قدم‌های نخست هندبال
آبان معلی
اگر برای ورزش و سلامتی و تقویت روحیه کار گروهی به دنبال رشته‌ای هستید که قدمت و جذابیت را توأمان داشته باشد، می‌توانید به سراغ هندبال بروید، ورزشی که آنقدر پر آوازه است که در اودیسه‌ی هومر هم از آن یاد شده است، البته با نام «اورانیا». در هندبال گل می‌زنید و دفاع می‌کنید و «تیم بودن» را تجربه می‌کنید و این نه تنها به کمک سلامت بدن خواهد آمد، بلکه گل زدن و دفاع کردن و روحیه جنگندگی در زندگی را نیز آموزش خواهد داد.
تاریخچه هندبال
برخی از پژوهشگران، هندبال را یکی از ورزش‌های سنتی المپیک می‌دانند. در سال ۱۹۲۶ تصاویر مربوط به این بازی که روی یکی از دیوارهای آتن قدیم حجاری شده بود، کشف شد.در قرن‌های شانزدهم و هفدهم میلادی، زنان دربار و شوالیه‌ها به این بازی که تغییر مختصری یافته بود می‌پرداختند و شاعران وقت، آن را اولین بازی تابستانی نام نهاده بودند.کنراد کخ که یک معلم ورزش آلمانی بود در سال ۱۸۹۰ هندبال را به صورت جدی‌تری با نام رافابل اشپیل معرفی کرد که آن را به‌صورت ۱۱ نفره بازی می‌کردند. پس از اولین جنگ جهانی «هرمان» رئیس فدراسیون هندبال آلمان برای گسترش و تحکیم این ورزش بسیار کوشش کرد. البته دکتر کارل شلنز، استاد دانشسرای عالی تربیت بدنی و ورزش برلین که او را پدر هندبال نامیده‌اند، پیش‌تر و در سال ۱۹۲۰، مقررات این ورزش را تدوین کرده و آن را در کلاس‌های خود به مرحله اجرا درآورده بود، لذا پس از او شاگردانش موجبات گسترش این ورزش را در سراسر آلمان فراهم آوردند. در کشورهای شمالی به‌دلیل سردی هوا، برای اجرای این ورزش در سالن، شکل تازه‌ای به آن داده شد که این امر باعث پیدایش هندبال هفت نفره امروزی شد.هندبال که به مادر ورزش‌های توپی شهرت دارد به اشکال زیر بازی می‌شود: هندبال هفت نفره، مینی هندبال، هندبال نشسته، هندبال با ویلچر، هندبال ساحلی

مقررات و قوانین بازی هندبال
اندازه زمین: زمین هندبال دارای طول ۴۰ متر و عرض ۲۰ متر است.
مدت بازی: در دو زمان ۳۰ دقیقه‌ای برای بزرگسالان، ۲۵ دقیقه‌ای برای جوانان، ۲۰ دقیقه‌ای برای نوجوانان و ۱۵ دقیقه ای برای نونهالان می‌باشد، همراه با زمان استراحت ۱۰ دقیقه‌ای بین دونیمه.
تعداد بازیکن: این بازی ۱۲ نفره است که ۷ نفر بازیکن اصلی بوده و در مینی هندبال ۵ نفر اصلی هستند.
دروازه‌بان: دروازه‌بان می‌تواند در منطقه ۶ متری مانور دهد و هر زمان از منطقه بیرون آید به‌عنوان بازیکن زمین محسوب می‌شود. هیچ بازیکنی حق ندارد توپ را در منطقه ۶ متری به دروازه‌بان پاس دهد.
بازیکن زمین: بازیکنان اجازه دارند توپ را با پاس یا دریبل به زمین حریف انتقال دهند، مشروط به اینکه مرتکب تخلف نشوند (رانینگ‌-‌دبل) هر بازیکن حق استفاده از دو تا سه گام را دارد. یک، سه گام قبل از دریبل و سه گام دوم بعد از دریبل که باید بلافاصله توپ را پاس دهد و یا شوت بزند.
بازیکن ذخیره: بازیکن ذخیره در هر لحظه و به دفعات می‌تواند وارد زمین بازی شود مشروط به اینکه ابتدا بازیکن از زمین خارج شود و سپس بازیکن ذخیره وارد زمین گردد.
دیگر مقررات: چنانچه بازیکن مدافع، یک موقعیت مسلم گل را از مهاجم بگیرد، پرتاب پنالتی (۷متر) برای تیم مهاجم گرفته خواهد شد و تمام بازیکنان به جز دروازه‌بان و زننده پنالتی باید پشت خط ۹ متر قرار بگیرند. هر بازیکن برای مدت ۳ ثانیه می‌تواند توپ را در اختیار داشته باشد(بدون فعالیت). همچنین در زمان پرتاب‌ها (اوت/ پنالتی / ۹متر و ...) قبل از اتمام ۳ ثانیه باید پاس دهد و یا شوت بزند. توپی گل به حساب می‌آید که تمام توپ از خط دروازه عبور کرده باشد. چنانچه بعد از سوت داور، توپ از خط دروازه عبور نماید گل محسوب نخواهد شد.

هندبال در بانوان:
هندبال ورزشی مناسب برای بانوان است. اگرچه بعضی از کارشناسان معتقدند که این ورزش کمی برای بانوان خشن است اما عده کثیری هم اعتقاد دارند که هندبال یکی از مناسب‌ترین ورزش‌ها برای حفظ تناسب اندام، سلامت و افزایش قدرت تفکر در خانم‌هاست.هندبال علاوه بر اینکه یک ورزش سرعتی است و به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند، یک ورزش قدرتی نیز می‌باشد که در تقویت عضلات مختلف بدن نقش مفیدی دارد.در حال حاضر بانوان سبزواری گوی سبقت را از مردان هندبالیست استان ربوده‌اند و قهرمانی لیگ را برای چند دوره متوالی با باشگاه ثامن‌الحجج سبزوار از آن خود کرده‌اند.

هندبال در مدارس:
هندبال یک رشته ورزشی مناسب برای دانش‌آموزان در تمام مقاطع تحصیلی است. این ورزش برای تمام سنین سرگرم کننده است، سبب تقویت تمام عضلات بدن می‌شود، به علت تحرک زیاد باعث تناسب اندام در دانش‌آموزان می‌شود، ورزش چندان گرانی نیست و جثه دانش‌آموز در موفقیت او در این ورزش موثر نیست، یعنی همه دانش‌آموزان با هر جثه‌ای می‌توانند در این ورزش پیشرفت کنند.

تاثیرات هندبال:
هندبال می‌تواند روی سیستم‌های مختلف بدن تاثیرات مثبتی داشته باشد.
آمادگی جسمانی: هندبال باعث افزایش سرعت، قدرت، استقامت، چابکی و انعطاف‌پذیری در فرد ورزشکار می‌شود.
آمادگی روانی: خلا‌قیت و قدرت تصمیم‌گیری در ورزشکاران این رشته افزایش می‌یابد.
افزایش سرعت عکس‌العمل: ورزشکاران این رشته نسبت به افراد عادی با سرعت بیشتری به تحریکات محیطی پاسخ می‌دهند.
آمادگی فکری: افزایش قدرت تمرکز، اعتمادبه‌نفس و توجه در این ورزشکاران بیشتر است.
شادابی: کسب مهارت و بازی در این رشته باعث شادابی در بازکنان هندبال می‌شود.