گران‌ترین آثار معامله شده در بازار هنر

تولیدات هنری گستره وسیعی را از عکس گرفته تا نقاشی و بسیاری از هنرهای دیگر در بر می‌گیرند. همه ما صحنه‌های خرید و فروش آثار هنری در مزایده‌ها را به یاد داریم که معمولا این آثار را با قیمتی گزاف به کسانی که کلکسیون جمع می‌کنند یا از آثار هنری به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند یا به دلایل دیگر در پی خرید آنها هستند، واگذار می‌کنند. برخی از این آثار با قیمتی باورنکردنی به فروش رفته‌اند و برخی دیگر به رغم اینکه در موزه‌ها وجود دارند و به احتمال زیاد هرگز معامله نخواهند شد، قیمتی تخمینی دارند. در ادامه با هم نگاهی به آثار نقاشی و قیمت آنها در جهان می‌اندازیم.

به نوشته روزنامه دیلی‌تلگراف گرانبهاترین نقاشی‌های فروخته شده در سال‌های اخیر متعلق به هنرمندانی نظیر پابلو پیکاسو، پل سزان، مارک روتکو، جکسون پولاک، ویلم دو کونینک، گوستاو کلیمت، ونسان ون گوگ و فرانسیس بیکن بوده است. زنان الجزایر از پیکاسو که در سال ۱۹۵۵ نقاشی شده، با قیمت ۱۷۹ میلیون دلار در حراج کریستی نیویورک به فروش رسید تا در صدر گرانترین تابلوی نقاشی خرید و فروش شده در جهان قرار بگیرد، اما این صدرنشینی ناشی از تورم نیز هست، به این معنی که نقاشی‌های معامله شده در سال‌های گذشته وجود دارند که به حساب امروز بسیار گزاف‌تر از این مقدار فروخته شده‌اند. در واقع اگر رقم حقیقی پرداخت شده برای این تابلو را با سایر تابلوهای معامله شده در سال‌های اخیر مقایسه کنیم، این تابلو در رده چهارم قرار می‌گیرد. در ادامه ۱۰ تابلوی نقاشی برحسب بهای واقعی پرداخت شده که با قیمت امروز تعدیل شده ذکر می‌شود.

رتبه نخست این فهرست به پل گوگن تعلق می‌گیرد که تابلوی «کی ازدواج خواهی کرد؟» از او در سال ۱۹۸۲ به گرانترین تابلوی نقاشی جهان که معامله شده است، تبدیل شد. تصویری از دو دختر اهل تاهیتی که در اولین سفر گوگن به این مکان به تصویر کشیده شده است. وی مدعی شده بود: «سفر کردم تا از هر چیز مصنوعی و قراردادی در اروپا فرار کنم.» بهای پرداخت شده به ازای این تابلو ۳۰۰ میلیون دلار به قیمت امروز بوده است.

در رتبه دوم تابلوی «ورق‌ بازان» از پل سزان قرار دارد. تصویری از قماربازانی در خارج از اگزان پروانس فرانسه. نکته جالب در مورد این دو نقاشی این است که قطر پیشتر این دو تابلو را خریده است، نخستین تابلو را از یک کلکسیونر سوییسی و دومی را در سال ۲۰۱۱. بهای این تابلو به قیمت امروز ۲۷۴ میلیون دلار بوده است.

اثر سوم تابلوی «بنفش، سبز و سرخ» اثری از مارک روتکو است. دیمیتری ریبولولف یک میلیاردر روسی ۱۸۶ میلیون دلار (به قیمت امروز) به ازای این اثر هنری پرداخته است تا کار این نقاش آمریکایی را بخرد.

اثر شماره 4 به تابلوی «زنان الجزایر» اثر پابلو پیکاسو است که رقمی حدود ۳/ ۱۷۹ میلیون دلار برای خریدار هزینه برده است. زنان الجزایر مجموعه‌ای از ۱۵ نقاشی و تعداد زیادی طراحی است که با الهام از اوژن دو لاکروآ، نقاش فرانسوی که در سال ۱۸۳۴ تابلوی زنان الجزایر را خلق کرده بود، کشیده شده بود.

اثر پنجم کار یک نقاش معاصر است؛ جکسون پولاک با تابلویی به نام «شماره ۵» فاتح این جایگاه است. این تابلو به بهای ۴/ ۱۶۵ میلیون دلار به قیمت امروز به فروش رسیده است.

در جایگاه ششم تابلوی «زن سوم» اثری از ویلم دو کونینگ قرار دارد که در سال ۲۰۰۶ توسط استیون کوهن، یک میلیاردر که از سرمایه خود با آثار هنری حفاظت می‌کند، خریداری شد. این تابلو سومین اثر از ۶ نقاشی تصویر شده توسط کونینگ محسوب می‌شود که بین سال‌های ۱۹۵۱ و ۱۹۵۳ کشیده شده بود. این اثریکی از تابلوهای مجموعه هنرهای معاصر تهران بود که پس از انقلاب امکان نمایش عمومی آن وجود نداشت. بهای پرداخت شده به ازای این تابلو ۴/ ۱۶۲ میلیون دلار به قیمت امروز است که به مالک آن آقای دیوید گفن پرداخت شد.

رده هفتم به تابلوی «رویا» باز هم اثر دیگری از پیکاسو می‌رسد. این نقاشی در سال ۲۰۱۳ از سوی استیون کوهن که بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌‌ SAC است و یکی از بزرگترین مجموعه‌داران هنر وال‌استریت به شمار می‌آید، خریداری شد. قیمت این تابلوی خلق شده در سال ۱۹۳۲، به بهای امروز ۵/ ۱۵۸ میلیون دلار است.

جایگاه هشتم به اثر «پرتره آدل بلوخ باوئر اول» اثری از گوستاو کلیمت تعلق می‌گیرد. بهایی که خریدار به ازای آن پرداخت کرده است به ۴/ ۱۵۸ میلیون دلار امروز می‌رسد. این تابلو نیز در سال ۲۰۰۶ به فروش رسید و در آن زمان به رکورد نقاشی‌های خرید و فروش رفته دست یافت. داستان خارق‌العاده این تابلو که در جنگ جهانی دوم به دست نازی‌ها افتاد و سپس توسط مالک حقیقی آن تحت دادخواهی قرار گرفت، اساس فیلم «زن طلاپوش» با بازی هلن میرن است.

رتبه نهم به «پرتره دکتر گاشه» اثر ونسان ونگوگ می‌رسد که به قیمت امروز ۱۵۲ میلیون دلار به فروش رفته است. این اثرپرتره ونگوگ است از دکتری که در ماه‌های پایانی زندگی وی از او مراقبت می‌کرد و از سوی یک دلال هنری در توکیو برای ریویی سایتو، یکی از صاحبان صنایع ژاپنی خریداری شد. به هر صورت، وقتی سایتو با بدهی‌ فوت کرد، این نقاشی وارد بازار بین‌المللی هنر شد.

رتبه دهم نیز به تابلوی «سه اتود لوسین فروید» اثر فرانسیس بیکن تعلق می‌گیرد که در سال ۲۰۱۳ در حراج کریستی با بهای ۱۴۲ میلیون دلار به فروش رسید و بهای پرداخت شده به ازای آن به قیمت امروز ۱۴۵ میلیون دلار است.