تخریب «گذشته» با نمایش «سنگدلی»
خانم ایرینا بوکووا، رئیس سازمان یونسکو اعتقاد دارد که داعش قصد دارد تا با تخریب یادبودهای تاریخی در عراق یک پاکسازی فرهنگی انجام دهد. به گفته وی این پاکسازی از شیعه و سنی و کرد شروع شده و اینک به تخریب آثار باستانی رسیده است. به گفته رئیس سازمان یونسکو تخریب، قتل و غارت در ذهن و جان افراد داعش لانه کرده است. ایرینا بوکووا که به‌تازگی مقاله‌ای برای سی‌ان‌ان نوشته، اعتقاد دارد که افراد خلافت خودخوانده قصد دارند تا تمدن بین‌النهرین را از بین ببرند. تمدنی که به اعتقاد بسیاری از 3 هزار سال پیش باعث رشد بسیاری از تمدن‌های دیگر شده است. بوکووا در ادامه ضمن محکومیت اعمال داعش می‌نویسد: این جنگ علیه فرهنگ است. این جنگ علیه مردم است. بسیار مهم است که ذات این افراد را بشناسیم. این بخشی از یک راهبرد اساسی برای داعش است تا بتواند جریان تفکر آزاد را در هم بشکند و برای این امر دست به اسلحه و پتک و بولدوزر می‌برد. آنها از تمامی روش‌های مدرن به خوبی استفاده می‌کنند تا هرگونه تنوع فکری را از بین ببرند. آنها روزنامه‌نگاران را می‌کشند، دختران را می‌ربایند و موزه‌ها را خراب می‌کنند.
خانم ایرینا بوکووا در ادامه مطلب خود می‌گوید که از رهبران مذهبی سراسر دنیا نیز تشکر می‌کند که هم‌صدا علیه بربریت گروه داعش این اقدام جنایتکارانه را محکوم کرده‌اند. بوکووا در این یادداشت خود برای رهایی از چنین رویکردی می‌گوید تنها راه آن توجیه مردم به پاسداشت از میراث فرهنگی است. به‌گفته وی، وجود این میراث فرهنگی نمی‌تواند دلیلی برای رد و قبول آن باشد. توجیهی که داعش برای از بین بردن آنها می‌کند و آن را مصداق بارز بت‌پرستی اعلام کرده است.
او می‌گوید بخشی از این آثاری که تخریب شده یا قاچاق می‌شود برای عصر طلایی دوره تمدن اسلامی است و داعش نیز بی‌توجه به آن کمر به نابودی آن بسته است.
صحنه‌های تکان‌دهنده ویدئو‌های منتشر شده از نابودی آثار تاریخی چند هزار ساله در موزه شهر موصل در کشورعراق به دست عوامل «داعش» سوالات فراوانی را ایجاد می‌کنند که هدف اینان از این تخریب‌ها چیست و چرا چنین بر انتشار آن در شبکه‌های اطلاع‌رسانی اصرار دارند؟ داعشی‌ها در فرصت‌های مختلف اعلام کرده‌اند که این مجسمه‌ها جز بت چیز دیگری نیستند و بنا به سنت پیامبران این کار را کرده‌اند. اینها اولین فاتحان نورسیده نیستند که دست به نابودی آثار گذشتگان می‌زنند. طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۱ در ایالت بامیان مجسمه‌های ۵۳ متری و ۳۵ متری بودا را با دو شبانه روز آتش باری مداوم منفجر کردند تا اثری از آنها باقی نماند. چرا طالبان و داعش دست به این کارها می‌زنند؟ آیا این کار در تاریخ فقط به وسیله تندرو‌های تکفیری انجام شده است؟ در تاریخ آمده است که چنگیزخان مغول نیز صدماتی به مجسمه‌های بامیان زده، اما موقق به نابودی آنها نشده است. اسکندر مقدونی پس از شکست دادن ارتش داریوش سوم و تسخیر ایران، دست به نابودی بناهای هخامنشی و سوزاندن کتابخانه‌ها زد. البته اسکندر یک مهاجم خارجی بود، اما در تاریخ سرزمین خودمان سراغ داریم از فاتحانی که پس از سرنگونی پادشاهی قبلی اولین کار و افتخارشان نابودی بناهای به جا مانده از پیشینیان بوده تا شاید شکست‌خوردگان فراموش شوند. پادشاهان ساسانی پس از به زیر کشیدن اشکانیان اغلب بناهای ساخته شده توسط ایشان را با خاک یکسان کردند تا بناهای جدید خود را در مقابل چشم مردمان جایگزین آنها کنند. در محل «نقش رستم» در استان فارس قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره موجود متعلق به دوره «عیلامیان» است که فقط قسمت‌های اندکی از آن باقی‌مانده است. چرا که بعدها در دوره ساسانیان «بهرام دوم» قسمت عمده آن نقش‌ها را از بین برده و نقش خود را بر آن می‌نگارد. برخی معتقدند آنچه که در اغلب فاتحان ویرانگر دیده می‌شود این تفکر است که ایشان آخرین پیروز و کامیاب تاریخ هستند و زین پس دیگر کسی قدرت مقابله با آنها را نخواهد داشت و همین‌طور در روزگاران قدیم هم مردمانی به قدرت و عظمت ایشان نبوده‌اند، پس هر آنچه این نظر را زیر سوال می‌برد باید نابود شده و از میان برداشته شود. موزه نخستین محلی است که به این پرسش پاسخ می‌دهد. در واقع کسانی که خود را فاتحان اول و آخر تاریخ می‌دانند دست به ویرانی گذشته می‌زنند؛ چرا که می‌ترسند مبادا عظمت و بزرگی دیگری غیر از خودشان توجه مردمان را به خود جلب کند. فاتحان نورسیده از موقتی بودن قدرت خود واهمه دارند و می‌خواهند به همه اعلام کنند که کسی را یارای مقابله با ایشان نیست؛ چرا که هرگز قومی از آنها قوی‌تر نیامده و نخواهد آمد.