سرمایه‌گذاری سپه متحول می‌شود - ۴ اسفند ۸۶
سرمایه‌گذاری سپه یکی از شرکت‌های بورسی دستخوش تغییرات مدیریتی است که همزمان با تحولات مدیریتی در صبا تامین سرمایه‌گذاری توسعه ملی و چند شرکت دیگر مدیریت آن به محمدعلی احمدزاد اصل واگذار شد.
او برای بازار سرمایه چهره نام آشنایی است و اقدامات ارزشمند او در اصلاح وضعیت سرمایه‌گذاری فرهنگیان همچنان در اذهان فعالان بازار باقی است. احمدزاد اصل در بدو ورود خود به سرمایه‌گذاری سپه از تحول ساختاری این شرکت ظرف یک ماه آینده خبر داده و افق روشنی را برای این نهاد مالی بزرگ ترسیم می‌کند.وی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد برنامه‌هایش را برای اداره یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس تشریح می‌کند. گفت‌وگو با محمدعلی احمدزاد اصل مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری سپه را در ادامه بخوانید:
از خودتان بگویید.
من فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه تهران هستم و حدود ۱۵ سال در پست‌های مدیریتی مختلف مشغول به خدمت بوده‌ام که از جمله آن می‌توان به مدیریت‌عاملی شرکت‌های سرمایه‌گذاری فرهنگیان، سرمایه‌گذاری سیمان کرمان و قائم‌مقامی سرمایه‌گذاری ایرانیان اشاره کرد.
چطور شد که وارد بازار سرمایه شدید؟
با توجه به چشم‌اندازی که بازار سرمایه ایران داشته و دارد، طبیعی است که این بازار که هر روز در حال بزرگ‌ شدن است می‌تواند جذاب باشد، از این رو با توجه به سوابق قبلی و به سبب علاقه به بازار ترجیح دادم که فعالیت خود را در بازار سرمایه ادامه بدهم.
از نظر من بازار سرمایه ایران بازاری متنوع بوده که فارغ از در نظر گرفتن تحولات سیاسی و تنش‌های بین‌المللی قابلیت کارآیی و رشد روزافزون را دارد.
با توجه به این که کمتر از یک ماه است که به سرمایه‌گذاری سپه آمدید بفرمایید که در این مقطع وضعیت این شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
البته باید بگویم که من از مدت‌ها پیش با توجه به حضورم در بازار سرمایه، به‌ویژه سرمایه‌گذاری امید با وضعیت سرمایه‌گذاری سپه آشنایی داشته‌ام و معتقدم مدیریت قبلی شرکت و کارکنان آن برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و بهبود شرایط شرکت از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نکرده‌اند، اما در این مقطع باید بگویم که سرمایه‌گذاری سپه ضمن تداوم و استمرار بخشیدن به فعالیت‌های مثبت گذشته نیاز به تحولات ساختاری نیز دارد و با توجه به این که یکی از قدیمی‌ترین نهادهای مالی بازار سرمایه است باید به جایگاه واقعی خود دست یابد. در حال حاضر متاسفانه با توجه به وضعیت حاکم بر صنعت سرمایه‌گذاری و همچنین یکنواخت بودن نحوه فعالیت نهادهای مالی، نقش آنها در عرصه اقتصاد به ویژه بازار سرمایه به فراموشی سپرده شده که سرمایه‌گذاری سپه هم از این قاعده مستثنی نیست. برنامه ما این است که با توجه به پیشینه شرکت، به فعال سازی آن و ایفای نقش موثر این شرکت در بازار سرمایه پرداخته و آن را تقویت کنیم، از سویی دیگر با ایجاد ساختاری کارآمد و استفاده از ظرفیت‌های انسانی به ویژه نیروهای متخصص و حرفه‌ای آشنا با بازار، نقش بارزتری را در تحولات بازار سرمایه داشته باشیم که با عنایت به سوابق شرکت و پتانسیل آن به لحاظ نیروی انسانی تصور می‌کنم که این امر امکان‌پذیر است.
