کمبود خودروی صفرکیلومتر، تنور کارکرده‌ها را داغ کرد - ۲ شهریور ۹۱
هر سال با فرارسیدن فصل تابستان خرید و فروش خودرو رونق چشمگیری پیدا می‌کند این در حالی است که به گفته فعالان بازار،‌ تابستان امسال بسیار متفاوت از سال‌های گذشته بوده؛ چرا که خرید و فروش خودرو کاهش 30 درصدی به خود می‌بیند.
فعالان بازار خودرو معتقدند که چرایی متفاوت بودن تابستان امسال را باید در کاهش عرضه خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز، افزایش قیمت خودروهای داخلی و همچنین بی‌ثباتی قیمت‌ها جستجو کرد .
اما وضعیت فعلی در شرایطی است که با وجود نبود خودروی صفرکیلومتر،‌ یا روند صعودی قیمت‌ها،‌ مردم باز هم از خرید و فروش دست نکشیدند و خیلی‌ها در تلاش هستند در این یک ماه مانده به پایان تابستان،‌ صاحب خودروی مورد نظر خود شوند یا مدل خودروی خود را تغییر دهند.
پس این جاست که می‌توان به صراحت گفت‌ که با وجود فراز و نشیب بازار خودروهای نو و صفر کیلومتر، خرید و فروش خودروهای دست دوم رونق اساسی گرفته و تنور آن داغ‌تر شده است. به گفته فعالان بازار خودرو با وجود همزمانی ماه مبارک رمضان با فصل تابستان و همچنین بهم ریختگی در بازار خودروهای نو بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم گرم شده این در حالی است که خرید دست دوم‌ها نیز اصولی دارد که باید آن را رعایت کرد در غیر این صورت خریدار با ضرر مالی فراوانی رو‌به‌رو می‌شود. هر چند که در این بین نیز دلالان تلاش دارند با راضی کردن دو طرف و البته به دست آوردن منافع خود، معامله را جوش دهند و هر دو طرف را به مقصد برسانند.
بنابر این خریداران خودروهای دست دوم بهتر است به سراغ خودروهایی بروند که اولا با بودجه آنها همخوانی دارد و ثانیا کارکرد کمتری هم داشته باشد . البته این امر به طرز نگهداری مالک خودرو نیز بستگی دارد؛ زیرا ممکن است خودرویی با کارکرد بیشتر، از لحاظ فنی و ظاهری، سالم‌تر از نمونه مشابه با کارکرد کمتر به نظر برسد.
در هر صورت این روزها شانس به خودروهای کارکرده روی آورده و با جهش قیمتی خودروهای صفر کیلومتر،‌ تنور بازار خودروهای یاد شده داغ‌تر از هر سال است .این در حالی است که بسیاری از فعالان بازار خودرو معتقدند که با وجود شرایط فعلی،‌ خودرو بار دیگر از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و خیلی از مشتریان توقع دارند، خودروی صفر کیلومتری که دو سال پیش خریداری کردند هم‌اکنون با همان قیمت یا کمی بیشتر به فروش برسانند.
اما خبرها از بازار خودروهای دست دوم حاکی از آن است که هم‌اکنون پرفروش‌ترین خودروهای بازار یاد شده را خودروهایی همچون پژو206، تندر-90 و ریو تشکیل می‌دهند. در همین حال اگر از ریو که دیگر تولید نمی‌شود فاکتور بگیریم، دو خودروی دیگر با کمترین افت در بازار دست دوم‌ها مواجه هستند.
افت قیمت
هر خودرو پس از گذشت مدت زمانی از قیمتش کاسته می‌شود که میزان این «افت» در خودروهای مختلف متفاوت است. در برخی از خودروها این افت بسیار زیاد بوده و در برخی دیگر نیز چندان به چشم نمی‌آید. البته برای خودرویی همانند پراید این قیمت به 700 تا 500 هزار تومان می‌رسد. در برخی از خودروها نیز این افت قیمت به دو تا سه میلیون می‌رسد. البته افت قیمت‌ها در این حد برای خودروهای تولید داخل است و خودروهای وارداتی افت قیمت بالاتری دارند.
