مدیران بخش های آب، برق و کشاورزی و همچنین بخش دولتی به عنوان یک سیاست گذارکلان می‌توانند با اجرایی کردن سیاست‌های هوشمندانه و جامع به کاهش رشد بی رویه مصرف انرژی در کشور کمک کنند. هربخش به سهم خود در مصرف صحیح و به جا از انرژی می تواند اثرگذاری ویژه ای داشته باشد.

سال‌هاست که زمزمه کمبود آب لقلقه زبان شده است. نبود آب می‌تواند اصلی‌ترین عامل محدود کننده تولید محصولات کشاورزی و غذایی باشد. معضلی که استان اصفهان هم از آن مبرا نیست. کمبود آب حتی شاید بیشتر از دیگر استان ها در اصفهان لمس شود . چراکه این استان بار صنعتی و تا حدودی کشاورزی کشور را به دوش می‌کشد. اهمیت بخش کشاورزی در این استان همت و تفکر مدیران آن را می‌طلبد. تفکری که در پی آن بتوانیم شاهد رشد هرچه بیشتر کشاورزی باشیم. البته از این موضوع هم نباید غافل شد که مدیریت و سیاست های بخش خصوصی و دولتی در کنار یکدیگر این ایده را محقق می‌کنند. از این رو سیاست‌گذاری مجامع در بخش های مختلف دولتی مرتبط با مسائل مدیریتی آب، انرژی و کشاورزی می‌تواند راهکار موثری در بهینه سازی پروژه ها و اجرای پروژه هایی با بازدهی بالای مصرف انرژی باشد. به عنوان مثال سازمان جهادکشاورزی و یا شرکت های آب منطقه ای در طرح های توسعه شبکه های آبیاری تحت فشار می‌توانند اولویت ها و سیاست‌های خود را باتوجه به رویکرد کاهش مصرف انرژی برق تغییر دهند .این تغییرات کمک می‌کند که در طرح های توسعه مدیریت آب رویکرد یکپارچه و مشترکی مشاهده شود.

در رابطه با حمایت بخش دولتی از توسعه منابع انرژی مدرن می‌توان به سیاست دیگری در بخش دولتی اشاره کرد. سیاستی که برای بهینه سازی مصرف انرژی می توان دنبال کرد، حمایت از کشاورزان در بهره گیری از منابع انرژی مدرن و تجدید پذیر است تا بخشی از تسهیلات سامانه های نوین آبیاری تحت فشار به این حوزه اختصاص یابد. به طور مثال منابعی چون صفحات خورشیدی ، بیوفول ها، میکروتوربین های آبی و توربین های بادی، می‌توانند مورد حمایت وترویج بخش دولتی چه از لحاظ فنی و چه اقتصادی قرار گیرد.این حمایت به مراتب و به مرور زمان تاثیرات چشمگیر خودرا در بخش کشاورزی نمایان میکند.

سیاست های بخش خصوصی در بهینه سازی مصرف انرژی بخش کشاورزی میتواند اثرات خاص خود را داشته باشد. طراحان ومهندسان بخش خصوصی نیز می‌توانند دیدگاه میزان مصرف انرژی را نیز در طراحی‌های خود مدنظر قرار دهند. آنها می‌توانند با افزایش تعرفه برق و هدفمند سازی یارانه ها در بخش کشاورزی با طراحی صحیح وروش های نوین به بهینه سازی مصرف انرژی کمک کنند. از جمله مواردی که مهندسان طراح سیستم های آبیاری تحت فشار می توانند مدنظر قرار دهند ،تهیه برنامه زمان بندی صحیح آبیاری، کارهای ترویجی و آموزش حین بهره برداری سیستم های آبیاری تحت فشار است. طراحی سیستم های آبیاری تحت فشار براساس ماه پیک مصرف صورت می‌گیرد . معمولا کشاورزان در تمام فصل رشد از حداکثر توان سیستم بهره می‌گیرند که این کار هم باعث هدررفت آب و هم هدررفت انرژی می‌گردد. راه حل چنین مشکلی ارائه یک برنامه زمانبندی برای تمام فصل رشد و نه تنها برای ماه پیک مصرف می باشد تابراساس آن کشاورزان به آبیاری بپردازند. در بخش دیگر مصرف انرژی به بحث برق می‌توان اشاره کرد. آنجا که تعرفه های برق براساس نوع فعالیت یا کاربری آن به تعرفه های خانگی، عمومی، صنعتی، کشاورزی و سایر مصارف تقسیم می شوند. تعرفه ها متناسب با تفاوت های فصلی و منطقه ای تغییر می‌کنند. به عنوان مثال در فصل تابستان وافزایش تقاضا برای بار مصرفی، بهای برق مشترکان عمومی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف افزایش می یابد. ضمن اینکه در شبانه روز ، تقاضای مصرف برق متفاوت است به گونه ای که از حوالی غروب خورشید به مدت چند ساعت، اکثریت مصرف کنندگان در مدار هستند و تقاضای برق به حداکثر خود می‌رسد. در واقع در این ساعات که ساعات اوج مصرف نامیده می شود، مصارف عمده خانگی و نیز روشنایی معابر و محوطه ها به کلیه مصارفی که از ساعات قبل وجود داشت،افزوده شده و باعث افزایش چشمگیر تقاضای برق می‌گردد.

برهمین اساس تعرفه مصرف برق در ساعات مختلف شبانه روز نیز تفاوت دارد. معمولا کشاورزان از چنین امری مطلع نیستند. به عنوان مثال از جمله اقدامات به منظور بهینه سازی مصرف برق در بخش کشاورزی می‌توان به ابلاغیه صادره از سوی معاونت امور برق و انرژی به شرکتهای توزیع در چندسال گذشته اشاره کرد که به موجب آن چنانچه مشترکان کشاورزی در چهار ساعت اوج بار از برق استفاده ننمایند، برق مصرفیشان در بیست ساعت دیگر شبانه روز رایگان منظور می‌شود. بایک کار ترویجی می‌توان ساعات استراحت سیستم آبیاری را به ساعات اوج پیک مصرف برق در شبانه روز موکول نمود تا در هزینه برق مصرفی کشاورز وفشار به شبکه برق سراسری کشور جلوگیری شود. در کنار صنعت، کشاورزی یکی ازمهم‌ترین بخشهای اقتصادی استان اصفهان به حساب می‌آید. همچنین اصفهان از مباحث مطرح شده در مورد حمایت های بخش خصوصی و دولتی بی‌نصیب نیست. یکی از روش‌های مدیریت انرژی، انتخاب محصول با توجه به نوع اقلیم منطقه وهمچنین نیاز آبی آن است. با این روش می‌توان بهترین محصول را با توجه به اقلیم، نیاز آبی وهمچنین انرژی انتخاب نمود.