بی‌احتیاطی، رانندگی با سرعت غیرمجاز، عدم توجه به علائم راهنمایی و رانندگی، سبقت‌های نا به جا و غیرمجاز، عدم رعایت فاصله با خودروی جلویی و ده‌ها اشتباه کوچک و بزرگ دیگر در رانندگی، سال‌های زیادی است که بهار را به خزان بسیاری از خانواده‌های ایرانی تبدیل کرده است.

اما بهار می‌تواند فصل زندگی و شکوفایی باقی بماند و سفرهای نوروزی هم می‌توانند تبدیل به سفر آخرت نشوند، به این شرط که عجله و بی‌احتیاطی در رانندگی کنار گذاشته شود.
چند سالی است که برای داشتن یک سفر بی‌خطر، در کنار رعایت مواردی که تنها و تنها از دست راننده یک خودرو برمی‌آید، پلیس راهور هم به کمک رانندگان می‌آید تا جاده تبدیل به قاتلی بی‌رحم نشود و خودرو نیز چون تابوتی متحرک، سرنشینانش را در خود حمل نکند.
حال با وجود نظارت‌های پلیس، باز هم هر سال شاهد آمار تاسف‌باری از تصادفات در جاده‌های سراسر کشور هستیم. هرچند آمارها از کاهش ۱۰ درصدی کشته‌های سرصحنه تصادفات رانندگی در نوروز امسال خبر می‌دهند اما به عقیده کارشناسان روند کاهش تصادفات جاده‌ای هنوز کند است.
طی تعطیلات نوروزی سال ۹۱، با وجود نظارت‌های پلیس راهور به ازای هر کشته تصادف در کشور، ۱۶ نفر مجروح و مصدوم شده بودند که این امر نشان‌دهنده شدت تصادفات در جاده‌های کشور است. در نوروز ۹۱ سرعت رسیدگی به مجروحان در حوادث رانندگی با افزایش همراه بوده است. به شکلی که اگر در گذشته یک نفر در صحنه تصادف و ۲ نفر نیز پس از آن یعنی در حین انتقال یا در بیمارستان کشته می‌شدند، هم‌اکنون این رقم‌ها به یک کشته در صحنه و یک کشته پس از آن کاهش یافته است.
بسیاری از کارشناسان عقیده دارند باید به سمتی برویم که از نظر ایمنی راه و خودرو به بلوغ برسیم، البته تحقق این امر نیازمند گذر چند سال زمان است، هرچند فرهنگ صحیح رانندگی هم در کنار ایمنی راه و خودرو ضروری است. عواملی مانند گسترش توسعه حمل و نقل ریلی هم می‌تواند در افزایش ایمنی سفرها دخیل باشد، اما از آنجایی که خطوط ریلی طی سال‌های گذشته در کشور گسترش چشمگیری نداشته‌اند و از طرفی بسیاری از مردم دوست دارند با خودروی شخصی خود به سفر بروند، حجم سفرهای جاده‌ای در کشور هر سال با افزایش قابل توجهی همراه است، البته می‌توانید افزایش قیمت بلیط‌های هواپیما را هم به تمایل مردم به سفر با خودرو اضافه کنید!
با وجود این کاهش ۱۴ درصدی تصادفات در سفرهای نوروزی سال ۹۱ می‌تواند امیدی باشد برای کاهش بیشتر تصادفات در نوروز سال آینده.


پلیس و نوروز ۹۱
راهور ناجا امسال هم مانند سال قبل برنامه‌هایی برای کنترل جاده‌های کشور در طول تعطیلات نوروزی دارد. بر همین اساس نوروز سال آینده ۲۰ هزار تیم ویژه پلیس راهور برای طرح نوروز ۹۲ در جاده‌های کشور مستقر خواهند بود. این طرح نوروزی از ۲۴ اسفند ماه سال‌جاری تا صبح ۱۷ فروردین سال ۹۲ به مدت ۲۴روز اجرا خواهد شد. بنابراین امسال شاهد طولانی‌تر شدن ۳ روزه مدت زمان طرح نوروزی نسبت به سال قبل هستیم.
اما با توجه به اینکه در بهمن ماه سال‌جاری سفرهای جاده‌ای ۱۰ درصد افزایش داشته‌اند، پیش‌بینی کارشناسان راهور این است که تعداد سفرها در نوروز ۹۲ نسبت به سال قبل افزایش پیدا خواهد کرد.
بر همین اساس طبق اعلام سردار اسکندر مومنی، رییس پلیس راهور ناجا، مسافران در هر۱۰ تا ۱۵ کیلومتر شاهد یک واحد اجرایی مستقر در کنار جاده‌ها خواهند بود تا این افزایش مسافران با نظارت بیشتری همراه باشد. علاوه‌بر این کمپ‌هایی نیز طراحی شده است که واحدهای هلال احمر، اورژانس و راهداری و پلیس در آن مستقر می‌شوند.
معاینه فنی، خط قرمز پلیس
به نظر می‌رسد امسال پلیس عزم خود را جزم کرده است تا از تخلفات پیش‌گیری گستر‌ده‌ای به عمل بیاورد، بنابراین اگر قصد دارید در تعطیلات نوروز ۹۲ سفری آرام و خوش را با خودروی خود داشته باشید، حواستان به معاینه فنی خودرویتان باشد؛ چراکه خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشند به ویژه خودروهای حمل و نقل عمومی، اجازه تردد نخواهند داشت. بنابراین تا فرصت باقی مانده تا طرح نوروزی نسبت به اخذ معاینه فنی و اطمینان از ایمنی خودروی خود اقدام کنید. داشتن بیمه‌نامه هم یکی دیگر از الزامات طرح نوروزی ۹۲ است که پلیس تاکید ویژه‌ای روی آن دارد.
گشت‌های پلیس، از موتور تا پرنده‌های فوق سبک
در طرح نوروز ۹۲، بیست هزار تیم پلیس در قالب گشت‌های موتوری، خودرو و پیاده در سطح شهرها و جاده‌ها حضور دارند. علاوه‌بر گشت‌هایی که نام برده شد، برنامه سال قبل پلیس یعنی استفاده از پرنده‌های فوق سبک همچون جایروپلن، امسال هم ادامه دارد.
در کنار مواردی که ذکر شد، کنترل هوشمند جاده‌های کشور هم مانند سال قبل ادامه دارد. امسال جاده هراز به سیستم هوشمند مجهز شده است و پلیس در تلاش است تا قبل از آغاز طرح نوروزی جاده کندوان و چالوس را هم به صورت هوشمند کنترل کند.
همچنین راهور ناجا قصد دارد در کوتاه مدت تمام نقاط حادثه‌خیز کشور را آشکارسازی کند.
اما در کنار پلیس و رانندگان، همیاران پلیس هم چند سالی است که نقش پررنگی را در افزایش رعایت مقررات و کاهش تخلفات بر عهده دارند. امسال هم هم‌یاران پلیس به عنوان یکی از پتانسیل‌های خوب در کنترل رانندگان در سفرهای نوروزی فعال خواهند بود. بر همین اساس از روز ۲۱ اسفندماه سال‌جاری زنگ آماده باش همیاران به صدا در خواهد آمد تا کوچک‌ترین اعضای هر خانواده، بزرگ‌ترین ناظر و راهنما برای هر خودرو باشند.