خودروهای تولید داخل در بازار دست دوم
برای اینکه بیشتر با قیمت خودروها در بازار دست دوم آشنا شویم به سراغ فروشندگان خودرو در خیابان‌های مختلف تهران رفتیم. به خیابان 17شهریور سری می‌زنیم، خیابانی که از ابتدا تا انتهای آن را نمایشگاه‌های خرید و فروش خودرو تشکیل می‌دهد فروشندگان در این خیابان می‌گویند که همه ساله در ماه رمضان خرید و فروش کمتر انجام می‌گیرد؛ اما امسال وضعیت کمی متفاوت بود.
آنها می‌گویند، روی هم رفته می‌توان بازار دست دوم را پر رونق‌تر از بازار خودروهای صفر کیلومتر دانست. در واقع به دلیل گرانی خودروهای صفر کیلومتر، بیشتر مردم به خرید خودروهای کارکرده روی آورده‌اند که البته گرانی خودرو روی این خودروها نیز تاثیر گذاشته و قیمت‌ها با افزایش رو‌به‌ور بوده‌اند. در این بین، محصولات پژو هم‌اکنون با افزایش قیمت رو‌به‌رو شده که این «افزایش» خودروهای کارکرده را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است، به نحوی که قیمت نمونه‌های کارکرده پژو ۲۰۶ رشدی دو میلیونی را به خود می‌بیند. به نظر می‌رسد هم‌اکنون بیشترین خرید و فروش در بازار خودروهای کم مصرف انجام می‌شود. در خبری دیگر به نظر می‌رسد که در بازار،‌ نمونه‌های کارکرده محصولات پژو با افزایش قیمتی در حدود یک تا ۲ میلیون تومان مواجه بوده‌اند و این در حالی است که تندر-۹۰ و ریو نیز وضعیتی مشابه دارند. بیشترین افت قیمت را نیز خودروی لیفان ۵۲۰ به همراه دارد. خودروهایی همچون پروتون، فیات، برخی از مدل‌های mvm، پژو ۴۰۵ و مدل‌هایی از سمند از طرفداران کمتری در بازار برخوردارند و بیشترین افت قیمت را در بازار تجربه می‌کنند. بازار پراید هم که همیشه داغ بوده و این روزها داغ‌تر نیز شده است. البته قیمت پراید در نمایندگی‌ها بیشتر از ۱۰میلیون تومان شده است.
همچنین تیبا نیز که قیمت آن به نسبت دیگر خودروها منطقی‌تر به نظر می‌رسد، تحت‌تاثیر گرانی‌ها قرار گرفته است. خودروهایی چون هیوندای آوانته و ورنا نیز این روزها کمیاب شده‌اند و نمونه‌های دست دوم آنها به سختی یافت می‌شود که البته قیمت‌های بالایی دارند.
خودروهای مونتاژی و وارداتی
به خیابان بهشتی که سری بزنید خواهید دید که پر از فروشگاه‌های لوکس خودرو است. به سراغ فروشندگان خودرو در این خیابان رفتیم تا بیشتر از قیمت خودروهای خارجی با خبر شویم. فروشندگان در این خیابان نیز از بالارفتن قیمت سخن می‌گویند آنها معتقدند افت قیمت خودروهای وارداتی بسیار بالاست و هر چقدر پر طرفدار باشند باز هم در حدود 10 تا 15 میلیون تومان قیمت آنها افت می‌کند. خودروهای کره‌ای و ژاپنی نیز در بازار با بیشترین فروش همراه هستند و در این میان هیوندای سانتافه و کیا اسپورتیج کمترین افت قیمت و بیشترین طرفدار را دارند. همچنین خودروهایی مانند کیا اپتیمای نسل قبل را می‌توان با قیمت‌های مناسبی خریداری کرد؛ زیرا افت قیمت آن زیاد بوده و در بازار با اقبال خوبی مواجه نیستند. نیسان ماکسیماومگان نیز در بازار دست دوم با افزایش قیمتی در حدود 2 تا 5 میلیون تومان همراه بوده‌اند.