جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت برق زنجان

به اعتقاد عضو هیات ریسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، با توجه به پتانسیل‌های موجود، این استان توان جذب سرمایه‌گذاری جدید به میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان در بخش صنعت برق و الکترونیک را داراست. علی‌یگانه فرد در این گفت‌وگو استان زنجان را در حال تبدیل شدن به قطب صنعت برق دانست و تاکید کرد: حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تقویت آنها برای رقابتی شدن، زمینه رونق تجارت صادراتی را فراهم می‌کند.

حضور شرکت‌های فعال در صنعت برق و الکترونیک استان زنجان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا به راستی این استان در حال تبدیل شدن به قطب برق و الکترونیک است؟

با لحاظ کردن صنایعی که در تولید تجهیزات و نیازهای اساسی صنعت برق در استان مستقر هستند، می‌توان گفت هم اکنون استان زنجان شرایط اطلاق قطب برق را بیشتر از همه استان‌های دیگر دارد. با پروژه‌های توسعه‌ای که شرکت های موجود دارند و تشویق سایر علاقمندان به سرمایه‌گذاری در این صنعت، استان زنجان در حال تبدیل شدن به قطب صنعت برق است.

استان زنجان چه ظرفیت‌هایی در برق و الکترونیک دارد؟ سهم بخش خصوصی در این صنعت چگونه است؟

در حال حاضر بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها در واحدهای اصلی تولیدکننده، توسط بخش خصوصی واقعی انجام پذیرفته است. این صنایع در تولید محصولات خود به کالا و تجهیزات برقی متعددی نیاز دارند که بعضا به سرمایه‌گذاری‌های متوسط (حدود پنجاه میلیارد تومان) و یا سرمایه‌گذاری‌های کوچکتر نیازمند هستند. بنابراین، تولید این کالاها و سایر کالاهای برقی از پتانسیل‌های استان در توسعه صنعت برق و سرمایه‌گذاری در اندازه‌های کوچک و متوسط، سهمی‌است که بخش خصوصی در آن می‌تواند نقش داشته باشد.

برنامه‌های اتاق زنجان در رشد و توسعه این صنعت چگونه است؟

اتاق ‌باید حامی ‌تولیدکنندگان داخلی باشد. با تفکر تجارت و بازرگانی و با تمرکز به صادرات، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تقویت آنها برای رقابتی شدن، زمینه رونق کار تجارت صادراتی فراهم می‌شود. از طرفی دسترسی به مصرف‌کننده و مشتریان نیز جاذبه حداکثری را در تولیدکننده و سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند. به این ترتیب تشویق سرمایه گذاران به تولید محصولاتی که در درجه اول مصرف واحدهای تولیدی مستقر در استان اند و ایجاد ارتباط بین آنها را می‌توان در زمره برنامه‌های اتاق برشمرد.

درحال حاضر سهم صنعت برق و الکترونیک در صادرات و تولید استان زنجان چه میزان است؟

حداقل دو واحد تولیدی استان، در زمینه تولید تجهیزات برقی از صادرکنندگان برتر استانی و بعضا کشوری هستند. بنابراین سهم صادرات این صنایع در استان به رغم محدودیت‌های تحریم، مشکل انتقال ارز و پول به کشور و تخصصی بودن کالا، حدود ۵/ ۵ درصد صادرات کالاهای صادراتی از محل تولیدکنندگان استانی است.

میزان سرمایه گذاری کنونی استان در صنعت برق و الکترونیک چه اندازه است و چه میزان سرمایه‌گذاری جدید برای رشد و توسعه این بخش ضروری است؟

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در واحدهای مرتبط با تولید تجهیزات برقی از سال‌های بسیار دور آغاز شده، معادل سازی مبلغ سرمایه گذاری مشکل است. با این حال با توجه به اینکه ۲ واحد از تولیدکنندگان این صنعت در بازار سرمایه حضور دارند، ارزش تابلویی این دو شرکت حدود۱۴۰۰ میلیارد تومان و ارزش شرکت‌های غیربورسی این صنعت نیز در حد ۶۰ تا ۷۰ درصد دو شرکت بورسی و در مجموع حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است. با توجه به پتانسیل‌های موجود، این صنعت توان جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر را دارد که در صورت معرفی خوب توانمندی‌ها و پتانسیل استان، سرمایه‌گذاری جدید معادل همین مبلغ می تواند برای استان توجیه داشته باشد.

این صنعت تا چه اندازه می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری استان زنجان موثر باشد؟

استقرار هر صنعت جدیدی موجب اشتغال می‌شود. تولید تجهیزات صنعت برق، به دلیل فناوری بالای آن می‌تواند در جذب علاقمندان به اشتغال با سواد و دانش و مهارت بالاتر اثرگذار باشد و خواست بازار استفاده از تجهیزات صنعت برق به صورت اتوماسیون، توجه مصرف‌کنندگان را جلب می‌کند. گرایش صنعتگران به سمت صنعتی کردن اتوماسیون این تجهیزات، یا برطرف کردن معایب آنها زمینه خوبی را برای جوانان خوش فکر در زمینه IT فراهم می‌کند که ضمن توسعه اشتغال در مهارت‌های تکنیکی و کارشناسی، به توسعه نرم افزاری و سخت‌افزاری در زمینه اتوماسیون نیز خواهد انجامید.