چرا شرکت‌های بزرگ باید به استارت‌آپ‌ها نزدیک شوند؟

مترجم: مریم لقمانی

چرا در سراسر دنیا شرکت‌ها در حال نزدیک شدن به کارآفرینی و در فکر راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا هستند؟ در اینجا صحبت از پیوستن آنها به طرح مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها که در واحدهای مجزا صورت می‌گیرد و به کارآفرینی مرتبط نمی‌شوند، نیست؛ بلکه بحث استراتژی اساسی موجود در بخشی از شرکت‌های بزرگ و شناخته شده مطرح است که یک نگاه دقیق به چگونگی رشد کسب‌وکار خود و تحول صنایع خود دارند. سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ می‌تواند هزینه کمتر و کارآیی بیشتری به‌منظور رشد سریع نسبت به تحقیق و توسعه خود شرکت داشته باشد. به ندرت تحقیق و توسعه داخلی‌، یک شرکت و صنعت را تخریب خواهد کرد اما اغلب بسیار هزینه بر است؛ بنابراین حفظ رابطه نزدیک با کارآفرینان که پیشتاز نوآوری در کل صنعت هستند به مثابه کلیدی برای رشد و ایجاد نوآوری در کسب‌وکار فردی است. این موضوع می‌تواند باعث شروع کار استارت‌آپ‌ها در کنار شرکت‌های بزرگ و کسب استعدادهای آشکار آنها شود و شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها از این موضوع اطمینان حاصل کنند که دارای سهمی درآینده آنها هستند.

مساله این است که بسیاری از شرکت‌ها دارای ساختاری مناسب برای چندین سرمایه‌گذاری‌ کوچک با مالکیت سریع نیستند. حتی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر که شغل آنها انتخاب و جذب افراد موفق است دارای نرخ موفقیت فقط ۲۰ درصدی هستند و بسیاری از شرکت‌ها دوست ندارند چنین ریسکی کنند. اما روند تحول استارت‌آپ‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد. Catch۲۲ که یک استارت‌آپ مخل در صنعت خود و تحول گرا است‌، سهم بازار را به‌راحتی به دست آورده و ارزش آن به‌طور سریع در حال افزایش است و درآمد آن به ۱۰۰ برابر یا حتی بیشتر رسیده است. با توجه به اطلاعات شرکت‌های بزرگ، همه ما ارزش آمازون‌، گوگل و فیس بوک را می‌دانیم؛ اما چه کسی ارزش هزاران استارت‌آپ دیگر را می‌داند؟ البته بعضی از شرکت‌های بزرگ حضور استارت‌آپ‌ها را ارزشمند می‌دانند و شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، جنرال الکتریک‌، یاهو و فیس‌بوک به‌طور موفقیت آمیزی در این مسیر، سرمایه‌گذاری‌های کوچک چندگانه ای انجام داده‌اند و از استراتژی‌های اکتسابی اولیه آنها استفاده می‌کنند. دیزنی وکوکاکولا شتاب دهنده‌های کسب‌وکار عمودی صنعت را برای افزایش استارت‌آپ‌ها ایجاد کرده‌اند و پرورش استارت‌آپ‌ها را بخشی از DNA شرکت خود ساخته‌اند.

به‌نظر می‌رسد استارت‌آپ‌های امروزی جزو شرکت‌های برتر آینده خواهند بود. یک تحلیل از چشم‌انداز کسب‌وکار که توسط شرکت مشاوره برتر بین المللی «اینو» انجام شده، پیش‌بینی می‌کند که سه چهارم شرکت‌های S&P۵۰۰ در ۱۰ سال آتی محو خواهند شد، اما چه شرکت‌هایی جایگزین آنها خواهند شد؟ با یک بازسازی در ذهنیت کارآفرینانه می‌توان گفت با رشد شرکت‌ها، آنها معمولا لایه‌های مدیریت را اضافه می‌کنند و سیستم‌ها و فرآیندها پیچیده‌تر می‌شوند. اما با نزدیک شدن به فلسفه انعطاف‌پذیری‌، نوآوری‌، مشارکت، سادگی و کارآفرینی فرهنگ سازمانی را راه‌اندازی و مجددا احیا می‌کنند که می‌تواند غولهای کسب‌وکار را به موجوداتی که هوشیار و چابک هستند تبدیل کند.نهایتا استارت‌آپ‌ها می‌توانند روش‌های جدید انجام کسب‌وکار را با شناسایی شکاف‌ها و تبدیل آنها به موتورهای رشد متعالی متحول کنند. این موضوع در بخش‌هایی که عملکرد بلندمدت دارند بیشتر اتفاق افتاده است؛ بخش‌هایی مانند بانکداری، بیمه، مسافرت، بهداشت، خطوط هوایی، حمل‌و‌‌نقل، خرده‌فروشی، مد، رسانه، انرژی و غیره. این لیست بی‌انتها است.

این تغییرات توسط پیشرفت‌های فناوری به همراه مدل‌های جدید کسب‌وکار پیش می‌روند. شرکت‌ها نیاز دارند به استارت‌آپ‌ها نزدیک شوند تا دریابند چگونه کسب‌وکار آنها درحال تغییر است. در صورت عدم‌انجام این کار فرصت خوبی را از دست می‌دهند و از سایر رقبا عقب می‌مانند‌‌. متاسفانه، بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ در خاورمیانه و شمال آفریقا و جاهای دیگر در مرحله ارزیابی کارآفرینان متوقف شده‌اند. این درحالی است که سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ با توجه به بودجه نقدی و دانش کافی، دارای جایگاه مناسب برای رقابت در اکو سیستم کارآفرینانه هستند و هنوز سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر در تامین مالی شرکت‌های جدید به مراتب جلوتر هستند.حتی در این مناطق هم برای کسب‌وکارهای بزرگ‌، فرصت‌ها در حال ظهور هستند و به‌طور مثال اجلاس «رایز آپ» از سال ۲۰۱۵ به‌طور سالانه در تعدادی از محل‌های مرکز شهر قاهره برگزار می‌شود که برنامه‌های آن شامل ۶۰ کارگاه آموزشی، ۱۵ میزگرد و ۱۴ سخنرانی و رویدادهای متعدد دیگر است و افراد و سرمایه‌گذاران زیادی به نمایندگی از ۲۵ کشور شامل آمریکای شمالی، اروپا، آفریقا، خاورمیانه و آسیا در رابطه با اکوسیستم کارآفرینی در این اجلاس شرکت می‌کنند‌‌.

منبع: entrepreneur