برای تغییر ساختار شرکت سرمایه‌گذاری سپه هم‌اکنون در حال هدفگذاری و ترسیم مسیر آینده با تدوین استراتژی سرمایه‌گذاری و طراحی ساختار جدید بوده تا از این طریق بتوانیم به اهداف سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و میان‌مدت خود دست یابیم، ضمن اینکه اکنون در بخش سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت به صورت فعال عمل می‌کنیم.
تحول ساختاری در سرمایه‌گذاری سپه از چه زمانی آغاز می‌شود؟
ایجاد تحول در «وسپه» مدتی است که آغاز شده و بسته به شرایط بازار سرعت می‌گیرد.
این تحول ساختاری بیشتر شامل چه حوزه‌هایی می‌شود؟
طبیعی است تحول ساختاری شامل همه حوزه فعالیت‌های شرکت است.به عنوان مثال در حوزه مسائل مالی، ما به دنبال دقت و شفافیت بیشتر و ضابطه‌مند کردن این حوزه براساس استانداردهای حسابداری و حسابرسی و ضوابط بورس هستیم، همچنین بحث تمیز بودن گزارش‌های مالی اولویت اول ما است.افزون بر این بحث تغییر و بهینه نمودن ترکیب پرتفوی و انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید را داریم، اما اشاره به این نکته ضروری که سرمایه‌گذاری سپه در ابتدای امر به دنبال بالا بردن دانش و تخصص نیروی انسانی است، تا از این طریق به اهداف خود دست یابد.
یعنی برنامه مشخصی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید دارید؟
برنامه ما این است که ظرف یک ماه ساختار جدیدی را طراحی و براساس آن عمل کنیم و در این مدت قصد نداریم که سرمایه‌گذاری جدیدی را داشته باشیم، اما در آینده به طور قطع اصلاح پرتفوی و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها باید در دستور کار شرکت قرار گیرد.
استراتژی شما برای سرمایه‌گذاری‌های جدید چگونه خواهد بود.
ما براساس مزایای مختلفی که صنایع مختلف دارند، در آنها سرمایه‌گذاری خواهیم کرد و ورود به صنایع کم بازده و بدون مزیت نسبی در دستور کار ما نیست. حتی اگر در پرتفوی خود در صنعت کم بازدهی سرمایه‌گذاری کردیم که هیچ برنامه‌ای برای پربازده کردن آن متصور نبوده یا نمی‌توان اجرا کرد از آن خارج خواهیم شد.
پس می‌توان گفت استراتژی ما شناسایی صنایع پرسود و دارای مزیت نسبی است که ما هم در قالب بازار اولیه و هم در قالب بازار ثانویه وارد آنها خواهیم شد که این هم مستلزم همان تقویت گروه کارشناسان و پشتوانه علمی و تخصصی است که به آن اشاره کردم. در واقع کارشناسان با تولید دانش، این امکان را به ما می‌دهند که با دانش لازم صنایع مختلف را تحلیل و ارزیابی و در آنها ورود پیدا کنیم. به عقیده ما باتوجه به ریسک‌های موجود در بازار سرمایه، دارا بودن تخصص و دانش برای سرمایه‌گذاری مهمترین عامل موفقیت در بازار است.
شما به اهمیت مزیت نسبی صنایع اشاره کردید، به نظر شما در حال حاضر کدام یک از صنایع دارای مزیت نسبی هستند و شما قصد سرمایه‌گذاری بیشتر در آن صنایع را دارید؟
البته پاسخ به این سوال مستلزم کار کارشناسی است، اما به عقیده من صنایع معدنی همچنان از صنایع دارای مزیت بالا محسوب می‌شوند و حاشیه سود این صنایع برای افق 2020مشخصا بالا می‌باشد و از این جهت امنیت سرمایه‌گذاری در این صنعت بیش از صنایع دیگر است. همچنین سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد نیز برای ما به لحاظ پتانسیل‌های موجود و سابقه فعالیت موثر در صنایع بالادستی مثل سنگ‌آهن جذاب است. از سویی دیگر، احتمال کمرنگ شدن سرمایه‌گذاری ما در صنایع بدون مزیت نسبی وجود دارد. همان طور که گفتم برای ما مهم این است که منافع سهامداران خود را حفظ کنیم، چه سهامداران عمده و چه سهامداران جز.
