شرکت فولادخوزستان دریک نگاه
بزرگترین عرضه کننده شمش فولاد درکشور جمهوری اسلامی ایران درگستره ای به وسعت تقریبی400 هکتاردرجنوب شرقی شهراهواز تحت نام« شرکت فولادخوزستان» بیش از یک چهارم شمش فولاد کشور را درسال تولید می کند
این شرکت درعین حال یکی ازبالاترین نرخ های رشد تولید را دربین فولادسازان داخلی داراست

بالاترین موفقیتها در رشد تولید

مهندس عبدالمجید شریفی مدیرعامل شرکت فولادخوزستان درخصوص جدیدترین موفقیتهای این شرکت در دهه فجر اعلام کرد: شرکت فولادخوزستان در روز 12 بهمن امسال همزمان با طلیعه ی طلوع فجر انقلاب اسلامی از رقم دو میلیون و565 هزارتن شمش فولاد که آخرین رکورد تولید سالانه این شرکت بوده است عبور کرد و یک جهش بی سابقه در تولید خود برجای گذاشت.
وی تاکید کرد: این افزایش تولید هدیه کارکنان پرتلاش فولاد خوزستان به ملت قهرمان و سرافراز ایران اسلامی درآستانه ورود به دهه فجر سی و دوم انقلاب اسلامی است .
بگفته مهندس شریفی رشد تولید در شرکت فولاد خوزستان از دی ماه سالجاری روند بی سابقه ای یافته است بطوری که در این ماه تولید شرکت به رقم 287 هزارتن رسید . وی درخصوص شکستن رکورد تولید روزانه شرکت نیز افزود : به دلیل تلاش مضاعف کارکنان درماههای پایانی سال روند روبه رشد تولید بسیار مطلوب بوده به گونه ای که فقط در دی ماه چهار بار رکورد تولید روزانه شرکت شکسته شد و درنهایت در روز اول بهمن ، این رکورد برای اولین بار به یازده هزارو 82 تن رسید .

فولادخوزستان وقانون هدفمندی یارانه ها
مهندس شریفی با اشاره به اهمیت تولیدات این شرکت به عنوان بزرگترین عرضه کننده شمش فولاد در کشور گفت : فولاد خوزستان از مدت ها قبل با تشکیل کارگروه های تخصصی، مقدمات لازم را برای تطبیق هرچه بهتر فعالیت های خود با شرایط اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها آماده کرده و با بهره گیری از فن آوری های بومی، بهینه سازی خطوط تولید را دنبال کرده است. در نتیجه این تلاش ها، افزایش تولید شرکت در ماههای اخیر با کاهش میزان مصرف انرژی و مواد همراه بوده است .
طبق آخرین گزارشی که دراین زمینه منتشر شده ، طی ده ماه امسال درمجموع دومیلیون و 450 هزارتن شمش درفولادخوزستان تولید شد که بیانگر رشد 19 درصدی تولید دراین شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل است . این درصد درمقایسه بارقم دومیلیون و 127 هزارتن درسال 1386 به 35 درصد رشد بالغ میگردد .
براساس آمارهای موجود بخش اعظم تولیدات شرکت فولادخوزستان علیرغم حضورموفق دربازارهای منطقه وجهانی درسالهای گذشته هم اکنون باهدف تامین نیاز نوردهای داخلی روانه بازارهای داخلی شده است .
شرکت فولادخوزستان به مدد همکاری یکپارچه کارکنان در مصرف صحیح و کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری توانسته است بدون هیچ افزایشی درقیمت محصولات ، آثارحذف یارانه حامل های انرژی را مدیریت نموده و ضمن حفظ روند روبه رشد تولید مطابق برنامه وبا قیمت های پیشین به عرضه شمش فولاد ادامه دهد .

بالاترین افتخارات بومی سازی و پژوهش
شرکت فولاد خوزستان در دیماه امسال بالاترین افتخارات بومی سازی در صنعت فولاد را در اولین نمایشگاه دستاوردهای بومی سازی و خودکفایی صنعت و معدن در تهران به خود اختصاص داد.
بنابر تصمیم کمیته داوری هیأت داوران این نمایشگاه متشکل از 60 تن از متخصصین و کارشناسان عرصه بومی سازی علاوه بر انتخاب سه طرح از طرح های مهم ارائه شده از سوی شرکت فولاد خوزستان در نمایشگاه، غرفه این شرکت به عنوان غرفه برتر اول و شرکت فولاد خوزستان در رده سه شرکت پیشرو در عرصه بومی سازی برگزیده و معرفی شد.
بر پایه این گزارش، لوح های افتخار و تقدیر مربوطه به همراه دو فقره تندیس طلایی توسط مهندس عبدالمجید شریفی مدیر‌عامل از دست مهندس حسن پلارک، معاون وزیر و ریاست هیأت عامل ایمیدرو در مراسم اختتامیه نمایشگاه در مصلای امام خمینی (ره) تهران دریافت شد.
همچنین ، نخستین کوره پاتیلی تماما ایرانی، نمونه ی نخستین الکترود گرافیتی کوره قوس الکتریکی و همچنین موتور جریان مستقیم جرثقیل های فولادسازی سه طرح برگزیده شرکت فولاد خوزستان بودند که در جمع شش طرح منتخب بومی سازی صنعت فولادکشورعرضه شده در کل نمایشگاه برگزیده شدند.
شرکت فولاد خوزستان علاوه بر طرح های یاد شده ، ساخت و بهره برداری از اولین کارخانه احیاء مستقیم تولید آهن اسفنجی ایرانی بنام زمزم را در کارنامه فعالیتهای خود در عرصه بومی سازی دارد و در غرفه‌ای شکیل و جذاب به وسعت ۷۵۰ متر مربع به همراه بیش از سی و پنج شرکت سازنده داخلی ، دهها قطعه و طرح بومی شده را در زمینه صنعت ملی فولاد در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد.
شرکت فولاد خوزستان علاوه بر این به دلیل فعالیتهای گسترده پژوهش در محورهای بومی سازی و رشد ارتباط با بخش خصوصی دو لوح تقدیر ویژه نیز از سوی مهندس حسن پلارک معاون وزیر و رییس هیأت عامل ایمیدرو دریافت کرده است. لوح های یاد شده در نشست سالانه مدیران پژوهش واحدهای تحت پوشش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در روز چهارشنبه بیست و دوم دیماه در محل این سازمان به نمایندگان شرکت فولاد خوزستان اهدا شد.

