استان خراسان در گذشته وسعت زیادی داشته است. از لحاظ تقسیم اعتبارات استانی با مستقل شدن استان‌ها، به خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی هر کدام از این استان‌ها در سطح کشور استان‌های مستقلی هستند. درست است که بجنورد در دسته استان‌های کمتر توسعه یافته است، اما در واقع استانی رو به ترقی است.رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد و مدیر تشکل‌های صادراتی استان خراسان شمالی با بیان این مطلب معتقد است: در حال حاضر بیشتر فعالان حوزه بازرگانی با مشکل بهره و وثیقه‌های سنگین بانکی روبه‌رو هستند نرخ ۱۸ درصدی بانک‌ها یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف محسوب می‌شود که با جریمه‌های موجود، رقم آن بالاتر هم می‌رود و فعالان از این مطلب بسیار گلایه‌مند هستند، چرا که در این شرایط بد رکود مجبورند بهره‌های سنگین را نیز به دوش بکشند. با توجه به قیمت بالای مواد اولیه داخلی و وارداتی شرایط برای آنها روز به روز سخت‌تر می‌شود. اینها همه مسائلی هستند که سبب ساز ایجاد موانع و مشکلات بسیاری می‌شوند. مشروح گفت‌وگو با « محمد صمدی »را در ادامه می‌خوانید:

لطفا تاریخچه ای از راه اندازی اتاق بجنورد ارائه دهید؟ استقلال از اتاق مشهد تا چه حد برای فعالیت اقتصادی در این استان مفید واقع شد؟

اتاق بجنورد در سال ۱۳۸۷ تشکیل شده و نوپا و تازه تاسیس است و تنها ۸ سال از شروع فعالیت اصلی آن می‌گذرد. اتاق پیش تر با خراسان و بیرجند یکی بود، اما پس از مدتی اتاقی مستقل را تاسیس کردیم. با وجود تازه تاسیس بودن، فعالیت اتاق ما در سطح بین المللی و کشور از سطح بالایی برخوردار است. به واسطه فعالیت‌های اتاق در زمینه پذیرش، برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، دوره‌های آموزشی برای تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی، رفع موانع تولید، رفع مشکلات، صادرات به کشورهای مختلف فعال بوده‌ایم؛ به طوری که تا به امروز با وجود تحریم‌ها، تورم و سایر مشکلات به ۲۲کشور جهان کالا و محصول صادر کرده و می‌کنیم و بدین ترتیب به طرق مختلف، کمابیش بازارها را حفظ کرده ایم .

بنابراین می‌توان گفت با وجود تازه تاسیس بودن در اثر فعالیت‌هایی که اتاق بجنورد تاکنون انجام داده عملکرد چشمگیری داشته است و به‌رغم این که اتاق ما با اتاق مشهد همکاری دارد، اما استقلال کامل دارد. استان خراسان در گذشته وسعت زیادی داشته است. از لحاظ تقسیم اعتبارات استانی با مستقل شدن استان‌ها، به خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی هر کدام از این استان‌ها در سطح کشور استان‌های مستقلی هستند. درست است که خراسان شمالی در دسته استان‌های کمتر توسعه یافته است، اما در واقع استانی رو به ترقی است.

حضور بخش خصوصی را در استان خراسان شمالی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه در حال حاضر می‌توان گفت به لحاظ صادرات و واردات ، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، رفع موانع تولید، بانک‌ها و سرمایه درگردش صادرکنندگان، واحدهای تولیدی ما تقریبا گرداننده اقتصاد استان هستند و اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی در تمام این زمینه‌ها در بخش وسیعی فعالیت می‌کند. به‌این ترتیب استان تقریبا در برخی از شاخص‌های کشوری نیز پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرده است که همین امر موجبات افتخار ما را فراهم می‌کند.

