اصلاح پرتفوی و مشارکت در پروژه‌های ساختمانی توسط «سرمایه‌گذاری توسعه ملی» - ۴ اسفند ۸۶
شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی چندی است که حضور مدیرعامل جدیدی را تجربه می‌کند. مصطفی امید قائمی، مدیرعامل قبلی شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، اکنون در توسعه ملی فعال است. مهمانان تالار شیشه‌ای چهره او را که زمانی پشت یک مانیتور پای تابلوی اصلی به عنوان ناظر بازار حضور داشت، به خاطر دارند. او فوق‌لیسانس رشته حسابداری است و قبل از نظارت بر بازار به عنوان، حسابرس و ارزیاب سهام در شرکت‌های خصوصی و معاونت مدیرعاملی در یک شرکت ساختمانی فعال بوده است. فعالان بازار سرمایه از حضور وی در «سرمایه‌گذاری توسعه ملی» ارزیابی مثبت دارند؛ اما وی معتقد است: «در صبا تامین معجزه رخ نداده و از توسعه ملی هم نمی‌توان انتظار معجزه داشت.» گفت‌و‌گوی دنیای اقتصاد با مدیرعامل توسعه ملی را در ادامه بخوانید:
هدف شما از خرید گسترده سهام پتروشیمی فن‌آوران چه بوده است؟
توسعه ملی، خرید گسترده‌ای انجام نداده و معادل بقیه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، این سهام را خریداری کرده است. دلیل این خرید به دلیل ارزش آن بوده و هنگامی که به قیمت مناسبی برسد آن را خواهیم فروخت.
اینکه برخی شایع کرده‌اند که ما دنبال کرسی مدیریت در این شرکت هستیم درست نیست، زیرا کرسی مدیریت این شرکت به درد ما نمی‌خورد و منابع زیادی می‌خواهد هرکسی از سهم تحلیلی دارد و اگر تحلیل همه یکسان بود، دادوستدی در بورس انجام نمی‌شد، یک‌ سهم از دیدگاه یک نفر ارزنده است و از دیدگاه دیگری بی‌ارزش.
شما میراث‌دار یک پرتفوی با زیان سنگین هستید، استراتژی شما برای سوددهی شرکت چیست؟
استراتژی ما بهینه‌سازی و اصلاح پرتفوی است. ما باید سهم‌هایی که ضریب نقدینگی ندارند، بفروشیم و نقدشونده‌ها را نگه داریم.
البته شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی برای اصلاح پرتفوی ‌ما باید به ما کمک کند.
شما در صبا تامین به راحتی در بازار حرکت می‌کردید، کمبودها در توسعه ملی چیست و چه برنامه‌ای برای رفع آنها دارید؟
نه، این‌طور نیست همه جا محدودیت‌هایی دارد. صبا تامین یک شرکت غیربورسی بود که محدودیت‌هایی را به همراه داشت. من اینجا در توسعه ملی یکسری از آن محدودیت‌ها را ندارم، اما با چند سهم مواجهیم که برای فروش آنها با مشکل روبه‌رو هستیم، زیرا بازار به آنها اقبال ندارد. پرتفوی توسعه ملی جمع و جورتر است و قابل مقایسه با پرتفوی تامین‌اجتماعی نیست. ما باید چند سهم سنگین را با قیمت خوب بفروشیم و به وسیله آن روی سهم‌های بهتر کار کنیم.
در صباتامین بخش کوچکی از سهام موجود در پرتفوی، قفل بود که در نهایت موفق شدیم آنها را بفروشیم و از محل منابع موجود، پرتفوی با ضریب نقدینگی بیشتر تشکیل دهیم و سهم‌های رند بازار را بخریم، اینجا هم با تفاوت‌هایی همان مشکلات و مزایا وجود دارد.
امکانات صباتامین چه بود؟
پرتفوی صباتامین از قبل خوب بود، مدیران قبلی زحمت کشیده بودند و با علاقه و دانش، پرتفوی خوبی چیده بودند.
