سیاست‌های کلی فارسیت دورود تشریح شد - ۴ اسفند ۸۶
شرکت فارسیت دورود از جمله شرکت‌های پرمعامله بورس تهران است، تا جایی که به دلیل بازدهی‌های مناسب این شرکت، نماد معاملاتی آن در طول سال با تقاضاهای خرید قابل توجهی روبه‌رو بوده و رشد قیمت‌های مناسبی را تجربه کرده است. در گفت‌وگو با مهندس مجید خام‌وردی، مدیرعامل شرکت فارسیت دورود و دبیر انجمن صنفی شرکت‌های تولیدکننده الیاف سیمانی، به بررسی آخرین تحولات رخ داده در این شرکت بورسی و صنعتی پرداخته‌ایم. او در این گفت‌وگو ضمن تشریح فعالیت‌های انجام شده در فارسیت دورود، وضعیت صنعت آزبست سیمان در داخل کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد. گفت‌وگو با مهندس خام وردی را در ادامه بخوانید. به عنوان دبیر انجمن تولیدکنندگان الیاف سیمانی، ارزیابی کلی خود را از وضعیت این صنعت در جهان و ایران بیان کنید.
سالانه بیش از ۲میلیون تن الیاف کریزوتال در جهان تولید می‌شود که مصرف ایران از این محصول سالانه حدود ۶۰هزار تن است. در ایران ۱۱شرکت تولیدکننده لوله و ورق آزبستی فعالیت می‌کنند. قبل از سال ۱۳۶۹ ورود آزبست‌های قهوه‌ای و آبی که دارای مشکلات زیست‌محیطی بوده به کشور ممنوع شد و تنها الیاف کریزوتایل در این واحدها مصرف می‌شود.تاکنون هیچ مرجع قانونی و بین‌المللی زیان‌بار بودن الیاف کریزوتایل را اثبات نکرده است، بنابراین مصرف سالانه تقاضای فعلی جهان روز به روز برای این ماده معدنی در حال افزایش است، به طوری که قیمت آن نیز حتی به صورت ماهانه افزایش می‌یابد.
نقش الیاف کریزوتایل در طرح‌های عمرانی کشور چگونه است؟
به سوال خوبی اشاره کردید، در زمینه طرح‌های عمرانی کشور، این صنعت توانسته بیش از چهل سال منشا آبادانی باشد. در خصوص آبرسانی به شهرها و روستاها و همچنین فاضلاب کشور به نحو مطلوبی این صنعت توانسته خدمت کند.
اشتغال‌زایی این صنعت چگونه است؟
بیش از ۲۵هزار شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق این صنعت ایجاد شده است.
جریان ایراداتی که محیط زیست به فعالیت کارخانه‌های تولیدکننده آزبست گرفته بود، چه شد؟
۷سال پیش شورای‌عالی محیط‌زیست از مورخ ۳/۵/۸۶ تولید ورق آزبستی را ممنوع کرد، ولی آنجا مشخص نشد که چه نوع آزبستی ممنوع است. از این رو استمداد ما از شورای عالی محیط زیست این است که با یک بررسی مجدد و با توجه به مطالب عنوان شده در رابطه با الیاف کریزوتایل که زیانبار بودن آن تاکنون ثابت نشده است، برای حفظ موقعیت این صنعت در اشتغال‌زایی و نقشی که در توسعه آبادانی کشور به ویژه در روستاها دارد، تجدیدنظر کنند. گر چه ما در حال بررسی روی تولیدات دیگری برای جایگزینی تولید ورق هستیم، ولی عملی شدن آن مستلزم صرف وقت و هزینه است، از سویی دیگر قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده را افزایش خواهد داد.
جایگاه فارسیت دورود در صنعت تولید الیاف سیمانی چگونه است؟
محصولات فارسیت دورود از لحاظ کیفیت در کشور رتبه ممتازی را داشته و با به کارگیری ۷۲۰نفر در ۶خط تولید، موقعیت مناسبی در این صنعت دارد. تقریبا در زمینه تولید لوله ۲۲درصد و در تولید ورق ۱۴درصد از بازار داخل کشور در اختیار ما قرار دارد.
فارسیت دورود یک کارخانه لاستیک‌سازی هم در زیرمجموعه خود دارد، لطفا در زمینه نوع فعالیت این شرکت توضیحاتی بدهید.
