پرسش مغفول در افزایش قیمت سوخت هواپیماها - ۲ آذر ۹۱
میثم هاشم‌خانی
گروه اندیشه
درباره افزایش اخیر قیمت دولتی فروش بنزین به هواپیماها، احتمالا کلیدی‌ترین سوالی که مطرح می‌شود، این است که این تصمیم دولت، چه دلیلی داشته است؟ در پاسخ این پرسش، می‌توان افزایش قیمت دلار و در نتیجه ایجاد فاصله زیاد بین قیمت‌های داخلی و بین‌المللی سوخت هواپیما را، به عنوان عامل اصلی این تصمیم دولت در نظر گرفت.
اما پرسش مهم دیگری را هم می‌توان مطرح کرد: اگر افزایش قیمت سوخت فروخته‌شده به هواپیماها دارای توجیه اقتصادی است، استراتژی بهینه برای این افزایش قیمت، چیست؟
به نظر می‌رسد که اگر مفهومی به نام «قیمت جهانی انواع سوخت» وجود دارد و بخش عمده کشورهای دنیا هم منطق برقراری قیمتی متناسب با قیمت بین‌المللی را حتی برای بنزین عرضه‌شده در پمپ بنزین‌های خود پذیرفته‌اند، دلیلی وجود ندارد که ما بخواهیم همچنان بر عدول از این چارچوب و تعیین قیمت داخلی سوخت به صورتی مجزا از قیمت‌های بین‌المللی تاکید کنیم.
اگر دولت قیمت فروش سوخت به همه پروازها (اعم از داخلی و خارجی) را بر مبنای فرمول ثابتی تعیین کند که تابعی از قیمت‌های فوب خلیج فارس باشد، به نظر می‌رسد که هم «هزینه فرصت» فروش نفت در بازارهای بین‌المللی از دست نخواهد رفت و به سرمایه‌ای ملی که متعلق به همه شهروندان است لطمه وارد نخواهد شد؛ و هم اینکه مدیران اجرایی حمل‌و‌نقل هوایی کشور، خواهند توانست مثل همتایان خود در بخش عمده کشورهای دنیا، یک بار برای همیشه بحث چانه‌زنی برای تعیین قیمت سوخت هواپیما را به پایان رسانده و انرژی خود را برای سیاست‌گذاری در زمینه مسائل مهم‌تر مربوط به حمل‌و‌نقل هوایی کشور متمرکز کنند