شهداب به شرکت سهامی عام هم در سال 77 انجام گرفت. در سال 79 نیز در لیست شرکت‌های بورسی پذیرفته شد. بعد از اخذ پروانه بهره‌برداری شرکت در سال 73، بیشترین فعالیت شرکت در زمینه تولید کنسانتره و آبمیوه متمرکز است.
ظرفیت اسمی واحدهای تولید کنسانتره و آبمیوه در شرکت شهداب در چه سقفی قرار دارد؟
ظرفیت اسمی، ‌در زمینه تولید کنسانتره، 5‌هزار تن و در مورد آبمیوه 9‌هزار تن در سال است. کنسانتره‌های تولیدی شرکت عمدتا شامل
توت فرنگی، آلبالو، ‌انگور سفید،‌ انگور قرمز، سیب و انار است که البته سعی کرده‌ایم، براساس شرایط زمانی و وضعیت‌های خاص بازار، تغییراتی در مورد نوع و میزان محصولات تولیدی خود به وجود آوریم.
تنوع آبمیوه‌های تولیدی شهداب بسیار بالاست به‌طوری که در حال حاضر بیش از 16 نوع محصول آبمیوه تولید می‌کنیم. تولید این محصول به صورت تتراپک (Tetra pack) صد و‌هزار است که ضروری است این نوع بسته‌بندی با توجه به نیازهای روز بازار تغییر کند و به سمت بهینه شدن حرکت کند.
شما در صحبت‌هایتان از تغییرات ضروری در تولیدات شهداب سخن گفتید، سیاست کلی شما برای اصلاح و انجام تغییرات اساسی چیست؟
طی 2 سال گذشته سعی ما براین بوده که از محصولات با سوددهی کمتر به سمت محصولات با سوددهی بیشتر تغییر جهت دهیم. به‌طور مثال از سال گذشته تولید بیشتر کنسانتره، ‌دو محصول انار و آلبالو را در دستور کار قرار دادیم و از سوی دیگر تولید محصولاتی مثل انگور قرمز، سفید و سیب را کمتر کردیم تا به سوددهی بالا برسیم. در مجموع سیاست‌های اصلی ما براساس تولید و صادرات پایه‌گذاری شده است.
رقم صادرات شرکت در سال گذشته چقدر بوده است؟ آیا به سیاست‌ها و اهداف تعریف شده در برنامه‌تان رسیده‌اید؟
در سال گذشته بیش از 90‌درصد محصولات تولیدی خود را صادر کردیم که رقم بسیار ارزشمندی است. چرا که تابه حال هیچ یک از شرکت‌های فعال در این زمینه نتوانسته‌اند به این رکورد دست پیدا کنند. عمده صادرات شرکت هم به اروپا و به کشورهای آلمان، ‌هلند، اسپانیا و روسیه بود است. البته در آسیا به کره و ژاپن و در آمریکای شمالی به کانادا نیز صادرات داشته‌ایم. همچنین سال گذشته بیش از 300 تن کنسانتره انار به آمریکا صادر کرده‌ایم.
آیا شرکت برای راه‌اندازی خطوط جدید تولید یا بهینه کردن آن‌ها برنامه‌هایی در دست دارد؟
قطعا، ‌با توجه به این‌که برنامه تغییر محصول را از سیب به انار در دستور کار داریم، خط جدید انار را در کارخانه راه‌اندازی کردیم. این تغییر باعث افزایش بهره‌وری و ارتقای کمی و کیفی تولید می‌شود.
از سوی دیگر شرکت یک دستگاه آسپتیک (ASEPTIC) خریداری کرده که بتواند بوسیله آن تولیدات خود را در کیسه‌های آلومینیومی و شبکه‌های فلزی ذخیره کند. مراحل ابتدایی این کار انجام شده و تا ۲ ماه آینده وارد کشور شده و برای خطوط مختلف انار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در مورد آبمیوه هم، در حال تدارک بسته‌بندی جدیدی هستیم‌ که از جنس «لامیکن» است.
