نیمه‌کاره یا کامل شده؟ مسئله این است!

دنیای اقتصاد- روزهای تقویم یک به یک می‌آیند و می‌روند و موعد مقرر مسئولان برای ساخت این ورزشگاه نیمه‌کاره، روز به روز به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود؛ وعده ای که از خرداد به ابتدای لیگ آینده موکول شده و امیدهای بسیاری می‌رود که این بار، در پس آن خوش‌قولی نهفته باشد. ساخت ورزشگاه نقش‌جهان از سوی شرکت فولاد مبارکه سال گذشته و با انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه تفویض مدیریت این ورزشگاه به شرکت نام‌آشنای اسپانسر سپاهان آغاز شد و به گفته اهالی ورزش اصفهان، طی دو سال گذشته انصافاً پیشرفت‌های خوبی در این زمینه مشاهده شده است.

تلاش برای برگزاری لیگ آینده در ورزشگاه نقش‌جهان

مدیران استان اصفهان، وزیر ورزش و جوانان و مسئولان شرکت فولاد مبارکه بلافاصله بعد از امضای تفاهم‌نامه تفویض مدیریت ورزشگاه، اعلام کردند که ورزشگاه نقش‌جهان را از هر حیث تکمیل کرده و به مردم اصفهان تحویل می‌دهند. احمد سعیدبخش، معاون اجرایی شرکت فولاد مبارکه چندی پیش در این باره گفت: برنامه‌ریزی ما بر این اساس است که بازی‌های فصل آینده لیگ برتر در ورزشگاه نقش‌جهان برگزار شود و تمام برنامه‌ریزی‌های ما در این راستا صورت گرفته است. به گفته وی، به دلیل تغییر استانداردهای AFC، تغییراتی کلی در بخش‌هایی از پروژه ایجاد شده و ساخت برخی قطعات مربوط به اسکلت فلزی هنوز هم ادامه دارد؛ همچنین قراردادی هم برای محوطه‌سازی، پارکینگ‌ها، سرویس‌های بهداشتی بیرون ورزشگاه و موارد دیگر نیز منعقد شده که در دست اقدام است. با این حال، رفته رفته و با گذشت روزها و ماه‌ها از زمان امضای قرارداد، جزئیات مختلفی درباره آن منتشر شد که نشان می‌داد شاید ورزشگاه نقش‌جهان در زمان مقرر، با جزئیاتی که از ابتدا مردم به آنها دل خوش کرده بودند، تکمیل نشود. این موضوع در درجه نخست در سفر وزیر ورزش و جوانان به شهر اصفهان و بازدید محمود گودرزی از روند ساخت این ورزشگاه مطرح شد؛ جایی که وی در سخنرانی‌های خود به کرات اعلام کرد نصف‌جهان نیازی به یک ورزشگاه ۷۵ هزار نفره ندارد و ظرفیت ورزشگاه این شهر باید ۴۰ هزار نفر باشد.

حرف‌های در گوشی و شایعاتی درباره نقش‌جهان

پس از آن بود که حرف‌هایی در گوشی پیرامون روند ساخت این ورزشگاه شنیده می‌شد و رفته رفته، بخش‌هایی از قرارداد ساخت این ورزشگاه از سوی برخی چهره‌ها اعلام شد تا نگرانی‌هایی درباره آنچه قرار است تحویل مردم اصفهان شود، به وجود آید. نظری، مدیر پروژه آمایش سرزمین ورزش اصفهان چندی پیش به بیان برخی از این مشکلات پرداخت و گفت: اگرچه برخی عنوان می‌کنند قرار است فاز دوم ورزشگاه نقش‌جهان مثل استادیوم آزادی بدون صندلی مورد استفاده قرار گیرد اما به نظر من این کار کاملاً اشتباه است. درست نیست که پروژه‌ای مثل ورزشگاه آزادی تهران در اصفهان تکرار شود و طبقه دوم ورزشگاه را در حد کارگاهی باقی بگذارند. ای کاش مدیران ۱۰ سال پیش و زمانی که فاز نخست ورزشگاه را از بین بردند، به این سؤال پاسخ می‌دادند و ای کاش که این طبقه دوم ورزشگاه نقش‌جهان هیچ وقت ساخته نمی‌شد. وی به انتقاد از روند ساخت ورزشگاه پرداخت و ادامه داد: سؤال این است؛ حالا که ۱۲ سال از شروع فاز دوم ورزشگاه نقش‌جهان می‌گذرد، آیا در شأن مردم اصفهان است که در ورزشگاهی حاضر شوند که تنها طبقه اول آن صندلی داشته باشد و طبقه دوم آن هنوز در فاز کارگاهی قرار داشته و یک فضای نیمه‌تمام باشد؟! مسئولان باید توجه داشته باشند که اگر تکمیل پروژه‌ای مثل ورزشگاه نقش‌جهان را بر عهده گرفته و قرار است که همه هزینه‌های آن را پرداخت کنند، باید به همه قول و قرارها و قراردادهای حقوقی خود توجه کرده و این قراردادها را عملی کنند و نباید یک ورزشگاه بزک شده را تحویل مردم دهند.