مهم‌ترین موانع و چالش‌های اتاق و فعالان بخش خصوصی برای رشد و توسعه فعالیت‌ها در استان چیست؟

همان طور که رهبرمان می‌فرمایند ما باید اقدام وعمل و اقتصاد را تقویت کنیم و همکاری و هم گرایی و همیاری را سرلوحه عمل خود قرار دهیم. همه ما در جامعه به نوعی برای پیشرفت وامنیت مملکت مان، اقتصاد و نظام تلاش می‌کنیم. تقاضای ما این است که مدیران استان که البته همکاری و همیاری خود را پیش‌تر ثابت کرده‌اند، بیش از پیش با بخش خصوصی همکاری کنند. خوشبختانه در حال حاضر استاندار جدید، دارای نگرش اقتصادی بسیار خوبی هستند. در مجموع ما حمایت و همیاری واتحاد همه جانبه از سوی مدیران و مسوولان را خواستاریم تا بتوانیم اقتصاد استان را در راهی هموار گسترش و سامان دهیم.

چه تعداد شهرک صنعتی در استان خراسان شمالی فعال هستند و شرایط آنها به چه صورت است؟

در استان شاهد شهرک‌های صنعتی با تولیدات پتروشیمی‌، آلومینیوم، کارخانه فولاد، پی وی سی، کارخانجات محصولات کشاورزی، صنایع دستی اعم از جاجیم ، گلیم، پارچه‌های بافت و فرش و ... هستیم. با این وجود همچنان استان ما بیش از ۴۰۰واحد تولیدی دارد که تعدادی از آنها به دلیل مشکلات گوناگون راکد شده و از تولید بازمانده‌اند. به همین دلیل تقاضا می‌کنیم جلساتی برای رفع موانع تولید از طریق قوه قضاییه ترتیب داده شوند و بانک‌ها نیز با تقسیط بدهی کارخانه‌ها، کمک شایانی به کارخانه‌ها و صنعت و تولید کشور برسانند. می‌توان به جرات اذعان داشت که تا به حال تقریبا ۳۸ کارخانه را از ورشکستگی نجات داده ایم بدین صورت که مشکلات و مسائل را در تمام شوراهای گفت‌وگو و جلسات مطرح و پیگیری کرده تا بلکه با همیاری و مساعدت موانع تولید هموار شود. بهره ۱۸ درصدی بانک‌ها یکی از مهم ترین نقاط ضعف محسوب می‌شود که با جریمه‌های موجود، رقم آن بالاتر هم می‌رود و فعالان از این مطلب بسیار نالان هستند چرا که در این شرایط بد رکود مجبورند بهره‌های سنگین را نیز به دوش بکشند.

در خصوص پیشنهادات اتاق پیرامون مالیات بر ارزش افزوده لطفا توضیحاتی ارائه دهید؟

مسائل و مشکلاتی که در این جا در خصوص ارزش افزوده وجود دارد، از جهت عدم پرداخت به موقع از سوی بانک‌ها در شورای گفت‌وگو مطرح شد. برخی مسائل که در سطح ملی و کشوری باید مطرح می‌شد که در مجلس از طریق اتاق بازرگانی ایران اعلام کردیم و برخی که در سطح استان حل می‌شدند را در استان پیگیری کردیم. قانون تبصره دارد، دستورالعمل اجرایی دارد؛ به عنوان مثال در زمینه صادرات، در برنامه پنجم توسعه این طور آمده که اخذ هر گونه مالیات از صادرات طبق بند ب ماده ۱۰۴ قانون ممنوع است. حال به فرض مثال فردی به صرف این که صادرات از مالیات معاف است، تنها از روی بی اطلاعی یک سال مالیات را به موقع پرداخت نکرده است، نباید سرمایه این فرد توقیف شود؛ افرادی که مالیات گریزی می‌کنند، به حق مجازات می‌شوند. باید این گونه مسائل به دقت بررسی شود و این گونه افراد از هم به درستی تمیز داده شوند.

