راهکارهای تعامل بخش خصوصی و دولتی در صنعت نفت
راهکارهای تعامل حداکثری بخش خصوصی و دولتی در بخش بالادستی نفت و گاز بررسی می شود.
غلامرضا منوچهری؛ مدیر عامل گروه صنعتی سدید با بیان مطلب فوق افزود: درقانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور، زمینه برای طرح دیدگاه های جدید پیش بینی شده است از اینرو می توان با بررسی راهکارهای جدید زمینه رشد و توسعه هر چه بیشتر را در بخش بالا دستی نفت ایجاد کرد. منوچهری تصریح کرد: کنفرانس راهکارهای تحول نظام توسعه و بهره برداری در بخش بالادستی نفت و گاز ایران با نگاه راهبردی و تجربی در زمینه های اصلی تحول در بخش بالادستی نفت، طرح موضوع می کند و زمینه ی این تحول را فراهم می کند.
وی با بیان اینکه بنیادی ترین مشکل، مقاومت فکری افراد برای تحول است، گفت: با تعامل سازنده بین بخش خصوصی و دولتی بی شک زمینه های تحول در بخش بالادستی نفت شکل می گیرد و می توان بیشتر ازگذشته از ظرفیت های موجود استفاده کرد.
وی، تاکید کرد: راهکارهای تحول نظام توسعه و بهره برداری در بخش بالادستی نفت و گاز ایران، به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده بسترهمکاری تنگاتنگ بخش های خصوصی و دولتی را فراهم خواهد کرد.
منوچهری تصریح کرد: حدود 99 درصد از انرژی کشور در بخش بالادستی نفت و گاز تامین می شود از این رو ایجاد هر تحولی دربخش بالادستی نفت در حوزه اقتصاد ملی تاثیر گذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه «مدیران صنعت نفت کشور اطلاعات ضعیفی از بدنه کارشناسی دریافت می‌کنند و بخشی از اطلاعات و نظرات کارشناسی هم شنیده نمی‌شود»، بر ضرورت تقویت نظام‌های کنترل پرو‍ژه و کنترل کیفیت تأکید کرد و گفت:«دور هم نشستن و از هم تعریف کردن راهکار توسعه صنعتی و رفع مشکلات نیست»، کارشناسان باید کنار هم بنشینند و ببینند که چطور می‌توان عقب‌ماندگی در پروژه‌ها را برطرف کرد.
وی دراین‌باره توضیح داد: ارزش سالانه هر فاز پارس جنوبی 4.5 میلیارد دلار است که با احتساب میعانات گازی به 5.5 میلیارد دلار می‌رسد و بنابراین، هر سال تأخیر در ساخت یک سکوی 300 میلیون دلاری، 5 میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.
مدیرعامل گروه صنعتی سدید با اشاره به اینکه «۱۹ فاز پارس جنوبی همچنان در حال اجراست و به پایان نرسیده»، گفت: در مدت ۷ سالی که طرح توسعه فارهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی آغاز شده؛ ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار هزینه کرده‌ایم.
مدیر عامل گروه صنعتی سدید در ادامه به تشریح برنامه‌های سال آینده این گروه صنعتی پرداخت و گفت: برای خروج از بحران تلاش کرده‌ایم تنوع کاری در کار این گروه ایجاد شود تا بتوانیم بازار فعلی را فعال‌تر کنیم و بازارهای جدیدی بدست آوریم. در واقع یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های اتخاذشده ورود گسترده‌تر به بخش نفت و گاز است. در ساختار سازمانی جدید گروه صنعتی سدید، یک گروه نفت و گاز پیش‌بینی شده و شرکت نفت و گاز سدید هم درحال به ثبت رسیدن است.ما تماس فعالی با شرکت نفت داریم و خوشبختانه وزارت نفت همکاری خوبی با مجموعه سدید داشته است ،همچنین در حال مراوده و مکاتبه با دیگر مجموعه‌های وزارت نفت مثل فلات قاره و نفت مرکزی برای ورود به میدان‌های کوچک‌تر هستیم.
