گروه نفت و پتروشیمی- حدیث موسوی: به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت در روز چهارشنبه در نزدیکی 104 دلار در هر بشکه رسید در حالی که یک هفته پیش از آن نیز در حدود همین قیمت گزارش شده بود. چشم‌انداز مثبت ساخت و ساز مسکن در ایالات متحده طی ماه‌های آتی و آمارهای مربوط به ضریب اطمینان مصرف‌کننده که نشان می‌دهد تقاضای جهانی نفت افزایش خواهد یافت موجب این صعود قیمتی شده است.
قیمت‌های نفت در گذشته به واسطه نگرانی‌ها از بدتر شدن اوضاع سیاسی سوریه و عرضه‌های نفت از خاورمیانه تثبیت شده بودند. در این میان تونی نونان، مدیر ریسک نفت در میتسوبیشی توکیو می‌گوید: مردم پی برده‌اند که آمریکا ما را از رکود اقتصادی خارج کرده است. وی همچنین می‌افزاید: نگرانی اصلی در این میان بیکاری و مسکن است که البته از جانب ساخت‌وساز مسکن سیگنال‌های مثبتی در حال انتشار است چرا که به نظر می‌رسد به طور مداوم در مسیر رشد باشد و در این حال خطر ژئوپلتیک عامل اصلی نگه داشتن قیمت نفت است. روز گذشته قیمت نفت خام برنت دریای شمال در قرارداد ماه آتی با ۱۳ سنت کاهش به ۱۰۴ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید و این در حالی است که قیمت نفت خام آمریکا با ریزش ۲۹ سنتی به ۹۴ دلار و ۷۲ سنت کاهش یافت. داده‌هایی که در روزسه‌شنبه منتشر شد نشان داد قیمت مسکن در ایالات متحده از ماه مارس سال جاری به بالاترین حد طی هفت ماه گذشته رسیده است. در همین حال نگرانی در مورد سلامت اقتصاد جهانی به ویژه پس از انتشار آمارهایی از تضعیف فعالیت‌های کارخانه‌ای در کشور چین -به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان- و همینطور ترس از ادامه یافتن سیاست‌های انبساطی در ایالات متحده از جمله عواملی بوده‌اند که قیمت نفت را در سال‌جاری و در ماه‌هایی که پشت سر گذاشتیم تحت فشار قرار داده‌اند. نفت خام برنت بیش از ۱۲ درصد افت قیمتی را از ماه فوریه سال جاری میلادی که ۱۱۹ دلار بود تجربه کرده و این در حالی است که نفت خام آمریکا هم بیش از ۳ درصد از ماه ژانویه که قیمت نفت این کشور به ۹۸ دلار رسیده بود کاهش یافته است. به گزارش مورگان استنلی از تحلیلگران اقتصادی ایالات متحده قیمت نفت به واسطه عوامل کلان تحت فشار قرار دارد، اما با این حال همچنان حمایت‌های اساسی از قیمت‌های بالاتر در تابستان ادامه دارد چرا که ممکن است چندین اختلال در عرضه نفت طی ماه‌های آتی رخ دهد. وی می‌افزاید: در واقع به علت بدتر شدن درگیری‌ها در سوریه به عنوان یک کشور نفت خیز در خاورمیانه بوده است که عرضه نفت در حال حاضر و از سوی کشورهای دیگری همچون آمریکا افزایش یافته و قیمت نفت را به تبع آن کاهش داده است.
با این حال دورنمای بلند مدت تقاضا برای نفت همچنان ضعیف است به این علت که فعالیت اقتصاد‌های بزرگی همچون چین، آمریکا و اروپا هنوز به‌اندازه کافی نیست تا تقاضای نفت را افزایش دهد. وانگ تائو، تحلیلگر اقتصادی رویترز اعتقاد دارد بررسی شاخص‌های فنی نشان می‌دهد قیمت نفت خام آمریکا و نفت برنت ممکن است به ترتیب تا 94 دلار و 7 سنت و 103 دلار و 29 سنت هم کاهش یابند.
نظرسنجی رویترز از شش تحلیلگر نفتی نشان می‌دهد قیمت نفت ایالات متحده به علت واردات کمتر نسبت به گذشته و فعالیت‌های بیشتر پالایشگاه‌های نفتی این کشور برای سومین هفته متوالی باز هم کاهش بیشتری را تجربه کند.