لزوم تکیه بر خوشه‌های صنعتی و مشاغل خانگی
دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید بر خوشه‌های صنعتی و مشاغل خانگی تکیه کنیم. علی ربیعی که در مراسم رونمایی از موسسه کفش و مصنوعات چرمی مشهد سخن می گفت، ادامه داد: این راهی است که تمامی کشورهای در حال توسعه برای پیشرفت اقتصاد طی کرده‌اند.وی خاطرنشان کرد: شعار کار از خانه تا کارخانه به‌عنوان یک شعار تو خالی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان نمی‌شود، بلکه بر اساس مطالعات چندین ماهه ما صورت گرفته و دارای یک بسته اجرایی کامل است، ما باید به‌دنبال ریسک کردن در همه زمینه‌های شغلی باشیم و جامعه برای این مشاغل ارزش قائل شود. ربیعی گفت:
طبق دستور ریاست جمهوری حتما باید افراد را در اداره و تشکیل واحدهای خرد توانمند کنیم که برای این کار نیاز به آموزشهای تطبیقی بین خروج از دانشگاه و اتصال به شغل داریم. وی تصریح کرد: در این خصوص زمینه‌های ایجاد شغل و خوشه در هر استانی مطالعه می‌شود و به سراغ زمینه‌های شغلی خواهیم رفت و با پیدا کردن افراد مناسب در راستای تقویت خوشه ها خواهیم کوشید. وی افزود: طی یکی دو هفته آینده، آمایش اشتغال همه استان‌ها را اعلام خواهیم کرد و از این طرح برای تمام مسئولان استانی رو نمایی خواهد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دیگر حق آزمون و خطا نداریم گفت: نباید حتی یک ریال خودمان را صرف آزمون و خطا کنیم و باید در مسیر اشتغال و اقتصاد کشور به سمتی برویم که این راه با تجربه و کار کارشناسی ادامه داده شود.
ربیعی با بیان اینکه هدف ما از حضور در این مراسم افزایش رفاه جامعه است، گفت: وظیفه داریم برای آحاد ایرانیان اشتغال، رفاه و آسایش ایجاد کنیم و این رسالت اخلاقی، کاری و اجتماعی ماست.وی با ذکر این مطلب که صرفا برای افتتاح این موسسه به اینجا نیامده‌ام ،عنوان کرد: آنچه که موجبات حضور من در این مراسم را فراهم آورده است، افتتاح یک جهت گیری و فرآیند در حوزه کسب و کار و اشتغال پایدار برای دولت تدبیر و امید است. وی در مورد سیاستهای اشتغال وزارت کار افزود: ما نمی‌توانیم سهم بالای واحدهای غیررسمی را نادیده بگیریم و با توجه به اینکه توسعه این واحدها از جنبه‌های مهم اشتغال است، ما باید حوزه خدمات تامین اجتماعی خودمان را شامل حال تمامی این واحدها کنیم. pic۱
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که واحدهای صنعتی خرد با فشار به سمت رسمی شدن پیش نخواهند رفت تصریح کرد: باید برای رشد این شبکه‌ها برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد. وی ادامه داد: من به‌عنوان کسی که مسئولیت تنظیم و برنامه‌ریزی در بازار کار را در کنار سایر اعضاء دولت بر عهده دارم، معتقدم باید تصور از اشتغال و نوع ایجاد اشتغال در کشور اصلاح شود. این تصور که اشتغال تنها در صنایعی با تندیس های بزرگ یا در جایی که سرمایه‌گذاریهای 50 هزار میلیارد تومانی وجود دارد، شکل خواهد گرفت باید اصلاح شود.
ربیعی متذکر شد: با الزاماتی که پیش رو داریم در فردایی نه‌چندان دور با جمعیتی بالغ بر ۸۵ میلیون نفر در کشور مواجه خواهیم شد و نیاز به ۳۹ میلیون فرصت شغلی خواهیم داشت که باید برای جبران فاصله ۲۰ میلیون فرصت شغلی حال حاضر تا ۳۹ میلیون شغل مورد نیاز برنامه‌ریزی کنیم.وی با ذکر این موضوع که یکی از برنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید خروج از رکود و ایجاد آمادگی برای رشد بالاست، گفت: به اعتقاد کارشناسان اقتصاد، کشور ما برای جبران عقب ماندگی نیاز به رشد ۷ درصدی دارد و با توجه به تضعیف اقتصاد در سال های گذشته، دستیابی به این رشد بسیار سخت و پیچیده است اما خوشبختانه براساس آمار ماه های گذشته تورم رو به افول است که این نوید بخش سرمایه‌گذاری در آینده است.وی همچنین با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه رشد ما را محدود کرده‌اند، تصریح کرد: با باز شدن فضای بین‌المللی که از سیاستهای دولت تدبیر و امید است و با تلاش های کارشناسی و منطقی در داخل کشور، تا پایان سال جاری قطعا رشد مثبت را تجربه خواهیم کرد.