منوچهری ادامه داد: استراتژی دیگر ما ورود به پروژه‌هایی است که به صورت«Epcf» اجرا می‌شوند. تامین مالی این پروژه‌ها از سوی پیمانکار و شرکای آن انجام می‌شود که این کار عمدتا در شرکت ملی گاز و نفت و سازمان‌های آب منطقه‌ای و وزارت نیرو به یک رویه تبدیل شده است.درواقع گروه صنعتی سدید و دیگر شرکت‌های پیمانکار توانسته‌اند بانک‌ها را متقاعد کنند که در زمینه تامین مالی همکارشان شوند و با این شیوه در چند پروژه بزرگ وارد شده‌ایم و در حال مذاکره هستیم.
وی خاطرنشان ساخت: راهکار دیگری که در پروژه‌های «Epcf» مطرح است، مذاکره با طرف‌های چینی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است که در این جهت هم، گام‌های خوبی برداشته شده است. بنابراین سدید در استراتژی خود به این نتیجه رسیده است که انتظار برای واگذاری پروژه‌هایی که دولت تامین مالی آن‌ها را برعهده دارد، در شرایط فعلی واقع‌بینانه‌ نیست و خودمان باید به دنبال ایجاد فرصت و توسعه کاری باشیم و به کارفرما پیشنهادهای جامعی عرضه کنیم. در این رابطه ناچاریم وارد قراردادهایی به صورت «Epcf»، «BOT»، «BOO» و بیع متقابل شویم که با توجه به تیم کارشناسی موجود در سدید، تمام این قراردادها در حال پیگیری است.
منوچهری استراتژی دیگر سدید را فعال کردن بخش بازرگانی خواند و گفت: فعال کردن بخش بازرگانی داخلی و خارجی، تنظیم رابطه با کارفرماها و استفاده موثر از فرصت‌های بازار، استراتژی دیگر ماست و در این زمینه قراردادهایی منعقد کرده ایم که در زمینه فعالیت کارخانه لوله و تجهیزات تهران در یکی دو سال آینده، حداقل در یک شیفت کاری به آن مطمئن هستیم. یکی دیگر از اهداف سدید ، ساخت خط لوله گاز بود و قدم‌هایی در این حوزه برداشته شد از جمله سفارش خط لوله انتقال گاز به عراق. اما هنوز این قدم‌ها محدود است و امیدواریم با حمایت آقای مهندس قاسمی، وزیر محترم نفت اقدام نهایی به عمل آمده و بتوانیم تولید لوله گاز را در کارخانه ماهشهر مجددا از سر گیریم.
او از تحول در ستاد گروه صنعتی سدید به عنوان استراتژی خروج از بحران یاد کرد و گفت: هدف ازاین کار ظرفیت‌سازی در ستاد شرکت است، زیرا ایجاد مسئولیت‌های جدید و حرکت به سوی آینده‌ پرکارتر، نظارت موثر بر شرکت‌های زیر مجموعه و ایجاد تنوع در کار شرکت‌های زیر مجموعه به یک ستاد قوی نیاز دارد. در بعد ساختاری و سازمانی این کار تا حدود زیادی انجام و استراتژی‌های سازمانی ترسیم شده و تعدادی مدیران جدید در قالب مدیران ستادی یا اعضای هیات مدیره شرکت‌ها، به مجموعه جذب شده اند و خون جدیدی به مجموعه تزریق شده است.
مدیر عامل گروه صنعتی سدید درخصوص تاثیر لوله‌سازی در صنعت نفت و گاز اظهارداشت: وقتی بحث خود کفایی ملی در نفت را مطرح می‌کنیم، بخش قابل توجهی از آن بحث لوله است. در توزیع و انتقال گاز، حدود ۶۰ درصد کل هزینه، خرید لوله است. در بخش پالایشگاه پایپینگ نیز بیش از ۵۰ درصد سهم کار ساخت و حدود ۲۵ درصد اقلام خرید را به خود اختصاص می‌دهند. لوله یک کالای استراتژیک است و البته تنوع و تکثر آن را هم باید در نظر گرفت.
منوچهری در پایان تاکید کرد: هم اکنون گروه صنعتی سدید در بخش‌های دیگری چون انرژی بادی و ساخت جکت‌ها و سکوهای فراساحلی فعال است و قصد داریم با گسترش این فعالیت‌ها، به اهداف مورد نظرمان برسیم.