ازدواج موقت از نظر شهید مطهری - ۶ مهر ۹۱
عمده کسانی که از دیدگاه شرعی به موضوع نگاه و موافق موضوع ازدواج موقت هستند با تاکید بر پذیرش نیازهای طبیعی اشخاص ازدواج موقت را راهکاری برای پاسخ به این نیازها عنوان می‌کنند، بد نیست در اینجا به بخشی از نظر شهید مطهری در کتاب نظام حقوقی زن در اسلام اشاره داشته باشیم: « ازدواج دائم مسوولیت و تکلیف بیشترى براى زوجین تولید می‌کند، به همین دلیل پسر یا دخترى نمی‌توان یافت که از اول بلوغ طبیعى آماده ازدواج دائم باشد. خاصیت عصر جدید این است که فاصله بلوغ طبیعى را با بلوغ اجتماعى و قدرت تشکیل عائله زیادتر کرده است. اگر در دوران ساده قدیم یک پسربچه در سنین اوایل بلوغ طبیعى از عهده شغلى که تا آخر عمر به‌عهده او گذاشته می‌شد برمى‌آمد، در دوران جدید ابدا امکان پذیر نیست.
یک پسر موفق در دوران تحصیل که دبستان و دبیرستان و دانشگاه را بدون تاخیر و رد شدن در امتحان آخر سال یا در کنکور دانشگاه گذرانده باشد در ۲۵ سالگى فارغ‌التحصیل می‌گردد و از این به بعد می‌تواند درآمدى داشته باشد. قطعا سه چهار سال هم طول می‌کشد تا بتواند سر و سامان مختصرى براى خود تهیه کند و آماده ازدواج دائم گردد.
همچنین است یک دختر موفق که دوران تحصیل را می‌خواهد طى کند.» وی در ادامه با طبیعی دانستن نیازها یادآوری می‌کند: «از شما می‌پرسم، با این حال، با طبیعت و غریزه چه رفتارى بکنیم؟ آیا طبیعت حاضر است به خاطر اینکه وضع زندگى ما در دنیاى امروز اجازه نمى‌دهد که در سنین شانزده سالگى و هجده سالگى ازدواج کنیم، دوران بلوغ را به تاخیر بیندازد؟
آیا جوانان حاضرند یک دوره (رهبانیت موقت) را طى کنند و خود را سخت تحت فشار و ریاضت قرار دهند تا زمانى که امکانات ازدواج دائم پیدا شود؟
دو راه بیشتر باقى نمی‌ماند، یا اینکه جوانان را به حال خود رها کنیم و به روى خود نیاوریم یا راه دوم، ازدواج موقت و آزاد است.
ازدواج موقت در درجه اول زن را محدود می‌کند که در آن واحد زوجه دو نفر نباشد، بدیهى است که محدود شدن زن مستلزم محدود شدن مرد نیز خواه ناخواه هست. وقتى که هر زنى به مرد معینى اختصاص پیدا کند قهرا هر مردى هم به زن معینى اختصاص پیدا می‌کند، مگر آنکه از یک طرف عدد بیشترى باشند. به این ترتیب پسر و دختر تحصیل خود را می‌گذرانند بدون آنکه رهبانیت موقت و عوارض آن را تحمل کرده باشند و بدون آنکه در ورطه روابط ناسالم افتاده باشند.»