در بحث تبادلات بین المللی و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در استان تاکنون به چه موفقیت‌هایی دست یافته‌اید؟

در قسمت‌های مختلفی موفق به همکاری شده‌ایم. هیاتی که به تازگی به اروپا اعزام شده بودند به معرفی کالاهای استان به صورت شفاف و مطلوب پرداختند و بدین ترتیب برای تولید و سرمایه گذاری مشترک اعلام آمادگی کردند. کشورهایی که از توانمندی‌های کشور و استان ما بی‌اطلاع بودند‌، آگاهی لازم را به دست آورده و استقبال خوبی به عمل آوردند. به طور قطع با بهبود تعاملات خارجی و افزایش صادرات و واردات، توسعه اقتصادی رشد قابل توجهی خواهد کرد. ما در حال حاضر نیاز به جلب اعتماد بیشتر و بیشتر کشورهای خارجی داریم تا به این ترتیب به سرمایه‌گذاری‌های کلان و مشترکی که کشورمان نیاز به آن دارد، دست بزنند.

در خصوص فرش استان توضیحاتی دهید مهم‌ترین ویژگی‌های فرش خراسان چیست؟چه اقداماتی برای معرفی این فرش به بازارهای جهانی صورت داده‌اید؟

مهم‌ترین ویژگی‌های فرش خراسان دو رو بودن آن‌ها و ظرافت شان است. در استان ما قالیچه‌های نفیس و ظریفی بافته می‌شود که دو رو هستند و بی اندازه خاص و منحصر به فرد می‌باشند. ما نمونه‌ای از فرش را برای معرفی بیشتر و بهتر به کشورهای اروپایی بردیم و قرار بر این شد به منظور بازدید به استان ما سفر کنند. همچنین در آینده چندین کشوری که از آن‌ها بازدید کردیم را به استان دعوت خواهیم کرد تا از نزدیک با توانمندی‌های ما در این زمینه آشنا شوند تا با اعتماد و علاقه بیشتری در زمینه‌های مختلف دست به سرمایه‌گذاری بزنند.

مهم‌ترین برنامه‌های اتاق بجنورد برای عبور از رکود در میان فعالان اقتصادی چیست؟

در اتاق بجنورد برنامه‌های متعددی داریم؛ در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در زمینه‌های مختلف نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار کرده و خواهیم کرد، بازاریابی حرفه ای انجام شده و خواهد شد. همچنین در زمینه بازاریابی بین‌المللی آموزش‌های لازم به تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی داده شده و این کار ادامه خواهد داشت. با وجود آن که اتاق ما، اتاق کوچک و تازه تاسیسی محسوب می‌شود، چندی پیش نیز هیاتی برای تبادلات اقتصادی به کشور‌های اروپایی راهی شد و با مطرح کردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و پتانسیل‌های استان ، در زمینه مبادلات اقتصادی اعلام آمادگی کردیم تا بلکه فعالیت‌های استان را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم و بتوانیم بیش از پیش خدماتی برای کشور و مردم و اقتصاد استان انجام دهیم.

فعالان اتاق تا چه حد در حضور در عرصه‌های بین‌المللی و نیز صدور کالا به استان‌های دیگر موفق بوده‌اند؟

از لحاظ محصولات کشاورزی، استان ما یک قطب کشاورزی محسوب می‌شود. معاملات داخلی بسیاری توسط فعالان اقتصادی در داخل کشور انجام می‌شود به ویژه در زمینه دام و گوشت که هر چند صادراتی در این حوزه صورت نمی‌گیرد، اما در داخل کشور مبادلات بسیاری انجام می‌شود . تولیدات دیگر استان نیز به کشورهایی مانند چین، هندوستان، آلمان، ایتالیا و سایرکشورها صادر می‌شوند. به تازگی زعفران و پسته نیز در دسته اقلامی‌ هستند که به سایر کشورهای جهان صادر می‌شوند.