سیستم های نوین مدیریتی در شرکت فولادخوزستان

پیشرو بودن در استقرار نظام های نوین مدیریتی و بکار گیری ابزارها و تکنیکهای مربوطه یکی دیگر از نقاط قوت فولاد خوزستان ، می باشد. این شرکت از پیشرو ترین بنگاههای اقتصادی بوده که طی دو دهه گذشته زمینه استقرار نظامهای مشارکتی و فعالیتهای بهبود مستمر را در فرآیند های تولیدی فراهم نموده و سهم بسزایی در اشاعه و توسعه این نظامها در داخل کشور خصوصاً درحوزه فولاد سازهای بزرگ ایفا نموده است.
کسب گواهینامه نظام های مدیریت کیفیت ، ایمنی و بهداشت حرفه ای ، مدیریت زیست محیطی استقرار نظام مدیریت امنیت اطلاعات و کسب گواهی نامه نظام مدیریت آموزش و اولین فولاد ساز بزرگ دریافت کننده گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان برای سومین سال نشان‌دهنده به بارنشستن تمامی اقدامات مدیریتی و تلاش فولادگران سخت کوش شرکت فولادخوزستان می باشد .
در حوزه تعالی سازمانی دریافت تندیس بلورین جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی و دریافت تقدیرنامه چهار ستاره جایزه تعالی منابع انسانی از دیگر افتخارات این شرکت می‌باشد . شرکت فولادخوزستان خود را آماده می سازد تا در نشست آتی سازمان مطالعات بهره وری وتعالی منابع انسانی و نیز سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان جایگاه ارزنده تری را کسب نماید.


شرکت فولادخوزستان وتوسعه
برنامه های توسعه در شرکت فولاد خوزستان در سه فاز مجزا برنامه ریزی و تا کنون فازهای اول و دوم آن به اتمام رسیده است .
در فاز اول توسعه طی سالهای ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۴ مجموعاً با سرمایه گذاری معادل ۲۵۰۰ میلیارد ریال ظرفیت از ۱.۵۵ میلیون تن در سال به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال افزایش یافت.
فاز دوم توسعه شرکت طی سالهای 84 الی 87 و با سرمایه گذاری معادل 2400 میلیاردریال میزان ظرفیت به سطح 3 میلیون و 200 هزار تن در سال ارتقاء یافت .
در حال حاضرتوسعه این شرکت شامل طرح‌های افزایش ظرفیت از ۳.۲ به ۵ میلیون تن ، طرح تولید فولاد خاص ، طرح تامین انرژی پایدار و طرح های زیست محیطی از سال ۱۳۸۸ آغاز شده است وتا سال ۱۳۹۳ اجرا خواهد شد.
طرح افزایش ظرفیت از 3 میلیون و 200 هزار تن به 5 میلیون تن با پیش بینی سرمایه گذاری معادل 5600 میلیارد ریال از برنامه‌های مهم توسعه شرکت می باشد .
طرح تولید فولادهای خاص با هدف ایجاد ظرفیت ۱.۲ میلیون تن فولادهای خاص و سیستم گاز زدایی مذاب از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شده است که در افزایش درآمد شرکت از طریق تولید محصولات با ارزش افزوده بالا نقش مهمی را ایفا خواهد نمود.
یکی دیگر از طرح های در دست اجرا جهت تأمین انرژی پایدار و حل مشکل دیرینه محدودیت برق ، پروژه احداث نیروگاه و تجهیزات انتقال انرژی می باشد .
با اجرای این طرح کمبود برق مورد نیاز جهت تولید ۵ میلیون شمش فولادی تامین و با توجه به اتصال به شبکه سراسری در صورت تولید مازاد بر مصرف امکان عرضه را خواهد داشت . اجرای این پروژه از اواخر سال ۱۳۸۸ آغاز شده و تا سال ۱۳۹۳ به بهره برداری خواهد رسید .
روابط عمومی شرکت فولادخوزستان