رویکرد ما اقتصاد درون زا و برون نگر است

شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان(سهامی عام) در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت با هدف تولید انواع رنگ و پوشش‌های صنعتی (Coil Coating) و همچنین تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی و با هدف اعتلای سطح کیفی خدمات و رسیدن به خودکفایی به فعالیت خود ادامه داده است. توکارنگ در سال ۹۴ موفق شد با تایید سازمان بورس و اوراق بهادار به زمرۀ شرکتهای ثبت شده در بازار سرمایه بپیوندد و هم اکنون سهام این شرکت با نماد شتوکا در سازمان بورس و اوراق بهادار ایران قابل خرید و فروش است.

کارخانه این شرکت در شهرک صنعتی رنگسازان (رازی) اصفهان واقع شده است. این کارخانه در زمینی به مساحت دوازده هزار متر مربع بنا شده و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت و تحقیقات شرکت یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های رنگ ایران است که شرکت را قادر نموده‌است با تکیه بر دانش فنی متخصصان مجرب و کار آزموده خود و بهره گیری از فناوری‌های نوین و استفاده از جدیدترین ماشین‌آلات روز دنیا، به تولید انواع پوشش‌های صنعتی و تخصصی در زمینه ورقهای رنگی (Coil Coating) مبادرت ورزد. محمد صفایی راد مدیرعامل شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد به موانع پیش روی این صنعت اشاره کرده و از میزان صادرات و برنامه‌های آینده می‌گوید.

سهم شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان از بازار رنگ ایران چقدر است؟

سال ۱۳۸۵ نخستین تولیدات این شرکت جهت واحد ورق رنگی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با عنوان رنگ‌های کویل کوتینگ به بازار عرضه شد.این شرکت در زمینۀ تولید انواع رنگهای ورق رنگی با سهم ۵۰ درصد از بازار در حال فعالیت است. در حال حاضر به دلیل نبودن اطلاعات آماری درست در حوزه رنگ و پوشش‌ها در کشور، نمی‌توان پتانسیل دقیق تولید و همچنین آمار تولید سال گذشته را بررسی نمود. از طرفی در صورت وجود آمار تقریبی به جهت وجود کارگاه‌های بدون مجوز این ارقام فاقد دقت لازم است. هم‌اکنون این شرکت تأمین کننده رنگ شرکتهای بزرگی همچون فولاد مبارکه اصفهان، گروه صنعتی هفت الماس قزوین. گالوانیزه سمنان، آلومینیوم پارس(ساوه) و ... است. به علاوه شرکت توکا رنگ موفق شده است طی سال جاری در زمینه تولید کفپوش‌های صنعتی و دکوراتیو و همچنین شیمی سنگ اقدامات قابل قبولی انجام دهد که سال آینده در سبد محصولات شرکت قرار خواهد گرفت.

حجم سرمایه‌گذاری شرکت چقدر است و چه برنامه هایی برای صادرات دارید؟

سرمایه ثبت شده شرکت تاکنون ۷۰ میلیارد ریال بوده و ارزش روز دارایی‌های آن بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال است. با توجه به رسالت شرکتهای تولیدی برای کمک به توسعۀ صادرات کشور در زمینه‌های غیر نفتی، این شرکت نیز تلاش کرده تا از ابتدای سال ۹۵ متمرکز بر صادرات و با نگاه به کشورهای همسایه در این حوزه حرکت کند. تمام تلاش مدیران و همکاران برای رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری این حوزه در حیطه قوانین برون سازمانی و کمبودهای درون سازمانی متمرکز شده است تا بتوانیم طی ماههای آینده در این مسیر حرکت کنیم.

چه برنامه هایی برای رشد کیفیت محصولات خود دارید و تاکنون چه برنامه هایی را اجرایی کرده اید؟

از جمله اهداف اصلی شرکت از بدو تاسیس تاکنون، رعایت مسائل کیفی و موارد زیست محیطی بوده و این نکات جزو اسناد راهبردی و برنامه‌های استراتژیک شرکت است. علاوه بر جذب کارشناسان خبره خارجی برای بهبود کیفیت محصولات، در حوزۀ تنوع محصولات نیز تلاش زیادی به عمل آورده ایم که نمونه آن تولید محصولاتی نظیر رنگهای چروک یا مولتی کالر برای اولین بار در کشور است. در عین حال امیدواریم طی شش ماهه دوم نیز رنگهای جدید و کیفی دیگری نظیر رنگهای صنایع لوازم خانگی، متالیک رنگی و رنگهای ذخیره کننده انرژی (Cool Roof)توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت به بازار عرضه شود.در همین راستا شرکت قدم هایی برای جذب فناوری روز و همچنین جذب سرمایۀ خارجی برداشته است که در صورت حصول نتیجه مقبول در آینده اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

برداشت شما از اقتصاد مقاومتی و ارتباط آن با مقوله تولید چیست؟

اقتصاد مقاومتی در نگاه اول به مفهوم تکیه به توان داخل و استفاده از توانمندی‌های داخلی با نگاه به بیرون است (اقتصاد درون‌زا و برون نگر).فرایند بومی سازی مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز، بالا بردن سطح کیفی و فنی محصولات تولیدی و همچنین افزایش بهره وری نیروی انسانی و تولید از جمله شاخصه‌های این نگاه است که شرکت تلاش کرده است به شیوه‌های مختلف این نگاه را در بدنه شرکت جاری و خود را برای رقابت در بازارهای جهانی و حوزه‌های صادراتی آماده کند.

مهمترین موانع و مشکلات تولید در کشور از نگاه شما چیست؟

بزرگترین موانع تولید در حال حاضر عبارتند از :

۱- رکود حاکم بر بازار تقاضا

۲- در دسترس نبودن تسهیلات سریع و مناسب و با قیمت مطلوب

۳- مشکلات موجود در مراودات بانکی خارجی

۴- قوانین مالیاتی و بیمه ای سخت در شرایط رکودی حاکم بر بازار

۵- واردات بی رویه محصولات بی کیفیت خارجی برای کالاهایی که تولیدات مشابه داخلی دارند.