وجه تمایز صائب تبریزی زبان شعری ساده اوست

دنیای اقتصاد- یک عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: وجه تمایز شعر صائب با شاعران هم‌عصر خود زبان ساده و عاری بودن از دشواری‌های افراط‌گونه است. مریم صالحی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ویژگی‌های‌ شعری سبک هندی و یا همان طرز خیال به تمامی در اشعار صائب متجلی است. وی در ارتباط با شعر صائب افزود: شعر وی ساده‌فهم و زبان حال مردم است.

جایگاه شعر صائب

این استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: صائب عمدتا در اشعارش به مصائب و مسائل مردم توجه دارد و از مضامین اشعارش می‌توان بی‌وفایی، بی‌ارزشی بودن دنیا و در مقابل ارزشمند بودن انسان را نام برد. وی خاطر نشان کرد: صائب دیدگاه‌های خود را به‌صورت پراکنده در شعرش بیان کرده و همین ارائه نظرات و نظریه‌ها در لابلای اثر باعث ماندگاری بیشتر شعر وی شده است. صالحی‌نیا افزود: صائب درباره بسیاری از شاعران، دیدگاه خود را بیان و حتی آن‌ها را با هم مقایسه کرده است که همه این مسائل در کنار هم باعث می‌شود او را به‌عنوان یک منتقد ادبی بشناسیم. وی درباره جایگاه اجتماعی صائب تصریح کرد: صائب ملک‌الشعرای شاه‌عباس دوم بوده و این امر گواه اهمیت این شاعر است. همچنین در یک دوره‌ای که می‌خانه‌ها بسته می‌شوند نامه‌ای به شاه‌عباس می‎فرستد و از او می‌خواهد که آنها را دوباره باز کند و این مسأله به خوبی نفوذ و احترام این شاعر در نزد پادشاه را نشان می‌دهد.

نام‌های جایگزین سبک هندی

این عضو هیات علمی در ارتباط با عنوان سبک هندی تصریح کرد: نام اصلی سبک این دوره، طرز خیال یا طرز تازه است اما به غلط به سبک هندی معروف شده که از دلایل آن می‌توان وجود تعداد بسیار شاعران پارسی‌گوی در هند و همچنین حضور منتقدان بسیار خوبی که در این حوزه کار کرده‌ و در هندوستان ساکن بوده‌اند، را برشمرد. صالحی‌نیا ادامه داد: بسیاری از محققان با عنوان سبک هندی موافق نیستند و در مقابل این نام، برخی از سبک اصفهانی و همچنین میناتوری استفاده کرده‌اند که علت استفاده از نام اصفهانی برخاستن این سبک شعری از اصفهان و علت انتخاب نام مینیاتوری تصاویری است که در نقاشی و هنرهای تصویری در شعر این دوره وجود دارد.