ارزش پرتفوی بورس و غیربورس سرمایه‌گذاری سپه چقدر است؟
پرتفوی بورسی ما ارزش روزی معادل 230میلیارد تومان دارد و ارزش پرتفوی غیربورسی ما نیز به‌قیمت تمام‌شده رقمی در حدود 45میلیارد تومان است. شایان ذکر است که سهام پرتفوی بورسی و غیربورسی ما نسبت به قیمت تمام شده ارزش افزوده اقتصادی بالایی پیدا کرده است و پرتفوی ما طی سال‌های اخیر به لحاظ ارزش، افزایش قابل توجهی را شاهد بوده است.
ویژگی پرتفوی سرمایه‌گذاری سپه این است که بسیار شفاف بوده و از تنوع خوبی برخوردار است و در برنامه جدید نیز تنوع‌سازی مناسب پرتفوی بیش از پیش دنبال می‌شود. در این جا ذکر این نکته ضروری است که در باب مدیریت پرتفوی، متنوع‌سازی مناسب و مطلوب سرمایه‌گذاری‌ها با هدف به حداقل رساندن ریسک و افزایش بازده از برنامه‌های مهم ما است.
برگردیم به بحث تغییر پرتفوی، سیاست خروج از سرمایه‌گذاری کم‌بازده یا زیان‌ده با چه هدفی دنبال می‌شود؟
روشن است که شرکت با سرمایه‌گذاری انجام شده از سوی سهامداران فعالیت می‌کند و طبیعی است که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده هم باید خواسته‌های به حق آنان که سودآوری است را تامین کند. از این رو در برنامه‌های جدید قصد داریم با کم کردن بدهی شرکت‌ها یا پرداخت بدهی آنها، در صورت امکان بازدهی شرکت‌ها را افزایش داده و در غیر این صورت این شرکت‌ها را از پرتفوی خود حذف کنیم.
برای تحول ساختاری جدید، آیا به افزایش سرمایه نیاز دارید؟
به طور قطع هر برنامه توسعه‌ای جدید به سرمایه جدیدهم نیاز دارد،‌ اما در حال حاضر با همین سرمایه موجود ما نسبتا به اصلاح ساختار و پرتفوی اقدام می‌کنیم. لازم به ذکر است آخرین سرمایه ثبت شده شرکت سرمایه‌گذاری سپه رقم ۱۵۰میلیارد تومان است.
آیا برنامه‌ای برای نزدیک شدن به قیمت سهم ارزش ذاتی آن دارید؟
قطعا این یکی از برنامه‌‌های اصلی ما است که امید به تحقق آن داریم؛ به هر حال همان طور که خودتان اشاره کردید، ارزش ذاتی سهام سرمایه‌گذاری سپه بیش از قیمتی است که اکنون در بازار معامله می‌شود و ما بنا داریم به معامله‌های سهام وسپه به قیمت ۱۰۰ تومان پایان داده و به ارزش ذاتی سهام نزدیک‌تر شویم.
‌آیا سرمایه‌گذاری سپه برنامه‌ای برای حضور در عرضه‌های بلوکی اصل چهل و چهاری دارد؟
فضایی که با توجه به عرضه‌های اصل ۴۴ در بازار سرمایه به وجود آمده و مزیت شرکت‌هایی که در قالب بلوک‌های مختلف آماده واگذاری هستند، به طور قطع جذابیتی را برای سرمایه‌گذاری به وجود آورده است و ما با بررسی کارشناسانه وارد این عرضه‌ها خواهیم شد.
در برنامه‌های جدید شما آیا بازارگردانی سهام زیرمجموعه یا خود شرکت به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد؟
ما اعتقادی به بازارگردانی به شیوه تکلیفی نداریم و معتقدیم سهام در بازار باید مورد رصد قرار گرفته و به نوعی مورد پاسداری و حمایت وارزیابی مستمر قرار گیرد. این که ما سهام را در یک حدی نگه داشته و آن را مورد بازارگردانی قرار دهیم، چندان مناسب نیست؛ البته باید به نقدشوندگی سهام هم توجه کرد. بازارگردانی‌ مناسب سهام سرمایه‌گذاری سپه موجب شده تا حتی یک روز این سهم قدرت نقدشوندگی خود را از دست ندهد و این خود یک مزیت است. ما براساس اصول بازاریابی حرفه‌ای بازار سرمایه و رعایت اخلاق حرفه‌ای بنا داریم، یک مدیریت معقول بر سهام تحت مدیریت خود داشته باشیم.