تولید سالانه 22 میلیون
جفت کفش در مشهد
pic2
مدیر ملی پروژه توسعه خوشه‌های صنعتی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در ایران هم در این مراسم با بیان اینکه در صنعت کفش مشهد حدود سه هزار واحد تولید کفش داریم و حدود ۱۲ هزار اشتغال در منطقه ایجاد کرده‌ایم، تصریح کرد: ۲۲ میلیون جفت کفش در سال در مشهد تولید می‌شود که در صورتی‌که برنامه توسعه صنعت کفش مشهد در اینجا با همه متعلقاتش اجرا شود ، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش در تولید خواهیم داشت.
عیسی منصوری متوسط تولید کشور را حدود 170 میلیون کفش در سال بیان کرد و ادامه داد: ارزش صادرت کفش در کشور 116 میلیون دلار و معادل 44 میلیون جفت است.
منصوری همچنین با اشاره به کمبود نیروی کار ماهر در این صنعت گفت: از جمله نقاط ضعف این صنعت این است که ما نیروی کار ماهر به اندازه کافی نداریم، اگر نیروی کار ماهر کافی داشته باشیم همین الان ۵۰۰ نفر می‌توانند در بازار کار جذب شوند.
مدیر ملی پروژه های «یونیدو» ادامه داد: ضعف ما در همین یک مورد خلاصه نمی‌شود، ما در حوزه بازاریابی هم ضعف داریم. اصولا واحدهای تولیدی ما در این صنعت، کار بازار و فروش را انجام نمی دهند، به کشورهای بازار منطقه هم وصل نیستند، بلکه به یکسری واسطه وابسته اند، بنابراین یکی از هدف گذاری های ما این است که بعد از اینکه ظرفیت صنعت در استان را از نظر مهارت افزایش دادیم، به سراغ کسب بازار برویم.


ایجاد بیست هزار فرصت شغلی
در صنعت کفش مشهد
نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) هم با بیان اینکه بیست هزار فرصت شغلی در مشهد ایجاد کرده ایم، گفت:حدود ۲۰ هزار شاغل در هزار طرح تجاری ما در مشهد مشغول به کار هستند. وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم طرح های تجاریمان را رقابت‌پذیرتر کنیم تا از لحاظ رقابت در بازار کم نیاورند، گفت: این امر مهم را از طریق افزایش کیفیت محصول انجام خواهیم داد.
الکساندرو آمادیو با تاکید بر این که می‌خواهیم در صنعت کفش رقابتی جدی داشته باشیم و کفشی با کیفیت بالاتر تولید کنیم، گفت: ما در مشهد دو پروژه کاری داریم، یکی صنعت زعفران و دیگری صنعت کفش. وی تصریح کرد: هدف نهایی ما اشتغال بیشتر، استفاده از نیروهای انسانی و ایجاد فرصت های بیشتر برای صادرات کفش است.
pic۳
آمادیو ادامه داد: ما مشهد را انتخاب کردیم چون پتانسیلهای بالایی در صنعت کفش دارد و مرکزی هم که ایجاد کرده‌ایم در جهت تقویت نیروی کار در این حوزه است.


مدرسه کفش مشهد؛
الگویی برای سایر استان‌ها
pic۴
رییس هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران هم در این مراسم، گفت: موسسه کفش و مصنوعات چرمی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای مشهد می‌تواند مدلی باشد تا در استانهای دیگر نیز تکرار شود.
علی لشکری راه اندازی موسسه کفش و مصنوعات چرمی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای مشهد را به‌عنوان یک الگو برای استان‌های دیگری مثل تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و قم دانست و گفت: لازم است این الگو برای این استان‌ها که در زمینه چرم و کفش آمادگی و زمینه لازم را دارند تکرار شود.وی با بیان اینکه ۹۵ درصد واحدهای تولید کفش کشور را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند، ادامه داد: واحدهایی که کمتر از ۹ نفر نیروی کار دارند حدود ۵۸ درصد، واحدهایی که بین ۱۰ تا ۵۰ نفر نیروی کار دارند ۳۷ درصد، واحدهایی که بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر نیروی کار دارند حدود ۳ درصد و واحدهایی که ۱۰۰ تا ۱۵۰ نیروی کار دارند حدود یک درصد از کل واحدهای تولید کفش کشور را تشکیل می‌دهند.
لشکری متذکر شد: تعداد واحدهای صنعتی تولید کفش کشور که از وزارت صنایع جواز فعالیت دارند 500 واحد است و 25 هزار واحد صنفی، کارگاهی خانگی و خرد در زمینه تولید کفش در ایران به صورت غیر رسمی و بدون جواز فعالیت می‌کنند که در آمارهای رسمی وزارت صنایع لحاظ نشده‌اند.
رییس هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران گفت: صنعت کفش ارز آور است به طوری که متوسط صادرات کفش کشور در طول سه سال گذشته سالانه ۱۲۶ میلیون دلار بوده است.
وی ادامه داد: صنعت کفش ایران هم اکنون در رتبه یازدهم تولید جهان قرار دارد و به لحاظ مصرف در رتبه شانزدهم و در آسیا به لحاظ تولید رتبه هفتم را داریم.
در خاورمیانه اول و دارای بازار رو به رشد می‌باشیم و با رشدی ۱۰ درصدی، ۱۷ درصد از بازار خاورمیانه را دارا هستیم. وی ادامه داد: اما همزمان کشور ترکیه که در رتبه یازدهم قرار داشت به رتبه هشتم جهان ارتقا یافته است. لشکری افزود: یکی از علت های این مسأله
راه اندازی و سرمایه گذاری مرکز آموزش کفش ترکیه در استانبول بود که سال ها پیش با کمک اتحادیه اروپا در استانبول راه اندازی شد.کورش پرند، معاون وزیر و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور در این مراسم با بیان اینکه از سخنان سایر سخنرانان استفاده خواهم کرد از ایراد سخنرانی امتناع کرد. علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی نیز ، سخنران غایب این مراسم بود که به نمایندگی از وی احسان ارکانی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان رضوی سخنرانی کرد.