بامبوی خوش‌شانس
معین شایسته
بامبو چندسالی است که تبدیل به گیاهی محبوب برای تزیین خانه‌ها شده و از لحاظ اقتصادی ارزش بالایی پیدا کرده است.

نام علمی: dracaena sanderiana
خانواده: rusaceae رساسه
منشأ: کامرون و غرب آفریقا در واقع این گیاه از زمانی محبوب و معروف شد که با استفاده از نور و روش‌هایی که در ادامه به آنها می‌پردازیم آن را شکل‌دار کردند، اگرچه این گیاه نزد مردمان آسیای شرقی‌ معتقد به فرهنگ فنگشوی از دیرباز محبوب بوده، به صورتی که از آن به عنوان گیاه خوش‌شانسی یاد می‌شده است، به طوری که با داشتن یک گلدان بامبو می‌توان ۵ عنصر اصلی‌ را باهم در یک جا داشت. خود گیاه نمادی از عنصر چوب است، اگر در خاک گیاه یا درون آب آن از سنگ استفاده شود، عنصر خاک تقویت می‌شود، آب درون آن خود نشان عنصری دیگر است، برای عنصر آتش به صورت نمادین از یک روبان قرمز به در بامبو‌ها استفاده می‌شود و در آخر می‌توان از یک مجسمه کوچک فلزی یا یک سکه به عنوانه عنصر فلز استفاده کرد.
برخلاف باور کلی‌ این گیاه پیشینه‌ای مرتبط با آفریقا دارد و گیاه بومی اغلب مناطق آسیا نیست. این گیاه از جهات دیگر هم برای استفاده در آپارتمان‌ها بسیار محبوب است، برای مثال می‌توان به رشد بسیار آرام و کند آن اشاره کرد. (توجه شود در بحث گیاهان زینتی آپارتمانی، رشد زیاد و توده شدن گیاه ویژگی مطلوبی نیست، زیرا زمانی که گیاه شما به رشد بالایی برسد، کنترل آفت، تغذیه و رشد سخت شده و نیاز آبی و نوری آن دست‌خوش تغییر می‌شود و در نتیجه نگهداری مشکل‌تر از همیشه می‌شود، پس همیشه رشد انبوه و سریع چندان مطلوب نیست.) و از سوی دیگر نیاز کم این گیاه به آب و کود آن را محبوب‌تر می‌سازد؛ به طوری که آب این گیاه باید حداکثر هفته‌ای یک بار و حداقل ماهی‌ یک بار تعویض شود.
این گیاه دارای برگ‌های دراز و ورقه‌ای شکل است که تا ۲۰ سانتیمتر می‌رسد و عرض آن از ۵ سانتیمتر متجاوز نمی‌شود که حالتی ابلق به صورت زرد و سبز و سفید و سبز دارد. ارتفاع این گیاه در نهایت به ۱.۵ متر می‌رسد که با توجه به نوع و مکان استفاده می‌توان ساقه‌های آن را کوتاه کرد.
شرایط نگهداری
همانطورکه در قبل ذکر شد، این گیاه نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی ندارد، از طرفی‌ این گیاه توانایی‌ زندگی و رشد در هر دوحالت خاکی و آبی را داراست. نیاز اندکی به کود دارد. توجه شود بامبو جزو دسته گیاهان علفی محسوب می‌شود، به همین خاطر به عناصر سنگین و آب‌های سنگین (آب‌های سنگین به آب‌های دارای عناصر سخت و سنگین مانند fe و mg و.. می‌گویند.) بسیار حساس است. پس توصیه می‌شود هنگام تعویض آب آن از آب‌های تصفیه‌شده توسط دستگا‌ه‌های تصفیه آب خانگی یا از آب‌های معدنی استفاده شود. بامبو نیاز به نور کمی‌ دارد و با قرار دادن آن در نور مستقیم خورشید، برگ‌های آن رفته‌رفته زرد شده و دچار سوختگی می‌شود. بهتر است دمای آب بامبو از ۱۵ درجه بالاتر باشد، ولی‌ این گیاه به‌خوبی‌ خود را با دمای خانه تطبیق می‌دهد و رشد می‌کند.
چگونه بامبو خود را شکل دهیم
در چند سطر زیر به این مساله می‌پردازیم که چگونه می‌توان بامبو خود را شکل داد. در ابتدا ساده‌ترین شکل آن را توضیح داده و در آخر شما می‌توانید با استفاده از تخیل خود و با روش‌هایی که در مورد آنها توضیح داده می‌شود بامبو خود را به شکل دلخواه دربیاورید. توجه داشته باشید این گیاه سرعت رشد کمی‌ دارد، پس باید آن را در محیط‌های گرم و مرطوب و با نور مستقیم مصنوعی و حالتی که مدنظر شماست قرار دهید.
۱- گیاه را در محیط کاملا تاریک قرار دهید و با استفاده از یک نور پرشدت مصنوعی که می‌تواند یک لامپ ‌هالوژن باشد، به بامبو نور برسانید. چون گیاه بامبو گیاهی نور جذب است، به سمت نور خم شده و آن را دنبال می‌کند، وقتی که میزان رشد و خم شدگی گیاه را مناسب دیدید، لامپ یا گلدان گیاه را مقداری بچرخانید. این عمل باعث می‌شود که گیاه دوباره نور را دنبال کند و این کار حالتی مارپیچ به گیاه بامبو شما می‌دهد، بعد از اتمام حالت‌دهی‌ گیاه را در شرایط عادی قرار دهید.
۲- گیاه را درون قالب‌های شفاف قرار داده و پس از اتمام رشد گیاه و گرفتن حالت، آن را از قالب خارج کنید.
۳-گیاه را با دست به صورت روزانه فرم دهید.
۴-این حالت سریع‌تر از روش‌های قبل است؛ زیرا در روش‌های قبل باید زمان زیادی صرف شود، چون گیاه بامبو رشد بسیار پایینی دارد، اما در این روش گیاه را از آب خارج نموده و آن را در رطوبت بالا حدود ۹۰درجه قرار می‌دهیم، در این حالت گیاه نمرده و فقط از آن حالت چوبی و سفت خارج شده و نرم می‌شود. گیاه را به حالت دلخواه در می‌آوریم و بعد آن را با حفظ حالت به درون آب برمی‌گردانیم. حال گیاه دوباره آوندهای خود را بازسازی می‌کند و سفت و محکم می‌شود که در این زمان گیاه را به حال خود می‌گذاریم و حالت به وجود آمده در گیاه ثابت و مانا می‌شود.