قیمت خودرو در بازار سر به فلک زده، خودروسازان فروششان را به امید گرفتن مجوز افزایش قیمت محدود کرده‌اند و قدرت خرید مردم پایین آمده، این در شرایطی است که در بازار تجهیزات سفارشی هیاهویی دیگر برقرار است؛ چرا که بیشتر از دلالان این بازار، دوستداران واقعی آپشن و تیونینگ حضور دارند.

هرچند کاهش عرضه خودروهای داخلی این بازار را بسیار تحت تاثیر قرار داده است، اما باز هم هستند بسیاری از مردم که در سطوح متوسط و حرفه‌ای دست به تغییرات ظاهری و فنی خودرو خود می‌زنند. این وضعیت به خصوص برای 206 نمود بیشتری داشته؛ چرا که به واقع می‌توان گفت این خودرو محبوب ترین خودرو قشر متوسط برای آپشن بوده است که هم اکنون کمتر کسی به خصوص برای تیپ 5 آن چنین فرصتی می‌یابد.


هم اکنون بازار تجهیزات جانبی یا آپشن با توجه به اینکه عمده تجهیزات وارداتی هستند حدود ۱۵ درصد مشمول افزایش قیمت شده با این حال رکود در این بازار کمتر از بازار خودرو است. اما اینکه فرق تیونینگ و آپشن چیست؟ چه مراکزی هم اکنون در داخل ارائه‌کننده این خدمات هستند؟ آیا استاندارد خاصی برای این خدمات وجود دارد؟ و اینکه مردم برای دریافت خدمات استاندارد باید به کجا مراجعه کنند سوالاتی است که هم‌اکنون برای عمده خریداران خودرو وجود دارد.


در ابتدا لازم است تفاوت این دو موضوع را با هم بدانیم. عمدتا به هرگونه تغییر ظاهری که به وسیله نصب یک سری از لوازم جانبی خودرو (Accessories) و تجهیزات انتخابی (Optional) که به صورت خدمات پس از فروش بر روی خودرو نصب شده و به زیباتر شدن نمای ظاهری و تا حدودی ایمنی و رفاهی خودرو کمک می‌کند، اصطلاحا آپشن می‌گویند. از این دسته آپشن‌ها می‌توان به مواردی مثل دزدگیر، انواع سنسور، سانروف، کروز کنترل، چراغ و سپرهای اسپرت اشاره کرد. البته این نکته نیز قابل ذکر است که تغییرات بر روی خودرو تا جایی از سوی پلیس قابل قبول است که این تغییرات منجر به تغییر شکل خودرو نشود؛ چرا که این کار جرم محسوب می‌شود!
دسته بعدی، تغییراتی است که در خط تولید خودرو بر روی یک خودرو نیمه کامل انجام می‌شود و این کار را خودروسازان بزرگ معمولا به شرکت های تیونر خود می‌سپارند. در ایران چنین محصولاتی به ندرت به بازار عرضه شده به طوری که تنها می‌توان به سمند و تندر سایانا اشاره کرد که هر دو پروژه نیز بعدها متوقف شد.


دسته سوم مربوط به تغییرات فنی است که در موتور خودرو و قطعات ایمنی برای اهدافی چون کاهش مصرف سوخت، افزایش توان موتور و افزایش قدرت و ایمنی خودرو انجام می‌شود. اینجا همان بازاری است که در داخل با مناقشات زیادی همراه است؛ چراکه نه استاندارد تعریف شده‌ای وجود دارد و نه مراکزی که تضمین خدمات خود را بکنند و عمدتا کارها به صورت تجربی انجام می‌شود. سکوت استاندارد نیز در نوع خود جالب توجه است چون که این تغییرات عمدتا با جان سرنشینان خودرو رابطه مستقیم دارد، با این حال بیشتر این تغییرات برای خودروهای مسابقه‌ای انجام می‌شود.


با اینکه تقریبا همه خودروها تحت لیسانس هستند، ولی ایرانی‌ها در حوزه کارهای تجربی، همیشه دستی بر آتش داشته‌اند.
در این زمینه مشتریان خودروسازان داخلی باید بدانند که در صورت کوچک‌ترین تغییرات فنی بر روی خودرو صفر کیلومترشان، خودرو آنها از گارانتی خودروساز خارج می‌شود. حتی برای خودرویی مثل 206 که دارای سیستم برق حساسی است نصب دزدگیر در مراکز متفرقه گارانتی این خودرو را از بین خواهد برد. گذشته از این، خودروسازان داخلی خیلی نتوانسته اند در حوزه آپشن و به‌خصوص تیونینگ پاسخگوی نیاز مشتریان و بازار باشند. هم‌اکنون ایران خودرو از طریق شرکت آپکو در حال عرضه خدمات آپشن است و شرکت سایپا نیز از طریق شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا(ستکو) نیز خدماتی در این خصوص عمدتا برای پراید ارائه می‌دهد. گروه بهمن نیز فعالیت‌هایی در این زمینه دارد. البته این خدمات در سطح نه چندان متنوعی ارائه می‌شود. تفاوت کاری آنها با فروشندگان تجهیزات جانبی خیابان سورنا قیمت تمام شده بالاتر و تنوع کم عرضه محصولات سفارشی است که همین موضوع رقابت‌پذیری را از آنها گرفته است. در این میان، ایران خودرو کمی فعال‌تر از سایر رقبا در این حوزه عمل کرده؛ چرا که خدمات تیونینگ را در شرکت ارائه خدمات و تجهیزات سفارشی خود تعریف کرده است و گارانتی خودرو را نیز بعد از انجام تغییرات مورد نظر مشتری تضمین کرده است.


با این حال، ضعف عمده خودروسازان ما بیشتر در ارائه رنگ‌های سفارشی است که همچنان در زیر سلطه شرکت‌های مادر است و با اینکه تقاضای بالایی در خصوص رنگ‌های سفارشی وجود دارد، عرضه این محصولات به صورت قطره چکانی است!
شاید بخشی از این موضوع به فرهنگ ما ایرانی‌ها نیز برگردد؛ چرا که خودروهای نقره‌ای و سفید بهتر از خودروهای رنگی در بازار خودروهای دست دوم به فروش می‌روند. در این گزارش به برخی از قیمت‌های تجهیزات سفارشی اشاره شده است.

رهیاب مدل TP435C با خدمات ویژه
قیمت: ۲,۴۰۰,۰۰۰ ریال
یخچال دو منظوره 8 لیتری
قیمت: ۱,۲۰۰,۰۰۰ ریال
چادر با اندازه آزاد
قیمت: ۳۰۰,۰۰۰ ریال
دزدگیر تصویری پژو 206 و 207
قیمت: ۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال
سنسور دنده عقب
قیمت: ۶۰۰,۰۰۰ ریال
کروز کنترل 206و 207
قیمت: ۷۷۰,۰۰۰ ریال
بال عقب 206و207
قیمت: ۶۵۰,۰۰۰ ریال
رینگ اسپرت ALESSIO مدل VITTORIA سایز 16
قیمت: ۱,۵۰۰,۰۰۰ ریال
دوربین دید در شب
قیمت: ۴۰۰,۰۰۰ ریال
موبایل هندزفری فندکی
قیمت: ۳۰۰,۰۰۰ ریال
سامانه افزایش قدرت موتور
قیمت: ۴,۶۰۰,۰۰۰ ریال