صنایع شیمیایی ایران، همچنان برتر در خاورمیانه - ۴ اسفند ۸۶
در اردیبهشت‌ماه سال 1363 با مشارکت وزارت صنایع و بانک صنعت و معدن به منظور توسعه صنایع پتروشیمی، با سرمایه اولیه 165میلیون ریال، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران تاسیس و تحت شماره 51871 نزد اداره ثبت شرکت‌های شهرستان تهران به ثبت رسید. تا خردادماه سال‌ 1364 مطالعات لازم در زمینه امکان‌سنجی طرح ایجاد کارخانه تولیدکننده کک نفتی، اهم فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران را تشکیل می‌داد، و از آن جا که اجرای طرح مذکور از لحاظ اقتصادی قابل توجیه نبود، هیات‌مدیره وقت شرکت تصمیم گرفت، طرح ایجاد مجتمع تولیدکننده ماده اولیه شوینده‌ها را مورد اجرا و پیگیری قرار دهد.
وزارت صنایع براساس اختیارات ناشی از مفاد تبصره ۳۴ قانون بودجه سال ۱۳۶۵ و تصویب‌نامه شماره ۷۴۱۰ هیات‌محترم دولت، طرح ایجاد مجتمع تولیدکننده ماده اولیه شوینده‌ها را به بانک صنعت و معدن واگذار کرد.
بانک صنعت و معدن نیز اجرای طرح مذکور را به عهده شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران محول کرد.در اسفندماه سال 1369 مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت تصویب کرد که مرکز قانونی شرکت از تهران به اصفهان منتقل شود. در تاریخ 12/5/1370 تحت شماره 8027 مفاد مصوبه مجمع عمومی مذکور نزد اداره ثبت شرکت‌های استان اصفهان به ثبت رسید. از ابتدای سال 1370 دفاتر قانونی شرکت در محل مجتمع تولیدکننده ماده اولیه شوینده‌ها در اصفهان نگهداری و حساب‌ها در آنها ثبت می‌شوند.
سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در‌حال‌حاضر از جمله شرکت‌های بورسی است که مورد توجه معامله‌گران بازار سرمایه قرار گرفته و همواره با تقاضاهای خرید قابل توجهی مواجه بوده است.در گفت‌وگو با مهندس رضا مقدم، مدیرعامل سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران به بررسی آخرین تحولات رخ داده در این شرکت پرداخته‌ایم.او در این گفت‌وگو در رابطه با سرانجام بهره‌برداری از طرح توسعه شرکت، صادرات، موقعیت شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و عملکرد آن در حوزه‌های مختلف از جمله شفاف‌سازی اطلاعات سخن می‌گوید.
گفت‌وگو با مهندس مقدم را در ادامه بخوانید:

لطفا آخرین تحولات رخ داده در صنایع شیمیایی ایران را تشریح کنید.
به رغم تحریم‌ها خوشبختانه شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران توانسته است، به روش‌های گوناگون اعم از ساخت قطعات یدکی در داخل یا خرید، موادی نظیر کاتالیست‌ها را از منابع مختلف تامین کند. ولی متاسفانه باید عرض کنم بانک دولتی چین که اغلب شرکت‌های چینی با آن حساب دارند، هیچگونه گشایش اعتباری انجام نداده است. با این وجود سعی شد از منابع مختلف حتی‌الامکان مایحتاج شرکت تامین شود و شرکت از بحرانی که می‌رفت آن را به مرز توقف نزدیک کند، نجات باید.
بفرمایید سرانجام بهره‌برداری از طرح توسعه شرکت چه شد؟
حدود ۶۰درصد کار نصب پروژه طرح DSH به اتمام رسیده؛ ولی چون شرکت چینی SINOPEC تامین‌کننده تکنولوژی و کاتالیست‌های آن می‌باشد که به همین منظور قرارداد نیز منعقد کرده است، متاسفانه به علت آنکه تنها با بانک دولتی چین کار می‌کند، نمی‌تواند به موقع کاتالیست‌ها را تامین کند، گرچه گشایش اعتبار آن حدودا ۶ماه پیش انجام شده و ۱۰درصد اولیه خود را هم برداشت نموده است. شایان ذکر است بر اساس مکاتبات با مسوولین SINOPEC، آن شرکت حاضر به هر نوع همکاری می‌باشد که امید است به زودی که اینجانب نسبت به این امر بسیار خوشبین می‌باشم، بتوان راه‌حلی پیدا کرد.