مدیرعامل قبلی شستا علاقه زیادی به صباتامین داشت و قرار بود صباتامین به صندوق بیمه بازنشستگی تبدیل شود. به همین دلیل صبا تامین از پرتفوی خوبی برخوردار بود.توسعه ملی به لحاظ پرتفوی مثل صباتامین نیست، همه سهام ما به گونه‌ای نیست که بتوانیم به آسانی آنها را در بازار نقد کنیم، اما تصمیم‌های مدیریتی در توسعه ملی راحت‌تر است به عبارت دیگر اینجا محدودیت پرتفوی و منابع هست، اما محدودیت کار کردن نیست. برنامه شما برای سهامی که زیرقیمت اسمی آمده‌اند، چیست؟
ما تاحدود زیادی از سیاست‌گذاری بانک‌ ملی تبعیت می‌کنیم. عمده پرتفوی ما شامل شرکت‌های تابع سرمایه‌گذاری بانک ملی است این شرکت اگر ساختار مالی شرکت‌های تابعه خود را اصلاح کند و اگر وضعیت این شرکت خوب شود، پرتفوی ما اصلاح خواهد شد و ما خواهیم توانست سهم‌ها را با قیمت مناسب معامله کنیم.
با توجه به سیاست شفاف‌سازی سرمایه‌گذاری بانک ملی، توسعه ملی ذخایر قابل‌ملاحظه‌ای گرفته، سرنوشت این ذخایر چه خواهد شد؟
ذخیره زیادی گرفته نشده است و با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری‌ها را در قالب بلندمدت نبرده‌ایم، زیان‌ها و ذخیره‌‌ها واقعی هستند.
این ذخیره‌ها بعد از فروش، شناسایی و به حساب‌ها منظور خواهد شد یا در صورت اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها، افزایش قیمت آنها از حساب برگردانده می‌شوند.
پتانسیل گروه‌های مختلف سهام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
باید از همه گروه‌ها سهم داشت و اینکه برخی افراد، گروه‌های برتر را معرفی می‌کنند، دائمی نیست، به عنوان مثال، یک روز سیمانی‌ها و پتروشیمی‌ها در کانون توجه هستند امروز معدنی‌‌ها هر روز یک صنعت مورد توجه قرار می‌گیرد.
باید دانست که معادلات اقتصاد دنیا در حال تغییر است و معادلات گذشته را نمی‌توان به آینده تعمیم داد. در دنیا قدرت‌های اقتصادی جدیدی، ظهور می‌کنند مانند چین و هند، بنابراین باید روی مباحث اقتصاد دنیا کار بیشتری انجام داد و با توجه به معادلات جدید اقتصاد برنامه‌ریزی کرد.
معادلات اقتصاد امروز مشکل‌تر شده و قضاوت به راحتی نیست.
پیشنهاد شما به سرمایه‌گذاران چیست؟
صنایع خودرو،‌ پتروشیمی، دارو، برخی ساختمانی‌ها و سیمانی‌ها و در مواردی شرکت‌های
سرمایه‌گذاری و صنایع فلزی و ارتباطات، گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند.
تا پایان سال چند درصد از سود شرکت محقق می‌شود؟
امیدواریم تا پایان سال‌مالی، سودی که اعلام کرده‌ایم محقق شود. تا الان، معامله خوبی انجام نداده‌ایم که سود را بتوانیم تغییر دهیم.
برنامه‌های آتی شما در توسعه ملی چیست؟
اصلاح و بهینه‌سازی پرتفوی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما است.
همچنین اجرای یک پروژه ساختمانی خوب که توسط هلدینگ ساختمانی بانک ملی اجرا می‌شود، پروژه ملکی در بزرگراه همت انتهای خیابان برزیل که احداث یک برج اداری نیز از آن جمله است.
صندوق مشاع و صندوق سرمایه‌‌گذاری املاک و مستغلات در کارگزاری هستیم.
به عنوان یک معامله‌گر حرفه‌ای آیا زندگی شما با بازار سرمایه در ارتباط است؟
در مواردی بازار سرمایه به زندگی شخصی انسان لطمه وارد می‌کند مثلا من به دلیل مشغله زیاد به ورزش و مسافرت و تفریح و امور شخصی خودم کم‌توجه بوده‌ام، امیدوارم در این مدت تصمیمات من به زندگی دیگران لطمه وارد نکرده باشد
و اگر دوستان و همکاران و سرمایه‌گذاران از این تصمیمات متضرر یا دلگیر شده‌اند مرا به بزرگواری خود ببخشند.