تمام حاشیه‌های بازار خودرو

بازار خودرو با توجه به رکودی که بر آن حاکم است این روزها در شرایط متفاوتی به سر می‌برد؛ چراکه از یک سو با افزایش تولید، بازار فروش برخی خودروها به اشباع رسیده و این مساله منجر به کاهش قیمت محصولات مذکور نسبت به قیمت کارخانه شده است و از سوی دیگر با توجه به تقاضای بالای برخی دیگر از خودروها قیمت آنها در بازار افزایش یافته است. بر این اساس با توجه به فضایی که هم‌اکنون بر بازار حاکم است دلالان و واسطه‌‌ها برخلاف دو سال گذشته دیگر جایی در این بازار ندارند و سود حاصل از فروش هر خودرو یا به تولیدکننده می‌رسد یا به نمایشگاهداران خودروی پایتخت.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که بازار خودرو کشور این روزها دیگر حاشیه سودی برای دلالان ندارد. این در شرایطی است که بسیاری از دست‌اندرکاران اتفاق موجود را به‌دلیل افزایش تولید و همچنین سیاست‌های شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو می‌دانند. فاصله قیمتی خودروها در بازار با نمایندگی طی سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ یعنی دقیقا بعد از تشدید تحریم‌ها، افزایش بسیاری پیدا کرد اما ورود شورای رقابت به‌منظور کنترل قیمت‌ها و نظارت موجب شد که اختلاف زیاد قیمت بین کارخانه و بازار برطرف شود. کارشناسان تاکید دارند با توجه به این‌که سود زیاد حاشیه بازار خودرو از آن واسطه‌ها می‌شود، نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار خودرو، بسیاری از مشکلات این حوزه را از بین می‌برد؛ بنابراین سیاست کنترلی به نفع مشتری همچنان باید دنبال شود. به‌خصوص آنکه در این میان خودروسازان با کنترل عرضه نقش مهمی را در تعیین قیمت خودرو ایفا می‌کنند.

حالا نگاهی به قیمت کارخانه و بازار برخی از خودروها داشته باشیم. در میان محصولات ایران خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هر چند در کارخانه به قیمت ۳۶ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان است، اما این خودرو در بازار به قیمت ۳۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. تفاوت قیمت کارخانه و بازار این خودرو ۲ میلیون و ۱۵۲هزار تومان است که به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل در این اختلاف قیمت، کاهش عرضه خودروی فوق توسط ایران خودرو است. پژو ۲۰۶ صندوق‌دار که در نمایندگی به قیمت ۳۷ میلیون و ۳۸۸ هزار تومان عرضه می‌شود در بازار با قیمت ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در واقع تفاوت قیمت این خودرو در بازار و کارخانه ۲ میلیون و ۱۱۲ هزار تومان است. قیمت پژو ۴۰۵ در بازار نیز نشان از حاشیه قیمتی یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومانی بین بازار و کارخانه دارد؛ به‌طوری‌که این خودرو در نمایندگی‌ها با قیمت ۲۹ میلیون و ۳۸ هزار تومان عرضه می‌شود؛ حال آنکه قیمت آن در بازار ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

در میان محصولات ایران خودرو، پژو پارس نیز که چندماهی است تولید آن کاهشی شده‌است در نمایندگی به قیمت ۳۵ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان عرضه می‌شود، اما در بازار ۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله می‌شود که این موضوع نشان از حاشیه قیمت ۷۴۸ هزار تومانی این خودرو در بازار دارد. اما سمندLX که با قیمت ۳۲ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان در کارخانه عرضه می‌شود، در بازار هم‌اکنون ۳۱ میلیون تومان معامله می‌شود. در واقع این خودرو در بازار یک میلیون و ۴۹۵ هزار تومان زیر قیمت کارخانه به فروش می‌ر‌سد. در این میان نگاهی به حاشیه قیمت کارخانه و بازار خودروهای سایپا داشته باشیم. سایپا ۱۳۲ در نمایندگی‌های این شرکت به قیمت ۲۰ میلیون و ۵۹۶ هزار تومان عرضه می‌شود، حال آنکه این خودرو با افزایش ۳۰۴ هزار تومانی در بازار به قیمت ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. اما تیبا۲ که در نمایندگی به قیمت ۲۷ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان عرضه میشود با اختلاف ۴۴۰ هزار تومانی در بازار به قیمت ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در واقع این خودرو نه تنها حاشیه قیمتی ندارد؛ بلکه زیر قیمت کارخانه به فروش می‌رسد.

قیمت سراتوهای مونتاژی سایپا نیز جالب توجه است. به‌طوری‌که سراتو اتومات در نمایندگی به قیمت ۹۰ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان عرضه می‌شود حال آنکه قیمت آن در بازار ۹۱ میلیون تومان است؛ بنابراین این خودرو تنها با افزایش ۳۴ هزار تومانی از قیمت کارخانه در بازار به فروش می‌رسد. در این بین، قیمت محصولات تندر که با اقبال از سوی مشتریان روبه‌رو است نیز حائز اهمیت است. این خودرو که تولید آن در ایران خودرو و سایپا طی هفت ماه نخست سال جاری با رشد ۸۵ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است، حاشیه قیمتی چندان زیادی ندارد؛ به‌طوری‌که تندر ۹۰ اتوماتیک که در ایران خودرو تولید و به قیمت ۴۷ میلیون و ۳۵۲ هزار تومان عرضه می‌شود در بازار با قیمت ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله می‌شود و این موضوع از حاشیه قیمتی یک میلیون و ۳۴۸ هزار تومانی این خودرو حکایت دارد.