لامیکن (LAMICAN) محصول جدیدی از جنس مقوا است که قابلیت رقابت با نوع بسته‌بندی رانی موجود در بازار را دارد. این محصول به دلیل ارزان بودن از یک سو و کیفیت مناسب‌تر از سوی دیگر به رانی‌های موجود در بازار که مواد نگهدارنده دارند، ‌ارجحیت دارد.
تجهیزات مورد نیاز این پروژه از کدام کشور وارد می‌شود؟ در مورد سودآوری و اهداف اصلی این خط تولید بیشتر توضیح دهید.
عمده این تجهیزات از کشور فنلاند وارد می‌شود. ما حدود ۲ سال کار کارشناسی در مورد این طرح انجام داده‌ایم. از مجموع برآوردهای اقتصادی و مالی به این نتیجه رسیدیم که با اجرای این طرح سودآوری شرکت روند صعودی طی خواهد کرد. چرا که کل سرمایه‌گذاری این طرح طی سه سال برمی‌گردد.
نکته جالب‌تر طرح این است با پیاده‌سازی آن، تنوع محصولات تولیدی ما هم بالا می‌رود و می‌توانیم علاوه بر محصولات فعلی، تولید شیرقهوه، کاپوچینو، ‌اسپرسو و محصولاتی از این دست را نیز داشته باشیم که در نوع خود تحول بسیار بزرگی است.
در مورد جایزه‌های بین‌المللی که در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ کسب شده، ‌بیشتر توضیح دهید.
همان‌طور که عرض شد در فاصله این دو سال موفق به کسب سه جایزه مهم بین‌المللی در صنعت کیفیت مواد غذایی شدیم. اولین جایزه مربوط به «جایزه بین‌المللی ستاره کیفیت» از کشور سوئیس در سال 2006 است. «جایزه طلایی مواد غذایی و آبمیوه» از کشور اسپانیا در همین سال، دومین جایزه بین‌المللی شهداب است. سومین جایزه هم «جایزه بین‌المللی طعم برتر و کیفیت» از انستیتو بین‌المللی طعم و کیفیت بلژیک در سال 2007 بوده است. امیدواریم کلکسیون جایزه‌های شهداب در سال‌های آتی کامل‌تر بشود. درواقع این سه جایزه باعث معروف شدن نام و برند شهداب در سایت (FoodNews) شد.
در کنار این عناوین بین‌المللی، به دلیل ارتباطات خوبی که شهداب دارد، ‌میزان تقاضایی که برای محصولاتش وجود دارد بیشتر از عرضه‌ای است که دارد؛ به‌طوری که تمام تولیدات تا پایان سال پیش فروش شده است.
شرکت شهداب برای تداوم بخشیدن به کیفیت و ارتقای آن برای مطرح شدن هرچه بیشتر در سطح جهان چه برنامه‌ای را دنبال می‌کند؟
با توجه به اینکه بیشترین فروش شرکت به صورت صادرات است و همیشه در راستای سیاست‌های افزایش کیفیت و جذب رضایت مشتری، موفق شدیم که الحمدا... اولین شرکتی باشیم که در صنعت آبمیوه به دریافت ایزو۲۲۰۰۰ در کشور باشیم که حرکت بسیار ارزشمندی بوده است. این سیستم علاوه‌بر کمک به کاهش ضایعات، افزایش سوددهی، کاهش هزینه‌ها سبب ایجاد یک اطمینان و آرامش خاطر در مشتریان داخلی و خارجی شرکت می‌شود.
اشتهای بازار نشان داده که اگر محصول خوب عرضه شود، استقبال بسیار خوبی از آن صورت می‌گیرد. بنابراین در نظر داریم علاوه بر ارتقای سطح کیفی تولیداتمان، ‌در زمینه بسته‌بندی آن نیز دست به اصلاحاتی بزنیم. به‌طور مثال در نظر داریم با تغییر بسته‌بندی محصول انار و آلبالو در سال بعد، تبلیغات وسیعی برای این دو محصول داشته باشیم.