نقش‌جهان بزک شده نیست

با این حال، مشاور عالی مدیرعامل فولاد مبارکه روز بعد اعلام کرد که ورزشگاه نقش‌جهان یک ورزشگاه بزک‌شده و فرسوده نبوده و فعالیت‌های عمرانی بسیاری در آن صورت گرفته است. قندی در این باره گفت: براساس جدول زمان بندی کارها در ورزشگاه در حال اجرا است تا در تاریخ تعیین شده یعنی مردادماه این پروژه تحویل داده شود؛ از سوی دیگر مبالغ تعیین شده براساس زمان بندی از سوی فولاد مبارکه به حساب شرکت توسعه واریز شده و مشکلی از این لحاظ وجود ندارد. مشاور عالی مدیرعامل فولاد مبارکه درباره اینکه این انتقادات وارد می‌شود که کار کردن روی این پروژه در حد بزک کردن و ظاهرسازی بوده و در پایان ورزشگاهی فرسوده با عمر ۲۰ سال افتتاح می‌شود، گفت: اینطور نیست؛ تمام قسمت‌های ورزشگاه و فاز یک از رختکن‌ها گرفته تا سرویس‌های بهداشتی، اتاق‌ها و سایر بخش‌ها به طور کامل بازسازی شده است. وی بیان کرد: اسکلت ورزشگاه که به طور مشخص همان اسکلت اولیه است اما حتی سایه بان‌هایی که مشکل داشت، پایین آورده شده و بازسازی شده و حتی چمن هم از نو کاشته شده و اکنون به شکلی عالی آماده شده ، در واقع هیچ مشکلی از این لحاظ وجود ندارد. قندی اما در خلال صحبت‌های خود به یک موضوع مهم دیگر نیز اشاره کرد و گفت: فولاد مبارکه براساس تعهد خود، مبالغ مورد نیاز را بر اساس جدول تعیین شده تزریق کرده است، اما به هرحال مدیریت مالی پروژه برعهده شرکت توسعه است؛ اکنون کار در ورزشگاه در حال انجام است و فاز یک کامل شده، از طرف فولاد مبارکه مشکلی وجود ندارد اما امیدواریم با همکاری پایتخت‌نشینان هم بعد از چندین سال انتظار این ورزشگاه در مردادماه به بهره‌برداری برسد.

صحبت‌های مطرح شده اما با ابهام به سؤالاتی درباره نقش‌جهان پاسخ می‌دهد؛ سؤالاتی که به نظر می‌رسد هنوز حق مطلب درباره آن ها ادا نشده است. اینکه ورزشگاه نقش‌جهان پس از نزدیک به ۹ سال توقف کار، دوباره با جمعیتی نزدیک به ۴۰ هزار نفر کار خود را آغاز می‌کند، یکی از مسائلی است که هنوز کسی درباره آن با صراحت صحبت نکرده است. در واقع پاسخ مسئولان_ چه در شرکت فولاد مبارکه و چه در استانداری و وزارت ورزش و جوانان_ درباره ساخت نقش‌جهان و جزئیات دقیق تکمیل این ورزشگاه، همیشه با اما و اگر همراه بوده و هیچ‌گاه روشن نبوده است. به نظر می‌رسد مردم اصفهان این روزها به دلیل آنکه مسئولان ساخت نقش‌جهان را به مرگ گرفته‌اند، دیگر به تب راضی شده اند و حتی در صورت افتتاح دوباره فاز نخست ترمیم شده آن، کسی حرفی از ادامه ظرفیت ورزشگاه و آن ۳۰ هزار صندلی بقیه فاز دوم نزند. از سوی دیگر، اینکه سازه‌های این ورزشگاه تا چه اندازه نسبت به گذشته خود تغییر کرده و نوسازی شده‌اند، پاسخی است که شاید نیاز باشد شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی که علاوه بر ساخت، نظارت بر روند کار پیمانکار ورزشگاه را نیز بر عهده دارد، یک بار برای همیشه درباره آن شفاف‌سازی کند. به هر حال ورزشگاه نقش‌جهان قرار است روزگاری_البته نه در صورت تداوم نتایج کنونی تیم_ جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار نفر را میزبانی کند و استفاده از تجهیزات کم‌کیفیت، بی‌توجهی، کم‌توجهی و حتی اهمال در این زمینه، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای مردم نصف‌جهان به همراه خواهد داشت. مدیران سازنده این پروژه و مسئولان ورزش استان باید در این زمینه اقدامی مؤثر اجرایی کرده و نباید به خاطر تعجیل بیش از حد در راه‌اندازی ورزشگاه و بهره‌برداری سریع‌تر از آن، کاری کنند که همین ورزشگاه نیمه‌کاره هم، دوباره ناقص تحویل مردم نصف‌جهان شود.