شورای رقابت در باب قیمت‌گذاری خودرو مطابق خواسته خودروسازان پیش رفت یا به فرمولی که سه ماه تمام مشغول تهیه آن بود، پایبند ماند؟

این سوالی است که اگر چه پاسخ روشنی دارد، اما صراحتی در بازگویی آن نمی‌یابیم. پاسخ روشن را می‌توان از جدول قیمتی که مرکز ملی رقابت پیش از نهایی شدن قیمت‌ها و طبق فرمول تعیین شده، در سایت خود قرار داد، دریافت. این مرکز به رغم ادعای رییس شورای رقابت که عنوان کرده بود وظیفه ما تنها در حد تعیین دستورالعمل است نه قیمت‌گذاری، جدول قیمتی، طبق فرمول تهیه شده از سوی شورای رقابت را در سایت خود قرار داد که در این جدول قیمت برخی از خودروهای پرتیراژ مشاهده می‌شد.
هر چند جمشید پژویان باز هم مخالفت خود را نسبت به تعیین قیمت‌‌ها توسط شورای مذکور اعلام کرد، اما این جدول بازگو‌کننده توافقات «خارج از دستورالعمل قیمت‌گذاری» بین شورای رقابت و خودروسازان بود.
چرا که تفاوت قیمت‌‌هایی که این مرکز طبق فرمول قیمت‌گذاری تهیه کرده با قیمت‌‌هایی که یکشنبه گذشته از سوی شورای رقابت اعلام شد، بسیار فاحش است. این تفاوت حتی به سه میلیون تومان نیز می‌رسد.
در این بین خودروسازان با اعلام اینکه شورای رقابت هزینه‌‌های مالی همچون بهره‌‌های بانکی شرکت‌‌های خودرویی را در فرمول تعیین شده لحاظ نکرده، خود اقدام به درج مواردی در دستورالعمل یادشده کردند و قیمت‌های خود را شنبه گذشته برای تصویب نهایی به شورای رقابت فرستادند. هر چند پژویان شنبه صبح در مصاحبه‌‌های پی‌در‌پی عنوان می‌کرد که تسلیم خواسته خودروسازان مبنی‌بر لحاظ کردن هزینه‌‌های مالی در فرمول قیمت‌گذاری نخواهد شد، اما در نهایت یکشنبه گذشته توافق نهایی بین این شورا و خودروسازان صورت گرفت و قیمت‌‌هایی که به خواست شرکت‌‌های خودرویی بیشتر نزدیک بود به بازار بلاتکیف خودرو تزریق شد، اما قیمت‌ها نیز خود حکایت دیگری دارد، نکته قابل توجه در قیمت‌‌های جدید کاهش 17 درصد تا افزایش 17 درصد قیمت‌های خودروسازان است، این کاهش و افزایش قیمت در حالی در محصولات دو شرکت ایران خودرو و سایپا اعمال شده که پیش از این خبر کاهش 20 تا 25 درصدی قیمت‌ها از سوی شورای رقابت به‌طور رسمی مطرح گردید.
گویا در نهایت شورای رقابت تا حدودی با افزایش نسبی قیمت‌ها موافقت کرده است تا بازار خرید و فروش خودرو که چند ماهی در بلاتکلیفی قرار داشت و معاملات کمتری در آن صورت می‌گرفت به جنب و جوش خود بازگردد.
براین اساس شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو ضمن اعلام رسمی قیمت از یکشنبه بعد از ظهر، بلافاصله پس از تصویب قیمت‌‌ها فروش خودروهای خود را در نمایندگی‌های فروش سراسر کشور آغاز کردند. در همین حال قیمت‌ خودروهای پرتیراژ نسبت به نرخ‌های قبلی خودروسازان تنها ۳۲۰ هزار تا ۲.۵ میلیون تومان کاهش نشان می‌دهد. به این ترتیب با قیمت‌هایی که 15 اردیبهشت 92 اعلام شد و مقایسه آن با قیمت‌هایی که در 21 اسفند 91 منتشر شد، میزان واقعی کاهش قیمت‌ خودروها به شرح جدول زیر به دست می‌آید: