آذربایجان
نوروز در کشور آذربایجان بسیار مفصل و با شکوه برگزار می‌شود و شباهت و نزدیکی سنت‌ها و آیین‌های نوروز آن کشور به نورزایران بیش از دیگر کشورهای همسایه است. درهفته پیش از نوروز در شهر باکو جنب و جوش زیادی به چشم می‌خورد.

نرده‌ها و تیرهای چراغ برق را رنگ می‌کنند میدان‌های شهر گلکاری می‌شوند، همه جا رنگ نو به خود می‌گیرد و بسیاری از مغازه‌ها در ویترین‌های خود یک سینی سبزه می‌گذارند.



تاجیکستان
عید نوروز در تاجیکستان و برخی دیگر از نقاط آسیای مرکزی «عید سر سال» یا «عید سال نو» نامیده می‌شود. تاجیکان همچون دیگر ایرانی نژادها آیین و آداب خاصی برای جشن نوروز دارند. روز نوروز در تاجیکستان با سال شمار دهقانی تاجیکی اول ماه حمل و با حساب میلادی ۲۱ یا ۲۲ مارس شروع می‌شود که به نام «خیدیر ایام» یعنی جشن بزرگ

معروف است. مردم تاجیکستان به ویژه بدخشانیان تاجیک در ایام عید نوروز خانه تکانی می‌کنند تا گردی از سال کهنه باقی نماند و برابر رسم دیرینه نوروز قبل از شروع عید نوروز بانوی خانه وقتی که خورشید به اندازه یک سر نیزه بالا آمد دو جارو را که سرخ رنگ است و در فصل پاییز از کوه جمع‌آوری کرده‌اند، در جلوی خانه راست می‌گذارد. پس از طلوع کامل خورشید هر خانواده‌ای می‌کوشد هر چه زودتر وسایل خانه را بیرون آورده و پارچه‌ای قرمز رنگ (که برای این مردم رمز نیکی و پیروزی و برکت در ایام سال است) بالای سردر ورودی خانه بیاویزد و با باز کردن در و پنجره به نوعی هوای نوروزی و بهاری را که معتقدند حامل برکت و شادی است وارد خانه کند.

قزاقستان
در شب سال تحویل تا شب قزیر صاحبخانه دو عدد شمع در بالای خانه‌اش روشن می‌کند وخانه اش را خانه تکانی کرده زیرا باور دارند که تمیز بودن خانه در آغاز سال نو باعث می‌شود افراد آن خانه دچار بیماری و بدبختی نشوند