شرکت چه تعداد سهامدار دارد؟
سرمایه‌گذاری سپه با دارا بودن بیش از ۵۴هزار سهامدار جز از جمله بزرگ‌ترین نهادهای مالی بازار است و هدف ما حمایت از سهامداران جز‌ است تا بتوانند سود خود را به موقع دریافت کنند. عقیده ما این است که سود سهامدار نه در مدت ۸ ماه، بلکه مدت کمی پس از برگزاری مجمع باید پرداخت شود و اگر چنین اتفاقی بیفتد به طور قطع برکت سفره‌ای که متعلق به ولی نعمت‌مان ما یعنی همان سهامداران است، بیش از گذشته خواهد شد.در زمینه ارائه خدمات به سهامداران هم باید بگویم که راه‌اندازی سایت اینترنتی حرفه‌ای شرکت کمک شایان توجهی به سهامداران می‌کند و این عزیزان با مراجعه به آدرس اینترنتی
WWW.Sinco.ir می‌توانند اطلاعات عمومی و تخصصی مرتبط با بازار سرمایه و نیز تغییرات تعداد سهام و نحوه دریافت سود زمان برگزاری مجمع و دیگر اطلاعات لازم را دریافت کنند.
همچنین سیستم تلفن گویا به شماره ۵-۸۸۶۷۰۳۰۴ پاسخگوی جامعه سهامداری است و این عزیزان بدون مراجعه حضوری و صرف وقت می‌توانند سوالات خود را مطرح و از طریق استفاده از این امکانات اختصاصی به پاسخ پرسش‌های خود برسند.
صرف‌نظر از برنامه‌هایی که به صورت تشریحی به آنها اشاره کردید، بفرمایید که برای اداره سرمایه‌گذاری سپه به طور کلی چه اهداف و برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌اید؟
اگر بخواهیم به صورت کلی اشاره‌ای به اهداف و برنامه‌های آتی «وسپه» داشته باشیم، باید بگویم که تدوین و اجرای استراتژی سرمایه‌گذاری شرکت در راستای ماموریت سازمانی و اهداف بلندمدت شرکت، ایفای نقش فعال در بازار سرمایه با داشتن پشتوانه علمی، تخصصی و تجربی و رعایت اصول حرفه‌ای، استفاده مطلوب از ظرفیت‌ها و فرصت‌های ایجاد شده در نتیجه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و واگذاری شرکت‌ها در راستای خصوصی‌سازی فعالیت‌های اقتصادی به منظور توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از مزایای آن، شناسایی صنایع دارای مزیت نسبی و برتر به منظور سرمایه‌گذاری و استفاده از ارزش افزوده در بازارهای اولیه و ثانویه، اصلاح ساختار و ترکیب پرتفوی با هدف کاهش ریسک و افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها، فروش دارایی‌های غیرمولد و تلاش در جهت استفاده از منابع مالی جدید در توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش بازدهی آنها، تلاش مستمر در جهت افزایش ثروت سهامداران و نیز افزاش رضایتمندی آنان با اطلاع‌رسانی مناسب درخصوص شناخت ظرفیت‌های فعلی و آتی سودآوری و ارزش روز دارایی‌های شرکت، استفاده از اهرم‌های مالی جهت توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به پایین بودن و ارزان بودن نرخ تسهیلات از منابع داخلی و خارجی،‌ ارائه خدمات الکترونیکی به سهامداران و سایر ذی‌نفعان شرکت با هدف افزایش میزان رضایتمندی آنان و ایجاد سازمان یادگیرنده از طریق ایجاد ساختار سازمانی ارگانیک و به کارگیری نیروهای کارآمد و متخصص در زمینه مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری و ارتقای سطح دانش و تخصص کارکنان شرکت از مهمترین و عمده‌ترین برنامه‌های ما است.