هسته‌های مقاومت علیه فرمان ترامپ

تصمیم جنجالی ترامپ موجب شده است نهادهای مدنی در آمریکا بیش از گذشته فعال شوند. این نهادها در پی آن هستند تا تصمیم ترامپ را بی‌اثر کنند. در این میان اما یک نکته بیش از پیش به چشم می آید و آن حضور شرکت‌های بزرگ و غول‌های آمریکایی در این حرکت مدنی است. اگر مردم آمریکا فرودگاه‌ها را به تسخیر خود درمی‌آورند یا حلقه به دور مسلمانان می‌زنند تا به دور از مزاحمت‌های پلیس نماز خود را بخوانند برخی از شرکت‌های بزرگ نیز سعی کرده‌اند در کنار این اعتراضات مدنی قرار گیرند. اگر از عکس یکی از مدیران گوگل بگذریم که در کنار یک کودک ایرانی عکس گرفته تا اعتراض خود را به تصمیم نفرت‌پراکنانه ترامپ نشان دهد شرکت استارباکس در اقدامی شگفت‌انگیز تصمیم گرفته است تا مهاجران را به استخدام مجموعه خود در آورد. به گزارش رویترز، استارباکس در آمریکا برای مخالفت با فرمان اجرایی رئیس جمهوری آمریکا گفته که تصمیم دارد ۱۰ هزار مهاجر را به استخدام خود در آورد.

در این رابطه مدیر اجرایی استارباکس در اعتراض به دستور جدید ترامپ اعلام کرد ۱۰ هزار مهاجر را به استخدام فروشگاه‌های قهوه‌فروشی زنجیره‌ای خود در سراسر دنیا در خواهد آورد. این در حالی است که حرکت‌های مشابهی از سایر شرکت‌های دیگر نیز دیده می‌شود. مدیر تاکسی آنلاین اوبر دراین‌باره اعلام کرده است در دفاع از پناهندگان و رانندگان خود که از این موضوع آسیب می‌بینند بیش از ۳ میلیون دلار حمایت مالی خواهد کرد. شرکت‌هایی مانند گوگل و سایر غول‌های آمریکایی نیز سعی کرده‌اند به نوعی با حرکت‌های اعتراضی مردم آمریکا همراه شوند. این در حالی است که شبکه‌های اجتماعی نیز به‌عنوان یکی از هسته‌های مقاومت مردمی در مبارزه با طرح ترامپ مدنظر کارشناسان قرار گرفته است. رویترز در گزارشی می نویسد که اعلام ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا در ساعات اولیه موجب شد تا شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک آتش باران شوند. یک موسسه تحقیقاتی به نام «ZOOMPH» که شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کند می‌گوید: در خارج از ایالات متحده از هر ۵ نظر نوشته شده (در توییتر و فیس بوک) ۴ نظر رویکردی منفی نسبت به اقدام ترامپ داشتند. همین رقم برای داخل ایالات متحده ۳.۵ بوده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل این موسسه در خارج از ایالات متحده، بیشترین نظرات منفی در اندونزی و پاکستان به ثبت رسیده است. در این تجزیه و تحلیل یکی از توییت‌هایی که بیشترین بازنشر را داشته حاوی این جمله بوده است: ترامپ آمریکا را به جایی خطرناک تبدیل کرده است. این جمله در واقع اشاره‌ای به شعار ترامپ در دوران انتخابات دارد که گفته بود آمریکا را دوباره باشکوه می‌کنیم. در داخل خود آمریکا نیز با بررسی یک وسیله تجزیه و تحلیل پیغام‌ها و توییت‌ها به نام «Keyhole» اشاره شده است که بیشترین پیغام‌ها و توییت‌های منفی از نیویورک سیتی بوده است، جایی که بیشترین جمعیت مسلمان را دارد. پس از آن اما کالیفرنیا قرار دارد که حتی گفته می شود قلب مقاومت علیه ترامپ در دوره ریاست جمهوری وی همین ایالات خواهد بود. نیوزویک اخیرا در گزارشی اشاره کرده است که فردی ایرانی به‌نام شروین پیشه‌ور جنبشی را علیه ترامپ در داخل کالیفرنیا راه انداخته است. پیشه‌ور از غول‌های سرمایه‌گذاری در سیلیکون ولی است. پس از این ایالت با کمال تعجب ایالت تگزاس قرار دارد که این ایالت اساسا یک ایالت قرمز و هواخواه جمهوری‌خواهان است. پس از این ایالت، ایالت‌های ویرجینیا و جورجیا قرار دارند.

این ۵ ایالت در میان توییت‌کنندگان منفی علیه ترامپ هستند. در کل دنیا نیز بیشترین توییت‌های منفی علیه ترامپ از سوی کانادا بوده و بعد از آن آلمان قرار دارد. در اروپا اما توییتی که بیشترین بازنشر را داشته است این بود که «اجازه ندهیم ترامپ به اروپا سفر کند». در انگلستان نیز به موازات این حرکت‌ها یک وکیل بریتانیایی به نام «گست» توانسته عریضه‌ای را ثبت کند که بیش از یک میلیون امضا داشته است. این عریضه از مقامات انگلستان می‌خواهد که اجازه ورود ترامپ به بریتانیا داده نشود. بنا بر قانون اگر عریضه‌ای در انگلستان بیش از ۱۰۰ هزار امضا داشته باشد باید در داخل پارلمان بر روی آن بحث و تبادل‌نظر شود، هر چند که ضمانت اجرایی ندارد. همپای این انتقاد رهبران خارجی از جمله مرکل که رفتار ترامپ را متناقض با کنوانسیون ژنو خوانده، در داخل آمریکا نیز دموکرات‌ها قصد دارند تا دست به اقدام متقابل بزنند. دراین‌باره گفته می‌شود که دموکرات‌های سنا اعلام کرده‌اند طرحی را برای لغو این ممنوعیت ارائه خواهند داد. همچنین ١٦ دادستان در آمریکا اقدام ترامپ را برای ممنوعیت ورود شهروندان ٧ کشور از جمله ایران، محکوم کردند.

واکنش سایر کشورها

در حالی که در سراسر دنیا اعتراض‌ها علیه رفتار ترامپ اوج گرفته است، گفته می‌شود وزارت خارجه ایران حضور کشتی‌گیران آمریکا در جام جهانی کرمانشاه را بررسی می‌کند. دراین‌باره وزارت امور خارجه طی اطلاعیه‌ای درخصوص حضور تیم کشتی آمریکا در جام جهانی که قرار است در روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه جاری در کرمانشاه برگزار شود اعلام کرد: این موضوع در کمیته ویژه‌‌‌ پیش‌بینی شده برای این موضوع که با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط در وزارت خارجه تشکیل شده، ارجاع شده است. همچنین حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به اقدام اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در منع ۹۰ روزه ورود شهروندان ۷ کشور اسلامی از جمله عراق به خاک آمریکا واکنش داد. نخست‌وزیر عراق اظهار داشت: «درخصوص موضع ترامپ، نرم عمل خواهیم کرد و مثل خود او تند نخواهیم بود.» پیش از این گفته شده بود که پارلمان عراق به دنبال پاسخ‌گویی به رفتار آمریکا و اقدام متقابل است. اما تندترین واکنش را در میان رهبران جهان آنگلا مرکل داشته که گفته است رفتار ترامپ با کنوانسیون ژنو مطابقت ندارد.