همچنین استفاده از بطری‌های پلاستیکی برای تولید محصول جدید، به نام چای سبز که متقاضی فراوانی هم دارد، از برنامه‌های بعدی شرکت است. در مجموع سعی براین است که هم محصولات جدیدتری تولید کنیم و هم تاکید روی محصولات داخل باشد. علاوه بر این‌ها در نظر داریم تولید انواع ژله‌های میوه‌ای را که آزمایش‌های مربوط به آن‌ها را نیز در آزمایشگاه‌ها انجام دادیم، شروع کنیم.
با توجه به استقبال بازار داخلی از آب معدنی، آیا قصد تولید این محصول را ندارید؟
بازار آب‌معدنی داخل تقریبا اشباع شده است. بنابراین اگر ‌قصد تولید این محصول را داشته باشیم، باید به سمت نوآوری خاصی در این رشته برویم؛ ولی درباره آب‌معدنی طعم‌دار که طعم‌های نعناع، ‌هلو، ‌لیمو و... آن که در اروپا بسیار رایج است، ‌برنامه‌هایی داریم. البته تولید این محصول بیشتر با دید صادراتی صورت خواهد گرفت؛ چرا که بازارهای خارج علاوه بر ارزآور بودن، قابل اتکاتر خواهند بود. نکته‌ای که در کنار تمام موارد گفته شده نباید از آن گذشت، ‌بسته‌بندی و جذب مشتری برای محصول است. نه تنها شهداب بلکه بسیاری از صنایع مربوط به مواد غذایی، از این نارسایی رنج می‌برند. تولیدات شهداب از لحاظ کیفیت در سطح بسیار عالی قرار دارند ولی از لحاظ بسته‌بندی و ارائه به مشتری کمبود‌هایی احساس دارد که امیدواریم با برنامه‌های در نظر گرفته شده قدم‌های اساسی برای رفع آن بردایم.
صحبت‌های شما نشان‌گر این است که فعالیت شما به عنوان مدیرعامل شهداب طی دوسال اخیر موفق بوده است. اگر مقایسه‌ای از عملکرد دوره مدیریتی خود با دوره قبلی داشته باشید، مهم‌ترین تغییرات آن را در چه مواردی می‌دانید؟
البته چون من مدیر هستم شاید نتوانم درست ارزیابی کنم و دوستان باید نظر بدهند؛ ولی مقایسه‌ای آماری از وضعیت کارخانه از سال ۸۳ تاکنون بیانگر روند صعودی پیشرفت‌های شرکت است. به‌طوری که میزان زیان شرکت در سال‌های ۸۳ و۸۴ از رقم ۶۸۰‌میلیون تومان به رقم ۱۵۰‌میلیون تومان سود در سال‌های ۸۴و۸۵ رسید. در واقع در سال‌های ۸۴و۸۵ نه تنها زیان شرکت صفر شد، ‌بلکه ۱۵۰‌میلیون تومان هم درآمد نصیب شرکت شد.
ما نه تنها طی سه سال گذشته هیچ‌گونه وامی از بانک‌ها نگرفته‌ایم بلکه حدود 5/1میلیارد تومان از بدهی‌های معوقه شرکت نیز طی این مدت پرداخت شده است که با توجه به استمهال به عمل آمده درخصوص بدهی‌های شرکت به بانک‌ها، خوشبختانه وضعیت بسیار مطلوبی از این نظر وجود داشته و بدهی حقوق نداشته و ساماندهی مناسب صورت گرفته است.
با این توضیحات باید منتظر خبرهای موفقیت‌آمیز شرکت باشیم؟
سعی ما هم در شهداب این است که سوددهی و ارتقای کیفت محصولات آن را همزمان با هم پیش ببریم؛ اما جدای از تمام این صحبت‌ها نکته مهمی که وجود دارد حمایت‌های بی‌دریغ مادی و معنوی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از شرکت شهداب است. جا دارد از تلاش‌های صمیمانه آقای دکتر اسماعیلی، مدیریت محترم غدیر،‌ آقایان دکتر صیدی و صبوری کمال سپاسگذاری و تشکر را داشته باشم که همواره با حمایت‌ها و کمک‌های آنان بوده که شهداب توانسته مسیر صعودی خود را طی کند. حمایت‌های غدیر باعث دلگرمی ما برای اجرای برنامه‌ریزی‌های دراز مدت بوده است.