رقابت شاسـی بلنــــــدهای ژاپنـی در ایران - ۵ مرداد ۹۱
خودروهای شاسی بلند خودروهای محبوب تمام خودروسواران دنیا است. این در حالی است که خودروهای مذکور طرفداران زیادی نیز در بازار ایران دارند؛ به طوری که طی چند سال گذشته، خودروسازان داخلی نیز اقدام به واردات و تولید SUV کرده‌اند که از آنها می‌توان به سوزوکی گراند ویتارا از ایران‌خودرو و نیسان مورانو و قشقایی از پارس‌خودرو اشاره کرد. به غیر از سوزوگی گرندویتارا، دیگر شاسی بلندهای وارداتی نتوانسته‌اند آن طور که باید در بازار داخلی موفق عمل کنند که دلیل آن را می‌توان قیمت بالای آنها نسبت به رقیبان دانست. این هفته به سراغ دو محصول ژاپنی رفتیم که یکی در ایران‌خودرو تولید می‌شود و دیگری نیز توسط شرکت پارس‌خودرو وارد کشور می‌شد که اخیرا واردات آن نیز متوقف شده است. خودروهایی که تولید آنها متوقف شده و گزینه‌ای برای خرید خودروهای دست دوم به حساب می‌آیند. هر دوی این خودروها از موتوری دو لیتری بهره می‌برند؛ اما قدرت سوزوکی ۱۴۰ اسب‌بخار است و نیسان قشقایی ۱۳۷اسب‌بخار قدرت دارد. این در حالی است که هر دو در یک کلاس؛ یعنی SUVهای کوچک هستند، ولی قیمت آنها تفاوت فاحشی دارد. به سراغ سوزوکی می‌رویم، خودرویی که چند سالی است در کشور ما تولید می‌شود. این خودرو جزو یکی از پرفروش‌ترین محصولات شرکت ژاپنی سوزوکی به حساب می‌آید؛ به طوری که در آمریکا با اقبالی باور نکردنی همراه بود.
سوزوکی در اوایل ورود به کشور ۲۸ میلیون تومان قیمت داشت. این خودرو به دلیل طراحی زیبا توانسته سهم مناسبی از بازار خودروی جهان و ایران داشته باشد، اما این خودرو در ایران طرفداران خاصی دارد که اغلب آنها خانم‌ها هستند.
سوزوکی را نمی‌‌توان یک SUV واقعی دانست و دلیل این موضوع عملکرد ضعیف این خودرو در مسیرهای افزوده است. فنربندی خوب این خودرو نشان از ژاپنی بودن آن دارد ولی کمک‌های خشک آن تکان‌های عقب را افزایش داده و به خصوص برای سرنشینان عقب دردسرساز است. فضای کابین سوزوکی از مواد با کیفیتی ساخته شده و طراحی آن نیز خوب است. امکانات سوزوکی در حد پایینی قرار دارد و فاقد هر گونه سیستم‌های کنترل پایداری است. به همین دلیل در پیچ‌ها قسمت عقب خودرو تمایل به خروج از پیچ را دارد. این در حالی است که همین خودرو با امکاناتی از قبیل پوشش چرم صندلی‌ها، چراغ‌های زنون، کارتی‌ بودن سوئیچ و کلیدی که در جاده‌های صعب‌العبور قدرتی مضاعف به آن می‌بخشد در دبی عرضه می‌شود.
سوزوکی از موتور و گیربکس خوبی بهره‌مند است. همخوانی موتور و گیربکس در حد خوبی است و نمونه اتوماتیک آن برای صاحبانش دردسرساز نیست و در معکوس‌های ناگهانی و تعویض دنده‌ها از عملکرد خوبی برخوردار است.
از سوی دیگر قشقایی دو لیتری به رغم امکانات مناسب و طراحی ظاهری و کابین معقول باز هم نتوانسته در بازار موفق عمل کند. به هر حال قشقایی یک موتور دو لیتری را به همراه گیربکس CVT در سینه دارد.
گیربکسی که جزو برترین تکنولوژی‌های روز دنیاست وجود این جعبه‌دنده باعث می‌شود که شتاب خودرو افزایش پیدا کند و مصرف سوخت آن تا حد زیادی کاهش یابد. به همین دلیل است که قشقایی به‌رغم قدرت کمتر موتور نسبت به سوزوکی از شتاب بالاتری برخوردار است.
قطعات به کار رفته در نیسان قشقایی با کیفیت هستند و کابینی زیبا و بدون صدا همچنین راحت را برای سرنشینان خود مهیا ساخته است. سواری این خودرو خشک است، اما به نسبت سوزوکی از وضعیت بهتری برخوردار است. برخلاف سوزوکی قشقایی از امکانات زیادی بهره می‌برد و هر آنچه سوزوکی ندارد قشقایی دارد.
نکته جالبی که در مورد این دو خودرو وجود دارد مصرف سوخت ترکیبی آنهاست که سوزوکی در حدود ۴/۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند و قشقایی ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر که این مصرف سوخت پایین را مدیون حجم کم موتور خود هستند. در بحث شتاب اولیه نیز نیسان قشقایی با شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۱۰ ثانیه در مقابل سوزوکی با شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۶/۱۳ ثانیه برنده از میدان بیرون می‌آید.
اما قطعات سوزوکی در بازار فراوان است هر چند که کمی گران به نظر می‌رسد؛ اما خیال خریداران را از بابت تامین قطعات راحت می‌کند. در سوی دیگر قشقایی تازه‌وارد وجود دارد که در بازار یک غریبه است قطعات آن نه تنها در بازار حتی در نمایندگی‌های مجاز آن نیز دیده نمی‌شود.