شرکت تایدواتر خاورمیانه امسال با اعلام دومین تعدیل مثبت در پیش‌بینی درآمد هرسهم مواجه شد.

تایدواتر با ۲۱۶میلیارد ریال سرمایه برای هرسهم خود سودی معادل یک‌هزار و ۹۹۶ریال پیش‌بینی کرده است. این تعدیل مثبت ناشی از رشد حجم عملیات «حتاید» در بنادر کشور بوده است. به این ترتیب، پیش‌بینی سود خالص تایدواتر در مقایسه با سال مالی قبل، از ۳۸درصد افزایش برخوردار است. تایدواتر در عملکرد ۹ماه منتهی به آذرماه معادل ۸۴درصد از پیش‌بینی سود هرسهم خود را محقق کرده است.
مهندس سیف‌اللهی، مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در خصوص فعالیت‌های آینده تایدواتر گفت: تایدواتر تنها شرکتی است که از نظر نیروی انسانی، تجهیزات و نرم‌افزار توان انجام حجم بالای عملیات کانتینری را در بنادر کشور دارد. وی افزود: 75 تا 80درصد درآمد شرکت تایدواتر از بخش ترمینال کانتینری است و با عقد قرارداد 25ساله «حتاید»با سازمان بنادر و کشتیرانی، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شرکت برای مدت طولانی تضمین خواهد شد.
مهندس سیف‌اللهی تاکید کرد: این قرارداد به منظور مدیریت، راهبری و سرمایه‌گذاری ترمینال کانتینری موجود و دو فاز توسعه آن در بندر شهید رجایی است.
وی ادامه داد: تایدواتر در راستای ماموریت و خدماتی که در حوزه حمل‌ونقل خصوصا کانتینری برعهده داشته و بدان مشغول است، با سرمایه‌گذاری و تاسیس دفاتر، همچنین گردآوری تجهیزات و امکانات مناسب در محدوده گمرکات اصفهان و شهریار و... امروز با مطالعات گسترده‌ای که صورت داده است، ایستگاه آپرین را گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد مرکزی برای ارائه خدمات در این حوزه مورد هدف قرار داده است.
منطقه آپرین که در جنوب تهران و حدفاصل بزرگراه خلیج فارس (آزادراه تهران- قم) و بزرگراه تهران به ساوه قرار گرفته است، با مساحتی بالغ بر ۷۰۰هکتار که تحت مالکیت راه‌آهن جمهوری اسلامی قرار دارد، به سرعت با سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی و نیز ایجاد پوشش گمرکی مطلوب، به پایانه‌ای با امکانات مناسب در نقطه‌ای پراهمیت تبدیل خواهد شد.
همچنین تایدواتر با خرید تجهیزاتی مانند ریچ‌استاکر، امتی استاکر، سایدلیفت، لیفتراک، باسکول، دستگاه شست‌وشوی کانتینر، لیفتراک 10تن، جرثقیل 35تنی بوم تلسکوپی و یک نسخه نرم‌‌افزار کامل TPTS، در کنار گردآوری، جذب و آموزش پرسنل مدیریتی، کارشناسان و نیروهای حفاظتی و نیز بار شماران فعالیت خود را در ترمینال آپرین از نیمه دوم امسال آغاز کرده است.
مهندس سیف‌اللهی با بیان اینکه شرکت تایدواتر امسال از فعالیت‌های متنوعی درآمدسازی کرده است، گفت: عقد قرارداد خروج شناورهای مغروقه به ارزش ۸۵میلیارد تومان طی دو سال، شاخه جدیدی است که با توجه به تعدد شناورهای مغروقه موجود در آب‌های منطقه، بازار بزرگی نیز به دنبال دارد.
وی افزود: ما همچنین عملیات کشتی به کشتی را با یک شرکت انگلیسی در منطقه خلیج‌فارس شروع کرده‌ایم که شامل تخلیه کالای مایع از یک کشتی به کشتی دیگر، به منظور ارائه خدمات به کشتی‌ها در حالت اضطراری و تخلیه محموله نفتی و خطرناک آنها است.
وی عملیات انبارداری و بارگیری (صادرات) گندم به کشتی‌ها را از دیگر فعالیت‌های انجام شده توسط شرکت تایدواتر عنوان کرد که برای اولین بار در کشور از طریق بندر امام خمینی(ره) صورت گرفت.
