دکتر مهدی زارع معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله -وابسته به وزارت علوم- درباره رابطه احتمالی بین دو زلزله‌ای که در دو هفته گذشته به ترتیب در استان بوشهر و استان سیستان و بلوچستان رخ داد و همچنین ارتباط این دو با زلزله احتمالی تهران، می‌گوید: ارتباطی وجود ندارد و در عین حال نگرانی‌ها درباره زلزله تهران را نه کم می‌کند نه زیاد. ضمن اینکه خیالمان هم بابت تهران راحت نیست. دکتر زارع درباره تکرار زلزله‌بزرگ ویرانگر در هر 150 سال یکبار در تهران نیز معتقد است: اینکه گفته می‌شود در وقوع زلزله در تهران تاخیر شده است و مثلا از فلان سال به بعد، باید هر آن منتظر زلزله بود، درست نیست. چون که در مواقعی می‌توان از تاخیر صحبت کرد که بتوانیم درباره همه گسل‌های تهران صحبت کنیم و برای همه گسل‌ها نرخ بازگشت و سایر شاخص‌های مرتبط با زلزله را مورد بررسی قرار داده باشیم.
دکتر زارع با اشاره به اینکه گفته می‌شود هر ۱۵۰ سال یکبار زلزله‌ای با بزرگای ۷ ریشتر با بالا در تهران اتفاق می‌افتد، افزود: محدوده تهران صد‌ها کیلومتر مربع است و در چنین وسعتی، باید اطلاعات لرزه‌ای گسل‌ها خیلی کامل باشد تا بتوان دوره بازگشت زلزله‌های بزرگ را حساب کرد.
این زلزله‌شناس تصریح کرد: بررسی‌های علمی مدرن درباره زلزله تهران نیازمند صرف وقت و هزینه‌های سنگین است. این مطالعه می‌تواند در چند فاز صورت بگیرد. در فاز اول می‌شود 4 تا 5 سال تحقیق عملی انجام داد و با یک مانیتورینگ دقیق منطقه‌ای تهران، به پاره‌ای از اطلاعات گسل‌های تهران دست پیدا کرد که البته هزینه این فاز 5 تا 6 میلیارد تومان خواهد بود. در مطالعه فاز اول رفتارسنجی دقیقی از گسل‌های تهران را می‌توان انجام داد.
در فاز دو نیز برنامه سنگین ۱۰ ساله می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد که چند برابر هزینه فاز اول، بودجه نیاز دارد. دکتر زارع تصریح کرد: در آمریکا از سال ۱۹۸۴ یک پروژه مطالعاتی عظیم در کالیفرنیا شروع شده و تا به حال چندین دولت در این کشور تغییر کرده‌اند، اما روند این مطالعه همچنان ادامه دارد. در این بررسی عمیق‌ترین چاه موجود در کره زمین به عمق ۹ تا ۱۱ کیلومتر حفر شده است و زلزله‌شناسان مشغول رصد و بررسی گسل‌ها هستند.
بنابراین اگر بخواهیم درباره زلزله‌تهران و زمان وقوع آن، کار عملی انجام دهیم و پیش‌بینی علمی ارائه کنیم نیاز به مطالعه دقیق همه گسل‌ها است.
این زلزله‌شناس در ادامه تاکید کرد: برای کاهش خطرات زلزله‌احتمالی، یکی از راه‌ها انتقال پایتخت از تهران است که بنده با این طرح کاملا موافق هستم به شرط آنکه، پایتخت به یک نقطه بکر منتقل شود نه اینکه محلی در اطراف تهران را انتخاب کنیم.
دکتر زارع معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله درباره گزینه شهر جدید پرند گفت: انتخاب پرند برای انتقال پایتخت، گزینه مطلوبی نیست به این علت که بعد از مدتی کوتاه، حد فاصل تهران و پرند نیز به مناطق شهری تبدیل می‌شود و پرند نیز منطقه‌ای از تهران مثلا منطقه 26 خواهد شد.
این زلزله‌شناس با اشاره به اینکه دولت باید با انتقال پایتخت، جمعیت تهران را به صورت واقعی کاهش دهد و تهران را سبک کند، گفت: به نظر بنده هر چقدر در انتقال پایتخت تاخیر شود، ضررهای زیادی متوجه تهران خواهد شد. دولت جدید باید به صورت جدی در پروژه انتقال پایتخت سرمایه‌گذاری کند.