از صادرات 200 میلیارد دلاری تا پرداخت 260 میلیارد تومانی تسهیلات

تعاون و همکاری می‌تواند در تحقق رشد و شکوفایی جامعه نقشی به سزا ایفا کند. تعاون شاید همان گسترش فرهنگ وحدت و همدلی در جامعه باشد که ابتکارها و خلاقیت‌ها را پدیدار میکند. در جهان امروز می‌باید برای کسب توفیق و سرافرازی در کلیه مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی همکاری باشد. واحدهای کوچک اقتصادی یا همان تعاونی‌ها که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، در تولید ملی، کارآفرینی و جذب نیروی کار، با افراد جامعه مشارکت دارند ،سازمان‌هایی مردمی هستند که از سوی خود اعضا و با اختیار کامل آن‌ها تشکیل و منطبق با اصول بین‌المللی تعاون اداره می‌شوند.معرفی شدن تعاون به عنوان بخش‌های سه‌گانه دولت و اشاره به تعاون در اصل ۴۴ شاید خود گواه آن باشد که این مهم در فرآیند رشد و تعالی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه تأثیر بسزایی دارند.شاید اهمیت این اصل مهم بوده که ۱۳ تا ۱۹ شهریور هرساله را هفته تعاون می‌نامند.

آغاز همین هفته بود که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان را برآن داشت گزارشی از وضعیت تعاونی‌های این شهر تا رونمایی طرح شناسنامه آموزش ایمنی کارگران ،از افتتاح ۷۷ طرح تا اجرای مدل بازرسی درون کارگاهی بگوید. قادری با بیان اینکه طی ١٦ سال گذشته صادرات بخش تعاونی در استان اصفهان حدود ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است،گفت:طی سه سال گذشته ٢٦٠ میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی، صندوق کارآفرینی و بانک توسعه تعاون به شرکت‌های تعاونی استان اعطا شده است. این در حالی بود که قادری یکی از رویکردهای حوزه تعاون با توجه به اسناد توسعه و سند آمایش استان را فعالیت در بخش دانش‌بنیان و گردشگری دانست. این مدیر بخش تعاون استان اصفهان در خصوص راهکارهای توسعه در این بخش ،گفت: این موضوع در شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت استان مطرح شده و در این راستا بسته پیشنهادی توسعه راهکارهای بخش تعاون در حضور استاندار اصفهان مطرح و ۲۳ راهکار مصوب شد که بحث استانی آن به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ و بخش ملی آن برای پیگیری به وزارتخانه و مراجع بالاتر ارسال شد.

قادری ادامه داد: در این هفته تعداد ۷۷ طرح تعاونی در حوزه‌های مسکن، خدمات، تولیدی، توزیعی و ... با فعالیت اعضای ۳۵۰۶ نفر و سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۳۰۶۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: ۷۷ درصد سرمایه این تعاونی‌ها معادل ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال آورده اعضا و تنها ۶۹۲ میلیارد ریال آن از طریق تسهیلات تأمین‌شده که این حاکی از ظرفیت بالای بخش تعاون است. قادری از رونمایی از طرح شناسنامه آموزش ایمنی کارگران در اصفهان طی دو ماه آینده خبر داد و گفت: با هماهنگی مجموعه وزارتخانه و مسئولین ذی‌ربط استان این طرح به صورت پایلوت در اصفهان اجرایی خواهد شد و بر اساس آن یک کارگر به آموزش‌های موردنیاز خود و همچنین از تاریخ آن مطلع می‌شود. شاید اثربخش‌ترین قسمت گزارش این مدیر اعلام آمار کاهش حوادث ناشی از کار بود که چنین مطرح شد: میزان حوادث کار در سال ٩٢ نسبت به ٩١، معادل ٦ درصد؛ در سال ٩٣ نسبت به ٩٢ معادل ٨ درصد و در سال ٩٤ نسبت به ٩٣ معادل ١١ درصد کاهش داشته است.

قادری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به فرصت‌های شغلی اشاره کرد و گفت: طی سه سال گذشته ۳۲۴ هزار و ۵۵۵ هزار فرصت شغلی در اختیار کاریابی‌های استان قرارگرفته که ۱۷۴ هزار و ۴۵۸ جوینده کار به این کاریابی‌ها مراجعه کردند که از این تعداد ۸۰ هزار و ۲۱۷ نفر در این مدت به کار گمارده شده‌اند. وی همچنین به شکل‌گیری کانون کارآفرینی در استان اشاره کرد و گفت: این کانون در مجموعه اتاق بازرگانی اصفهان و مدیریت رئیس اتاق فعالیت می‌کند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان ادامه داد: ۱۵ دفتر مشاوره و کارآفرینی در راستای ارتباط منطقی و پایدار بین کارآفرینی، تولید و افزایش سهم فعالیت کارآفرینان در تولید ناخالص فعالیت می‌کنند و توجه به این حوزه موجب خلق ایده‌های جدید و اشتغال پایدار می‌شود. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اشاره‌ای هم به ۷۷ درصد سرمایه این تعاونی‌ها معادل ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال آورده اعضا و تنها ۶۹۲ میلیارد ریال آن از طریق تسهیلات تأمین‌شده داشت که حاکی از ظرفیت بالای بخش تعاون است. قادری با اشاره به اینکه سالانه ۳۰ هزار دادخواست و شکایت به این اداره واصل می‌شود، گفت: رسیدگی به این دادخواست‌ها به هیات های حل اختلاف ارسال و منتج به صدور آرا می‌شود.

۲۵ درصد افزایش مراجعه به این مراجع را داشتیم و طی سه سال گذشته ۴۴ مرجع رسیدگی به شکایات به ۵۰ مرجع افزایش‌یافته است. وی با بیان اینکه استان اصفهان با داشتن ۱۰ درصد تعداد کارگران بالاترین سهم را در اقتصاد کشور داشته است، ادامه داد: ۱۰ درصد بیمه بیکاری و شکایات کارگری مربوط به استان اصفهان است.طی دو سال گذشته ۱۱۵۴ درخواست از پیمانکاران واصل کردیم و دوره آموزشی برگزار شد و به دنبال آن ۴۴۳ پیمانکار تائید صلاحیت دریافت کردند. قادری به مدل خود بازرسی درون کارگاهی با اولویت واحدهای «های ریسک» اشاره کرد و بیان داشت: مسئولین ایمنی این واحدها تحت آموزش خاص قرار می‌گیرند و آن‌ها بازرسان بالقوه ما در واحدهای تولیدی می‌شوند. به گفته قادری، ما حدود ۳۰ درصد جامعه اولیه «های ریسک» را پوشش خواهیم داد.