اسماعیل کهرم استاد دانشگاه و کار‌شناس محیط زیست، دریاچه چیتگر را یک پهنه اکولوژیکی جدید و زمینه‌ای مساعد برای تلطیف هوای غرب پایتخت دانست. کهرم با اعلام این مطلب اظهار کرد: توسعه فضای سبز در پهنه ساحلی دریاچه چیتگر به ویژه اگر با انتخاب گونه‌های گیاهی مناسب همراه باشد، قادر است حوزه تاثیرات اقلیمی آن را افزایش داده و میزان رطوبت و طراوت محیط را از اینکه هست بیشتر کند.
وی با بیان آنکه دریاچه چیتگر می‌تواند یک تفرجگاه بی‌نظیر برای شهروندان تهرانی و همچنین محلی مناسب برای پرداختن به ورزش‌های آبی باشد، تاکید کرد: در صورت اندیشیدن تمهیدات خاص، تمام این کاربری‌ها می‌توانند با اکوسیستم طبیعی دریاچه در هم‌زیستی کامل باشند و باید برای بهره‌مندی از تمام امکانات این پهنه آبی برنامه‌ریزی کرد.
این فعال محیط زیست در پاسخ به این سوال که آیا دریاچه مصنوعی چیتگر می‌تواند بخشی از اکوسیستم سرگردان دریاچه ارومیه را جذب کند، گفت: پرنده‌های زیادی وجود دارند که وقتی با وضعیت جدید دریاچه ارومیه مواجه می‌شوند، به دنبال یک زیستگاه جدید در دریاچه چیتگر فرود می‌آیند. از این رو باید گفت با احداث دریاچه چیتگر، ظرفیت پذیرش یک اکوسیستم جدید فراهم شده و از امروز که بخش عمده دریاچه زیرآب رفته است، باید برای تقویت پتانسیل‌های طبیعی آن اقدام کرد.
او حفظ کیفیت آب دریاچه را نیازمند فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به شهروندان بازدید کننده از دریاچه دانست و هشدار داد: ریختن زباله یا ته سیگار در آب دریاچه می‌تواند به طور مستقیم به مرگ موجودات زنده منجر شود.
دریاچه چیتگر یک دریاچه مصنوعی ۱۳۲ هکتاری در شمال غرب تهران و شمال پارک جنگلی چیتگر است. در هفته‌های اخیر میزان آبگیری این دریاچه از مرز ۴ میلیون مترمکعب گذشت و به این ترتیب شمارش معکوس برای بهره‌برداری از این تفرجگاه جدید آغاز شد.