ظاهرا این میهمان‌های ناخوانده حالا حالاها قرار است به ما سر بزنند. پس چاره‌ای نداریم جز اینکه با آنها بجنگیم، از دست شان فرار کنیم و به خانه‌هایمان راهشان ندهیم. اگر جدول بیماری‌ها و عوارض و تبعات ریزگردها را دیده باشید، یک یک این توصیه‌ها خوب در ذهنتان می‌ماند.

۱ کودکان و سالمندان از خانه بیرون نروند، این هشدار جدی است. کودکان به علت رشد ناکارآمد ریه‌ها و نوع تنفس، بیشتر در معرض حملات ریوی هستند و در مقابل این ریزگردها بسیار حساس‌ترند. افراد بالای ۶۰ سال هم در مقابل ریزگردها و آلودگی هوا بسیار آسیب پذیرند و باید مراقبت بیشتری از خود بکنند. با تردد در هوای آلوده به ریزگرد، سرعت تنفس و نیز عمق تنفس افراد بیشتر شده و این باعث می‌شود تا ریزگردها بیشتر وارد ریه‌ها و تنفس آنها شود.
2 در صورت امکان از خانه خارج نشوید، در غیر این صورت حتما باید از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنید چون ماسک‌های معمولی کاغذی به علت داشتن منافذ با سایز بزرگ‌تر، به راحتی امکان عبور ریزگردها را فراهم می‌کنند و مانعی در برابر آنها محسوب نمی‌شوند. به داروخانه بروید و ماسک فیلتردار یا ماسک P1، P2 آمفیزم را که مناسب کاهش ریزگردها است
تهیه کنید.
3 ریزگردها در افرادی که زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، می‌تواند موجب بروز علائم قلبی و عروقی از قبیل درد قفسه ‌سینه همراه با عرق سرد یا تهوع و تنگی نفس شود. افرادی که بیماری قلبی - عروقی و بیماری‌های زمینه‌ای ریه مثل آسم، آمفیزم و برونشیت دارند، بهتر است در زمان آلودگی هوا از منزل خارج نشوند. در صورت نیاز هم ضروری است که از ماسک‌های گفته شده در بند دوم استفاده کنید.
۴ فیلتر هوای داخل و کولر ماشین‌تان را چک و در صورت نیاز تعویض کنید. هنگام رانندگی هم ضروری است شیشه‌های ماشین را بالا بکشید و دریچه ورود هوای خارجی به ماشین را ببندید.
5 کولرهای آبی می‌توانند با دور تند ریزگردها را وارد اتاق کنند. با توجه به وجود ریزگردها و هوای گرم و ضرورت استفاده از کولرهای آبی، باید قسمت‌های هواگیر کولر را با پوشال کاملا مسدود و دقت کنید، کولر به مقدار کافی آب داشته باشد. باز بودن قسمتی از هواگیر کولر باعث می‌شود ریزگردها به آسانی وارد محوطه کولر و ساختمان بشوند. توصیه می‌شود پس از هر بار افزایش غلظت ریزگردها در هوا، در صورت امکان پوشال‌های کولر را بشویید.
۶ در منزل در صورت امکان حتما از پرده‌های ضخیم استفاده کنید و در و پنجره‌ها را هنگام افزایش غلظت گرد و غبار ببندید، در آشپزخانه یا بقیه قسمت‌های خانه، اگر هواکشی دارید که مستقیما با فضای بیرونی ارتباط دارد، از آن استفاده نکنید.
7 روزهای آلوده میوه‌های تازه، شیر و لبنیات و آب فراوان بخورید، چون نوشیدن آب، شیر و لبنیات باعث دفع مواد آلوده از طریق کلیه می‌شود.
۸ اگر کودک یا نوزاد دارید، روزهایی که گرد و غبار زیاد است، اسباب‌بازی‌ها و وسایلی که می‌تواند آنها را گاز بگیرد یا داخل دهانش ببرد، جمع کنید، چون غبار به راحتی روی این وسایل می‌نشیند و از این طریق وارد بدن کودک می‌شود.