می‌توانیم از صفر شروع کنیم
با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، کمبود نقدینگی در بخش تولید و تداوم تحریم ها، واحد‌های تولیدی رکود را با گوشت و استخوان حس می‌کنند. اما در آماری که به تازگی از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت و از سوی وزیر صنعت و معاون امور معدن و صنایع معدنی اش اعلام شد، رشد منفی شاخص صنعت که در سال 91 به بالاترین حد خود بعد از پیروزی انقلاب رسیده بود، در سال 92 متوقف شد و در بهار امسال به رشد 9 درصد رسید، البته برخی از اقدامات وزارتخانه به مذاق صنعتگران و معدنکاران خوش نیامده و نسبت به آن معترض اند. از جمله این اقدامات که معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت در تازه ترین نشست خود به آنها اشاره داشت، رشد 20 درصدی حقوق معادن دولتی و اخذ آن از تمامی معادن بود.
رشد ۲۰ درصدی حقوق معادن دولتی
به گفته معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی سه ماه نخست سال جاری میزان وصولی حقوق دولتی معادن بالغ بر 56 میلیاد تومان بوده است و میزان حقوق دولتی معادن در سال 93 نسبت به سال 92، حدود 20 درصد رشد داشته. همچنین وی اعلام کرد: به منظور جلوگیری از فرار معادن برای وصول، در حال حاضر سیستم مونیتورینگ در پنج معدن کشور نصب شده تا به این طریق جلوی هرگونه فرار از پرداخت حقوق دولتی معادن که به نوعی بهره‌برداری غیر مجاز معدنی و سرقت مواد معدنی محسوب می‌شود، گرفته ‌شود.
سرقینی میزان استخراج مواد معدنی در سال ۹۲ را معادل ۴۲۰ میلیون تن عنوان کرد و اظهار داشت: سال گذشته از میان صد معدن فعال کشور، حدود ۲۰۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج شد و ۵۰ درصد تولید مواد معدنی را به خود اختصاص داد که این امر رصد معادن را امکان پذیر می‌کند. همچنین طی سال ۹۲ حدود ۷ میلیارد دلار صادرات مواد معدنی و محصولات صنایع معدنی نظیر سیمان، فولاد، سنگ آهن، کاشی و سرامیک داشتیم.
شناسایی 5 هزار و 400 معدن فعال در کشور
سرقینی معادن فعال کشوررا ۵ هزار و ۴۰۰ عدد عنوان کرد و گفت: معدنکاری در کشور ما کوچک مقیاس بوده و با انجام تغییر ساختار در اکتشافات معدنی باید به سمت متوسط مقیاس پیش برویم. وی همچنین از ارائه تسهیلات ویژه به معدنکاران برای ورود ماشین آلات جدید خبر داد و گفت: با اعمال ماده ۱۱۰ قانون معادن، معدنکاران کشور می‌توانند با تسهیلات پیش بینی شده برای ورود ماشین‌آلات معدنی دست دوم اقدام کنند.
آزاد سازی پهنه‌های معدنی
وی تصریح کرد: برای تغییر ساختار در معادن باید پهنه‌های اکتشافی را تعریف کرده تا به ذخایر و معادن بزرگ مقیاس دسترسی پیدا کنیم. همچنین با تهیه آیین نامه های مربوط به پهنه‌های معدنی و بالا بردن حق‌الارض اکتشافات معدنی، باید به آزاد سازی محدوده‌های معدنی در قالب پهنه‌های معدنی مبادرت کنیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره جذب سرمایه گذاری صورت گرفته نیز تصریح کرد: سرمایه گذاری خارجی در بخش اکتشافات خارجی در سال جاری هنوز نهایی نشده و در حد مذاکره است اما در بخش فولاد با استقبال کشور کویت روبه رو بوده ایم.
آزاد سازی قیمت سنگ آهن در آینده نزدیک
به گفته سرقینی، برای سیمان نیز افزایش 16 هزار تومانی قیمت هر تن، توافق صورت گرفته و قیمت هر تن سیمان پزولانی ویژه نیز 13 هزار تومان افزایش یافته است؛ ضمن اینکه متوسط افزایش قیمت سیمان 18 درصد بوده و با توجه به اینکه این افزایش قیمت برای 9 ماهه امسال اعمال می‌شود، در نتیجه در طول سال 14 درصد افزایش قیمت اتفاق می‌افتد.
وی گفت: قیمت سنگ آهن آرام آرام به سمت بازار حرکت می‌کند و امیدواریم طی سال آینده تفاوت قیمت کنسانتره و گندله سنگ آهن کمتر شود و طی ۳ سال آینده نیز آزادسازی کامل قیمت سنگ آهن اتفاق بیفتد.