وی افزود: سرعت بالای عملیات بندری صادرات گندم، رضایت صاحبان کالا را در انجام این کار به دنبال داشته است.
مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه تاکید کرد: در پی افزایش تولید گندم در کشور و بازاریابی‌های گسترده‌ای که در زمینه صادرات گندم به سایر کشورها صورت گرفته است، از نیمه نخست سال‌جاری عملیات صادرات این محصول وارد مرحله اجرایی شده است.
در این خصوص چندین قرارداد انجام عملیات برای 570هزار تن با شرکت‌های خصوصی و دولتی منعقد و از این مقدار، تاکنون 470826 تن از طریق بندر امام خمینی(ره) توسط شرکت خدمات دریایی تایدواتر خاورمیانه، بارگیری و از کشور خارج شده است.
وی ادامه داد: فعالیت‌های شرکت خدمات دریایی تایدواتر خاورمیانه در ترمینال کانتینری بندر شهیدرجایی طی سال ۲۰۰۷ میلادی نسبت به سال قبل با ۲۲درصد رشد همراه بوده و از ۱۴۰۸۶۰۷ تی‌ای‌یو (واحد شمارش کانتینر) به ۱۷۲۲۵۱۳ تی‌ای‌یو بالغ شده است.
مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه خاطرنشان کرد: فاز اول طرح توسعه بندر شهید رجایی در بندرعباس تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید که ظرفیت عملیات کانتینری این بندر را از 5/1میلیون تی‌ای‌یو (واحد شمارش کانتینر) در سال به سالانه 3‌میلیون تی‌ای‌یو می‌رساند.
وی با بیان اینکه انجام امور روبنایی و ساخت انبارهای جدید برای عملیات کانتینری بندر شهید رجایی را شرکت تایدواتر بر عهده خواهد داشت، تاکید کرد: با توجه به رشد سالانه ۱۵ تا ۱۸درصدی فعالیت کانتینری در بنادر کشور، ایجاد این تشکیلات جدید در تسهیل ترانزیت و افزایش سرعت عملیات کشتی‌ها بسیار موثر است.
وی همچنین افزود: دانشکده خدمات بندری و دریایی تایدواتر به عنوان اولین مرکز آموزشی خدمات ساحلی در کشور مهرماه امسال در بندرعباس کار خود را آغاز کرده است و در رشته‌های خدمات مدیریت بنادر، ماشین‌آلات و تجهیزات بنادر، حسابداری صنعتی و آتش‌نشانی تا سطح کاردانی جذب دانشجو نموده است.
مهندس سیف‌اللهی اظهار امیدواری کرد که در سال ۸۷ در بندرانزلی امکان جذب دانشجو فراهم شود.
تایدواتر با ایجاد این دانشکده و نیز با به تصویب رساندن دو رشته تحصیلی جدید (خدمات مدیریت بنادر-ماشین‌آلات و تجهیزات) در شورای عالی آموزش گام مهمی در نهادینه نمودن آموزش‌های کلاسیک خدمات بندری برداشته است.
مهندس سیف‌اللهی در همین حال واگذاری سهام شرکت تایدواتر از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی را در فعالیت‌های این شرکت بی‌تاثیر دانست و خاطرنشان کرد: تایدواتر اکنون به عنوان یک ترمینال‌دار بزرگ مطرح شده است که به دنبال حذف رقبا نیست، بلکه می‌خواهد با حفظ ۹۰درصد فعالیت کانتینری، ۴۵درصد فعالیت فله‌ای و ۳۰درصد فعالیت کالای عمومی (متفرقه) در بنادر کشور، حضور خود را در زمینه خدمات دریایی در بنادر بازرگانی و سکوهای نفتی افزایش دهد.
مدیرعامل شرکت تایدواتر در خاتمه با یادآوری این که حقوق صاحبان سهام شرکت در سال گذشته 36درصد بهره‌وری داشته است، گفت: امسال نیز این رقم احتمالا با 9درصد افزایش نسبت به سال 84 به 45درصد خواهد رسید. وی تاکید کرد: تایدواتر یک شرکت مستحکم و قوی است و سال آینده چهلمین سال تاسیس خود را جشن می‌گیرد.