توسعه صنایع کوچک  و اشتغالزایی بیشتر
دکتر علی سلیمانی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی استان تهران گفت: با تبعیت از برنامه های کلان کشور در راستای توسعه صنایع کوچک، شرکت شهرک های صعتی استان تهران این مهم را در اولویت کاری خود قرار داده و با توجه به دستاوردها و نتایج جشمگیر حاصل از گسترش و رونق تولید صنایع کوچک، امیدواریم با رفع موانع موجود گام‌های مستحکمی در این زمینه برداشته شود. دکتر علی سلیمانی دانش آموخته دکترای مدیریت صنعتی و استاد دانشگاه با بیش از 15 سال سابقه مدیریتی و اجرایی در بخش صنعت و شهرک های صنعتی در ادامه این گفت و گو، مهمترین اولویت مدیریتی خود را توسعه و گسترش صنایع کوچک در شهرک های صنعتی اطراف تهران دانست.
وی افزود: راه اندازی شهرکهای صنعتی جدید و حمایت توامان از صنایع بزرگ و متوسط در کنار صنایع کوچک نیز در دستور کار ما قرار دارد و به این مهم توجه ویژه ای داریم.
به نظر وی، استان تهران در حال حاضر از پتانسیل بسیار بالا و توان چشمگیری در عرصه صنعت کشور برخوردار است. هرچند مشکلات کلان اقتصادی، همچون رکود اقتصادی و شرایط ناشی از تحریم های ظالمانه، باعث شده است که واحدهای تولیدی استان به رغم برخورداری از ظرفیت‌های قابل توجه، با کاهش تولید روبرو شوند.
با این حال، دکتر سلیمانی چشم انداز و آینده روشنی را برای صنعت کشور، به ویژه در بخش صنایع کوچک متصور می‌داند و معتقد است که با موفقیت آتی کشور در عرصه مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها، این چشم انداز مثبت تقویت شده و زمینه برای رونق بخش صنعت، بیش از پیش فراهم گردد.
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی استان تهران، با تاکید بر راه اندازی صنایع کوچک و گسترش این صنایع، خاطر نشان کرد که در مباحث مربوط به اشتغال زایی ها صنایع کوچک در مقایسه و به نسبت حجم سرمایه گذاری در آنها، اشتغال بیشتری را ایجاد می کنند. با عنایت به این مهم، توسعه صنایع کوچک به عنوان برنامه اصلی کشور در حوزه صنایع در نظر گرفته شده و در شرکت شهرک های صنعتی استان تهران نیز به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار گرفته است.
به اعتقاد وی، توسعه صنایع کوچک منجر به تحقق عدالت شده و امکان راه اندازی واحدهای تولیدی برای طبف گسترده تری از فعالان اقتصادی فراهم آمده و در پی این فرآیند، ثروت در جامعه، به شکل منطقی‌تری توزیع خواهد شد.
وی در ادامه، برقراری و تسهیل رابطه بین صنایع بزرگ و متوسط، ورود صنایع کوچک به بخشی از فرایندهای تولید محصول در قالب خوشه ها و پیمانکاران فرعی، عدم محدودیت های زیر ساختی، تطبیق صنایع کوچک با شرایط و پتانسیل های هر منطقه و ... را به عنوان ویژگی ها و خصایص راه اندازی و توسعه صنایع کوچک برشمردند.
دکتر سلیمانی کمک به صنایع کوچک در حوزه آموزش، مارکتینگ و بازاریابی و همچنین آشناسازی این بخش صنایع با بازارهای بزرگ و برگزاری تورهای صنعتی را به عنوان بخشی از اقدامات و طرح های حمایتی شرکت شهرک های صنعتی استان تهران معرفی نمود و در ادامه، به اقدامات و برنامه هایی چون آشناسازی با تکنولوژی‌های جدید، اختصاص یارانه جهت حضور در نمایشگاهها، کمک به افزایش سرمایه در گردش، بازسازی و بهسازی یا گسترش ماشین آلات، آسیب شناسی واحدها و راه اندازی کلینیک های صنعتی، اشاره کرد و بر لزوم پیگیری و اجرای مستمر این برنامه ها تاکید نمود.
وی یادآور شد که در حال حاضر مهم‌ترین و تاثیر گذارترین مساله و چالشی که واحدهای تولیدی و صنعتی با آن مواجه هستند، رکود و عدم کشش بازار است. بنابراین برای رفع این معضل ، می بایست نقدینگی مورد نیاز به بازار تزریق شود و تقاضای موثر افزایش یابد.
سلیمانی مشکلاتی چون نیاز مبرم به تسهیلات، افزایش سرمایه در گردش و واردات ماشین آلات در شرایط تحریم را از دیگر موانع عرصه تولید و صنعت دانست و خاطر نشان نمود که رفع تحریم ها و ایجاد توافق بین ایران و جامعه جهانی، می تواند زمینه لازم جهت رفع موانع و گسترش و بالندگی صنعت و تولید کشور را فراهم آورد. زیرا رشد صنعت تنها در تعامل با دنیا و با تکیه بر پتانسیل های داخلی امکان پذیر است.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران، رفع تنگناهای مربوط به حوزه زیر ساخت ها از جمله مشکلات تامین آب و برق و تلفن در شهرک های صنعتی را نیز از برنامه های ویژه ای دانست که روی میز این شرکت قرار دارد و اظهار امیدواری کرد که با تدابیر و کمک سایر مسئولان استان و مدیران واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی بتوانیم این چالش ها را تا حدود زیادی مرتفع کنیم.