در تعریف‌های خطی کتابها و جستجوی اینترنتی زلزله را با این مضمون تعریف می‌کنند: « شکستن زمین و تخلیه شدن انرژی حرارتی درونی آن ظرف چند ثانیه از راه یک گسست، زمین لرزه یا زلزله نامیده میشود» ، اما اگر بخواهیم کسی که خودش زلزله را به چشم دیده و دنیایش را قربانی این حادثه یافته است زلزله را برایمان تعریف کند چه جوابی به ما که بیرون گود نشسته ایم، خواهد داد؟! بازماندگان زلزله 8/7 ریشتری طبس که در شهریور سال ۱۳۵۷ این شهر و روستاهای مجاور آن را ویران کرد و 18000 کشته و زخمی بر جای گذاشت و یا قربانیان زمین لرزه بم که در بامداد دی ماه 82 خانه به دوش و آواره شدند و شاهد 26271 قربانی و۳۰ هزار مجروح بودند، با شنیدن نام زلزله یاد چه چیزی می افتند و افسوس چه چیزی را می خورند!؟
زلزله در کشورهای پیشرفته‌ای مثل ژاپن و آمریکا که شاید خیلی بیشتر از ایران در معرض این خطر قرار دارند تقریبا مهار شده است، آنان با بهینه سازی ساختمانها و رعایت اصول ایمنی در ساخت و نظارت بر اجرا به مرحله‌ای رسیده‌اند که دهها زلزله‌ای که برای ما بلای آسمانی محسوب می‌شود را به راحتی مهارکنند، لذا با توجه به شرایط خاص کشور و وجود گسل‌های منطقه زاگرس و شرق ایران، اهمیت هرچه بیشتر ساخت و ساز اصولی و صحیح و نیز ترمیم و بازسازی بافتهای سالخورده و فرسوده به چشم می‌خورد. اقدامی که به مراتب از آموزشهای مدرسه‌ای، مانورهای نمادین و برنامه های تبلیغاتی حائز اهمیت‌تر و حیاتی‌تر است.
شرکت عمران ومسکن سازان منطقه شرق در سال 1382 در راستای بازسازی بافت های فرسوده شهری ، به استناد مصوب شماره 3276 الف21246ه مورخ26/12/1378 هیئت وزیران تشکیل و به شماره 20230 مورخ 17/9/82 نزد اداره ثبت شرکت ها و علائم غیرتجاری مشهد به ثبت رسیده است.
این شرکت به عنوان متولی نوسازی و بازآفرینی بافتهای ناکارآمد شهری در خراسان رضوی در طول سالهای فعالیت خود و بر اساس تجربیات نوسازی ، سعی کرده است تا مشارکت مردمی خصوصاً مالکین و صاحبان منافع را جهت نوسازی بافتهای فرسوده و ارتقای کیفیت زندگی مردم محلات جلب نماید.
1- فعالیتهای بسترسازی شرکت ( از سال 1382)
- برگزاری اولین همایش ملی بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری در کشور در سال ۱۳۸۷
- برگزاری بیش از 220 جلسه آموزش ساکنان بافتهای فرسوده شهری جهت مقاوم سازی و دسترسی بهتر به خدمات شهری
- برگزاری ۵۰ دوره آموزش مدیران شهری در استان خراسان رضوی
- برگزاری بیش از 100 نشست تخصصی با مسئولین ،اساتید دانشگاهها و پژوهشگران ، انبوه سازان و سرمایه گذاران در استان خراسان رضوی
- برگزاری ۵ دوره کارگاه تخصصی آموزش بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری در کشور
- توزیع بروشور اطلاع رسانی تسهیلات نوسازی و مشوقهای دولتی به صورت خانه به خانه در محلات 18 شهر دارای بافت فرسوده مصوب در استان
- تهیه و نصب بنرهای اطلاع رسانی تسهیلات نوسازی در میادین اصلی و محلات بافت فرسوده ۱۸ شهر استان خراسان رضوی
- حضور در نمایشگاه ها به صورت ایجاد غرفه و ارائه مقالات تشریح چگونگی عملکرد اجرای
پروژه های نوسازی در همایشهای تخصصی
2- معرفی متقاضیان وام های بدون سپرده به بانک ها و نظارت بر روند نوسازی پروژه های مردمی
این شرکت مسئول تشکیل پرونده و معرفی متقاضیان دریافت وام به بانک های عامل و همچنین نظارت بر جذب تسهیلات و پیشرفت پروژه ها در محلات فرسوده و ناکارآمد در استان خراسان رضوی است.
از ابتدای روند اعطاء تسهیلات نوسازی تاکنون ، بالغ بر 6000 واحد در بافت های فرسوده استان خراسان رضوی تسهیلات نوسازی دریافت کرده و حدود 5000 واحد مسکونی با استفاده از این وامها، به بهره برداری رسیده است .
شیوه های تامین منابع اجرا شده با اتکاء به مشارکت مردم:
- سهام پروژه یکی از شیوه های تامین منابع از طریق جلب سرمایه های خرد مردمی در کشور است که به ابتکار شرکت عمران و مسکن سازان منطقه شرق و با راه اندازی پروژه سارا آغاز گردید.
- مشارکت واحدی بازسازی بافت های فرسوده با اولویت مشارکت و سرمایه گذاری مالکین به صورت مشارکت در طرح و سهیم شدن در واحدها برابر کل و یا بخشی از آورده مالک
- مشارکت نوسازی محله با مشارکت مالکین و صاحبان حقوق از طریق تجمیع پلاک های موجود و با توجه به طرح تفضیلی
* روابط عمومی شرکت عمران و مسکن سازان منطقه شرق