گره‌گشایی مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا
حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل هسته‌ای همزمان با واپسین روزهای سال، هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران راهی شهر لوزان سوئیس شد تا دور آخر مذاکرات هسته‌ای را در سال 93 با تیم آمریکایی برگزار کند؛ در این دور از مذاکرات نیز همچون دو دور پیشین، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی اتمی آمریکا حضور داشتند؛ حضور این دو فرد فیزیکدان بیانگر آن است که در گفت‌وگوهای جاری پرداختن به مسائل فنی مطرح است. گفت‌وگوهای ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 در یک سال گذشته با فرازوفرود همراه بود؛ بعضا شاهد بودیم که دو طرف تا امضای توافق پیش رفتند، اما کارشکنی‌های آمریکا مانع از حصول توافق شد. همچنانکه در مذاکرات مسقط عمان به یکباره آمریکایی‌ها تغییر موضع دادند و مواضع‌شان به یک سال پیشتر بازگشت. همچنین در مذاکرات وین 8 نیز در حال توافق بودیم که به دنبال زیاده‌خواهی‌های آمریکا، گفت‌وگوها متوقف شد. البته پس از آن و در ماه‌های اخیر گفت‌وگوها روند رو به جلویی را در پیش گرفته است؛ باید در نظر داشت که مذاکرات «دوجانبه و مستقیم ایران و آمریکا» در چند ماه گذشته و همچنین حضور افرادی چون صالحی و مونیز در مذاکرات در روند رو به جلوی گفت‌وگوها بسیار تاثیر داشت و گره‌های جدیدی را باز کرد.
از سوی دیگر موضع‌گیری‌های طرفین مذاکره‌کننده به خصوص مقامات ایران و آمریکا و موضع‌گیری‌های منفی طرف‌های مخالف با توافق چون عربستان، رژیم اسرائیل و دیگر مخالفان نشان می‌دهد که گفت‌وگوها پیشرفت چشمگیری داشته است.
البته همچنان مسائلی همچون چگونگی لغو تحریم‌‌ها و توان هسته‌ای ایران مورد اختلاف طرفین است، اما با این وجود، این امیدواری وجود دارد که ایران و 1+5 تا آخر ماه مارس یعنی 10 فروردین‌ماه به توافق دست یابند.