نحوه تقسیم بهینه فضا در آپارتمان‌ها
گران‌شدن، کمیاب شدن و ایجاد محدودیت در فضاهای واحدهای مسکونی این روزها ضرورت‌های تازه‌ای را برای استفاده خلاقانه و حداکثری از این فضاها پیش روی ساکنان آپارتمان‌های مسکونی قرار داده است.
در این میان تقسیم بهینه فضاهای مسکونی به‌منظور استفاده هر چه بهتر از این فضاها متناسب با تعداد افراد خانواده، روحیه و سلیقه و کاربردهایی که قرار است یک آپارتمان مسکونی برای ساکن یا ساکنان آن داشته باشد باکاهش متراژ آپارتمان‌های مسکونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.این در حالی است که در شیوه‌های ساخت واحدهای مسکونی از گذشته تا به امروز اغلب با اتکا به نقشه‌های ساخت این واحدها، از دیوارها به عنوان جداکننده‌های فضاهای مختلف ساختمانی استفاده شده و می‌شود.اما با کاهش زمین‌های ارزشمند در داخل کلانشهرها، افزایش قیمت زمین و مسکن و تغییر الگوی زندگی در شهرهای بزرگ به سمت افزایش زندگی مجردی یا تک فرزندی، امروزه واحدهای مسکونی مسطح یا فلت نیز به آپارتمان‌های دارای دیوارهای جداگانه فضاهای مختلف منزل اضافه شده‌اند که سازنده در آنها به‌دلیل کم بودن مساحت آپارتمان، تقسیم‌بندی فضا را برعهده ساکن قرار داده تا متناسب با شیوه زندگی و تعداد افراد خانواده بتواند تقسیم‌بندی مناسب را به‌منظور کاربری بهینه‌تر از فضا صورت دهد.به این ترتیب درحالی‌که پیش از این پارتیشن‌ها یا دیوارهای جداگانه موقت، اغلب به‌منظور دکور کردن فضاهای اداری، فروشگاهی و... مورد توجه و استفاده بودند چند سالی است که پارتیشن‌های خانگی هم برای آن دسته از واحدهای آپارتمانی ذکر شده در اشکال و انواع و اندازه‌های مختلف به بازار عرضه شده است.این در حالی است که پارتیشن‌های خانگی حتی برای واحدهای مسکونی بزرگ‌تر نیز که دارای دیوارهای جداکننده هستند کاربرد دارد که در اغلب این موارد به‌عنوان وسیله‌ای دکوری و نه به‌منظور جداسازی قطعی دو فضا از یکدیگر از سوی ساکن یا ساکنان مورد استقبال قرار می‌گیرد.با این مقدمه، این هفته نکاتی اساسی در مورد پارتیشن‌های خانگی ارائه می‌شود که می‌تواند در تقسیم‌بندی فضاهای مسکونی مورد استفاده قرار بگیرد.
کاربردها و انواع پارتیشن‌های ساختمانی
علاوه‌بر جداسازی فضا در آپارتمان‌های مسکونی کوچک فاقد دیوارهای جداکننده، پارتیشن‌ها در کاربردهای دیگر اغلب به عنوان وسیله‌ای برای جداسازی فضای ورودی از فضاهای دیگر، جداسازی فضای هال از پذیرایی، پنهان کردن قسمت‌های قناس فضا، ستون‌های قرارگرفته در مرکز یا فضاهایی با دیوار کج، برای فضاسازی در اتاق خواب‌های بزرگ و تبدیل آن به دو اتاق تو در تو و... مورد استفاده قرار می‌گیرند.همچنین، استفاده از پارتیشن‌بندی درفضاهای داخلی علاوه‌بر کاربرد، جنبه دکوراتیو نیز دارد، مخصوصا در فضاهایی با متراژ کم، نوع پارتیشن نباید باعث کوچک شدن فضا شود. پارتیشن‌ها یا جداکننده‌های سبک می‌توانند با ارتفاع بسیار کوتاه نصب شوند. در این حالت به صورت دیوارک عمل کرده و معمولا در محیط‌های یکپارچه برای جداسازی دو فضا به‌کار می‌رود. برخی از انواع پارتیشن‌ها که روی زمین قرار می‌گیرند، معمولا ثابت نصب می‌شوند، این‌گونه پارتیشن‌ها معمولا دو سویه طراحی و ساخته می‌شوند و می‌توانند برای هر دو سمت فضا جنبه دکوراتیو داشته باشند.
یک پارتیشن خلاقانه در محیط منزل
علاوه‌بر پارتیشن‌های چوبی، شیشه‌ای و... شما می‌توانید از اشیا و وسایل دکوری مورد علاقه خود به‌عنوان پارتیشن استفاده کنید. آکواریوم‌ها می‌توانند انتخاب مناسبی در این زمینه باشند، فقط به این نکته توجه کنید که آکواریم زمانی می‌تواند به‌عنوان پارتیشن استفاده شود که از دو طرف دید داشته باشد. بهترین و مطلوب‌ترین حالت قرار دادن آکواریوم در محیط به نحوی است که از چند جهت قابل رویت باشد. در این حالت جلوی نور محیط را نگرفته و فضا بسته نمی‌شود. پارتیشن‌ها با تعبیه نورهای نقطه‌ای می‌توانند به‌عنوان یک عنصر دکوراتیو نیز در فضا عمل کنند. این نورپردازی را می‌توانید در قسمت بالا جانمایی کنید. در قسمت‌هایی از فضا همانند جان پناه پله‌ها، پارتیشن‌ها می‌توانند هم نقش جان پناه را ایفا کنند و هم فضا را از حالت بسته بودن درآورند. این تقسیم‌بندی‌ها در اتاق کودک نیز به‌دلیل فراهم‌آوردن فضایی جهت قراردادن وسایل بازی کودک می‌تواند بسیار کارآمد بوده و فضایی دوست داشتنی برای کودک خردسال شما به‌وجود آورد. توجه به ایمنی در اجرای پارتیشن اتاق کودک بسیار مهم است.در طراحی پارتیشن‌های امروزی به فرم نیز بسیار توجه می‌شود.
در طراحی پارتیشن‌ها، می‌توانید از تلفیق چوب یا ام‌دی‌اف با شیشه و فلزاتی نظیر آلومینیوم بهره گیرید. تنوع در مواد این امکان را به طراح می‌دهد تا طرح‌های متنوع و متفاوتی را جهت مصارف گوناگون پدید آورد.
خلق فضای بهینه در دل پارتیشن‌ها
در کنار پارتیشن‌های مسطح و دیوارگونه، برخی پارتیشن‌های امروزی از اجزای مجزایی همچون باکس‌ها و طبقات کوچک و بزرگ چوبی و شیشه‌ای تشکیل شده‌اند که به شکل‌های متفاوت و متنوع بر روی قید یا داربست فلزی و چوبی (ام‌دی‌اف) مونتاژ می‌شوند و به مجموعه حالتی پویا و متنوع می‌دهند.از سوی دیگر، پارتیشن‌ها می‌توانند در حالت‌هایی به صورت یکسره عمل کنند و دو دیوار روبه‌روی هم را به یکدیگر متصل کنند. در این حالت، یک فضا به‌طور کامل به‌وسیله تقسیم‌کننده جدا می‌شود و حالت مستقلی به خود می‌گیرد. بدیهی است که وجود بازشویی مانند در، برای رفت‌وآمد نیاز است.