کارخانه لاستیک‌سازی فارسیت دورود جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت تولید قطعات لاستیکی است. این شرکت دارای نشان استاندارد ISO ۹۰۰۱:۲۰۰۰ برای کلیه محصولات است. این شرکت به دلیل کیفیت مناسب تولیداتش، چندین بار به عنوان واحد نمونه صنعتی از سوی مسوولین وزارتخانه‌های مختلف برگزیده شده است.پرسنل کارخانه لاستیک‌سازی به صورت جدی تلاش فراوانی در جهت افزایش کیفیت و خدمات پس از فروش به طور مستمر داشته و خوشبختانه هم‌اکنون از اعتبار مناسبی بین مشتریان برخوردار است.
توان تولید این کارخانه چقدر است؟
مجموع توان تولیدات این کارخانه که انواع قطعات لاستیکی است، نزدیک به یک‌هزار تن در سال می‌باشد. لازم می‌دانم که اضافه کنم کارخانه لاستیک‌سازی شرکت فارسیت دورود جزو چند لاستیک‌‌ساز مطرح کشور در خصوص ساخت قطعات صنعتی لاستیکی برای شرکت‌های بزرگ تولیدی کشور است.
تولیدات شرکت به طور مشخص شامل چه محصولاتی است؟
انواع قطعات لاستیکی موردنیاز در صنایع مختلف از جمله قطعات ضدسایش،‌ ضد روغن، ضدضربه و... در این کارخانه تولید می‌شود. همچنین نیاز صنایع مختلف با توجه به سفارش‌های ساخت ارائه شده در این کارخانه توسط مهندسین مجرب ساخته خواهد شد که این کارخانه برای تولیدات خود آزمایشگاه مدرنی را در اختیار دارد. گفتنی است، شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو، مترو، هپکو، شرکت‌های سیمانی و پتروشیمیایی از جمله مشتریان کارخانه لاستیک‌سازی فارسیت دورود هستند.
برگردیم به فارسیت دورود؛ طرح توسعه این شرکت به کجا رسید؟
طرح توسعه «سفارود» مربوط به تولید لوله‌های GRP کامپوزیتی است که مذاکرات ما برای راه‌اندازی این طرح با طرف خارجی مراحل آخر خود را می‌گذراند. همچنین زمین، آب و برق لازم تامین شد و پس از پایان فصل سرما کار اجرایی این طرح آغاز می‌شود. این طرح در فاز نخست ۲۰۰شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد.
حجم سرمایه‌گذاری این پروژه چقدر است؟
حجم سرمایه‌گذاری لازم پروژه ۱۸۰میلیارد ریال بوده که به صورت ارزی و ریالی تامین می‌شود و پیش‌بینی ما برگشت سرمایه این طرح در حدود ۵/۳ سال است که البته بازگشت سرمایه به وضعیت عرضه و تقاضای بازار نیز بستگی دارد.
مدت‌زمان بهره‌برداری از این طرح چقدر است؟
پیش‌بینی ما بهره‌برداری از این طرح از زمان آغاز کار اجرایی ۱۲ تا ۱۵ماه است.
آخرین وضعیت پیش‌بینی سود شرکت چگونه است؟
همان‌طور که بورس اعلام کرده، EPS فارسیت دورود از ۴۰۲ به ۵۴۰ریال افزایش پیدا کرده است و اگر در سال آینده از لحاظ تامین سیمان و مسائل مربوط به محیط‌زیست مشکلی برای شرکت به وجود نیاید و بودجه عمرانی مشابهی برای پروژه‌های آبرسانی و فاضلاب کشور تخصیص داده شود. پیش‌بینی می‌شود که روند سود «سفارود» تداوم یابد.
آیا در صورت آزادسازی نرخ سیمان فارسیت دورود با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد؟
طبیعتا اگر قیمت سیمان بالا برود، ما نیز ناچار به افزایش قیمت خواهیم بود و از این بابت مشکلی وجود ندارد، ضمن اینکه سهامدار عمده شرکت، سیمان دورود بوده و همکاری مناسبی در این رابطه با فارسیت دارد.
برنامه شما برای تولید ورق بدون آزبست چیست؟
در این رابطه ما مشغول مذاکره با شرکت‌های خارجی برای خرید تکنولوژی فوق‌الذکر می‌باشیم.
حمایت‌های سهامدار عمده از فارسیت دورود چگونه است؟
با توجه به این که مدیریت فعلی سیمان دورود از مدیران قدیمی و باتجربه صنعت سیمان کشور است، این خود مزیت بزرگی برای کارخانه فارسیت دورود به شمار می‌رود.
ضمن اینکه سیمان دورود همواره در تامین سیمان باکیفیت به فارسیت دورود کمک کرده و بخشی از پیشرفت‌های «سفارود» مرهون حمایت همه سهامداران این شرکت می‌باشد و امیدواریم در سایه این حمایت‌ها همواره فارسیت دورود افزایش تولید و سود را شاهد باشد.