ماهرخ ابراهیم‌پور
شهر آستانا شهری است نوساز و زیبا که به دلایل امنیتی در مرکز قزاقستان بنا شده و در سال ۱۹۹۸ میلادی به جای آلماتی به عنوان پایتخت قزاقستان معرفی شده است.
ششم جولای 1996 میلادی «نور سلطان نظربایف» رییس‌جمهوری قزاقستان در حالی فرمان انتقال پایتخت را از آلماتی به آستانا صادر کرد که بسیاری از کارشناسان و مقامات دولتی آن را غیر عملی و ناممکن می‌دانستند.
کمبود اعتبار مالی، هوای سرد و بادهای شدید آستانا از دلایل عمده این عدم اطمینان بود.نظربایف در رابطه با انتقال پایتخت به آستانا این گونه اظهار نظر می‌کند: زمانی که تصمیم نهایی را گرفتیم، درک می‌کردم که همه نفوذ و آبروی سیاسی خود را به گرو می‌گذارم.رییس‌جمهوری قزاقستان، قرار گرفتن آلماتی در منطقه زلزله‌خیز و نبود زمینه‌های جغرافیایی برای رشد مرکز کشور را از دلایل انتقال پایتخت از آلماتی به آستانا توصیف کرده و معتقد بود که با انتقال پایتخت به آستانا مرکز کشور توسعه خواهد یافت.
در 10 سال گذشته جمعیت آستانا از حدود 300هزار نفر به حدود 700هزار نفر افزایش پیدا کرد و دولت در نظر دارد برای کارمندان دولتی تا سال 2010 میلادی 10هزار آپارتمان بسازد.
افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به قزاقستان امکان داد تا با دعوت از بهترین معماران جهان، شهر آستانا را در زمره زیباترین شهرهای شوروی سابق بسازد.نظربایف تاکید کرده بود که آستانا پایتخت کشور اورآسیا است و به این دلیل در معماری آن دو سبک شرقی و غربی با هم آمیخته است. ساختمان‌های اداری، فرهنگی و اجتماعی آستانا هر یک دارای معماری خاص بوده و اثر جالب معماری در آنها مشهود است. امروزه آستانا با آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های مدرن به یکی از کلانشهرها و مراکز دادوستد کشورهای مستقل همسو، تبدیل شده است. یکی از نارسایی‌های آستانا، آب‌وهوای نامساعد آن به ویژه بادهایی است که تقریبا همه روزه می‌وزد، با هدف جلوگیری از این بادها، در چند سال قبل، درختکاری در ۴۰ هکتار از اطراف شهر آغاز شده است.
ساختمان سازی در پایتخت جدید قزاقستان با سرعت ادامه دارد. صدها شرکت داخلی و خارجی، ده‌ها هزار کارگر قزاق، ترک، ازبک، روس، تاجیک، قرقیز و چینی در ساخت بیش از 650 مجموعه مسکونی اداری و تفریحی در این شهر مشغول هستند.
تاکنون برای ساخت آستانا بیش از ۸میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده و قرار است تا پایان سال‌جاری میلادی، بالغ بر ۳میلیارد دلار نیز به این سرمایه‌گذاری افزوده شود.ساخت شهر آستانا به طور گسترده تا سال ۲۰۱۲ میلادی ادامه خواهد یافت که شامل طرح‌های زیاد و جالبی است. از جمله ساخت شهرکی در آستانا موسوم به «چادرخان» که بالای آن پوشیده خواهد بود و در این شهرک ۱۰هزار نفر به سر خواهند برد.
این شهرک دارای مدارس، بیمارستان، فروشگاه‌ها، تالارهای ورزشی، تئاتر و سینما خواهد بود و ساکنان آن بدون آن که از آن بیرون بیایند همه نیازهای خود را تامین خواهد کرد. این شهرک به نوعی روی آب خواهد بود که هیچ خودرویی به آن وارد نخواهد شد و مردم در خیابان‌های آن با قایق رفت‌وآمد خواهند کرد. هم‌اکنون آستانا بعد از گذشت 10 سال از اعلام پایتختی آن از یک شهرک کوچک و فقیر به یک شهر بزرگ، مدرن و افتخاری برای قزاقستانی‌ها تبدیل شده است.