تاثیرات افزایش قیمت نفت سفید در روند فعالیت تولیدی چگونه بوده است؟
البته اثرات افزایش قیمت نفت بر روند فعالیت تولید چندان اثرگذار نبوده است، به دلیل اینکه این شرکت مواد اولیه خود را به قیمت FOB خلیج‌فارس خریداری می‌کند، منتهی اثراتی بر روی قیمت تمام شده محصول گذاشته که با به کار بردن ابتکاراتی سعی شد قیمت تمام شده محصول در سطح معقولی نگه داشته شود.
پیش‌بینی شما از وضعیت سال آینده قیمت مواد اولیه چیست؟
به نظر می‌رسد سال آینده قیمت مواد اولیه بالا رود، ولی رشد آن به صورت ۱۰ماهه گذشته که حدودا ۳۵درصد افزایش یافت، نخواهد بود.
وضعیت صادرات شرکت چگونه است، همچنین فواید آغاز طرح فروش محصول به صورت خرده‌فروشی را بیان کنید.
با فروش به صورت خرده‌فروشی خوشبختانه توانستیم به بازارهای هدف دست یابیم و این خود موفقیت بزرگی بود که نصیب ما گردید. هم‌اکنون نیز درخواست متقاضیان برای محصولات در میزان و مقیاس‌های بالاتر می‌باشد که بعضا پاسخگوی آنها نمی‌باشیم.
آخرین وضعیت تولید، فروش و سودآوری به چه صورت است؟
درده‌‌ماهه اخیر با وجود مشکلاتی نظیر سرما و کاهش فشار گاز طبیعی توانستیم تولید را در وضعیت بسیار خوبی نگاه‌داریم و هم‌اکنون فروش محصولات در سطح مطلوبی قرار دارد.
پیش‌بینی شما از پوشش EPS تا پایان سال چگونه است؟
براساس آنچه که در بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم تاکنون EPS پوشش داده شده و امید است تا پایان سال هم به همین منوال باشد.
چشم‌انداز آینده شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به اجرای طرح تعمیرات اساسی در خرداد ماه امسال، از نظر تجهیزات و غیره مشکلاتی نخواهیم داشت، تنها مسائلی چون تحریم ممکن است اندکی تاثیر‌گذار باشد که لازم است کلیه ارگان‌‌های دولتی همکاری و همدلی بیشتری داشته باشند.
در حوزه اطلاع‌رسانی شفاف به بورس به چه صورت عمل کرده‌اید؟
خوشبختانه گزارش هر سه ماه یکبار به صورت شفاف به بورس ارائه می‌شود.
لطفا موقعیت صنایع شیمیایی ایران در ایران و منطقه را بیان کنید.
موقعیت شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در منطقه بسیار حساس خواهد بود؛ زیرا یک تولیدکننده بزرگ دیگر در مصر وارد بازار خواهد شد و تاکنون به‌رغم وجود تولیدکنندگان عمده در قطر و عربستان توانسته‌ایم نقش محوری خود را حفظ کنیم که امید است همچنان این نقش را در منطقه ایفا نماییم.
حمایت سهامداران عمده از شرکت در چه سطحی قرار دارد؟
عمده سهامداران این شرکت، بانک صنعت و معدن و شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند می‌باشند که نهایت همکاری و تعامل را نسبت به روند گردش نقدینگی و تولید داشته‌اند که جا دارد از مدیریت‌های بانک صنعت و معدن به خصوص شرکت آتیه‌ دماوند تشکر و قدردانی به عمل آید.